Kulkukoira  Proturbo

B230fd & M47 stefat

  • 3 Vastauksia
  • 2219 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HeGee`

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
B230fd & M47 stefat
« : 14.03.2017, 08:04:05 »
Kytkimen vaihto olisi ajankohtainen ja kytkinkaavelissa hiukan öljyä, joten olisi varmaan syytä vaihtaa kampuran takastefa sekä kytkinakselin tiiviste. Myös laatikon takastefa ja vaihteensiirtäjän stefa menevät vaihtoon. Olikohan jollain stefojen mittoja tiedossa vai joutuuko siniseltä hakemaan? Nopea googletus kun ei toivottua tulosta tuottanut.

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: B230fd & M47 stefat
« Vastaus #1 : 14.03.2017, 11:58:25 »
Kokemuksen perusteella ehdottomasti siniseltä, eivät maksa juurikaan enempää mutta pitävät varmasti.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa skaaba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • Piston whipped
Vs: B230fd & M47 stefat
« Vastaus #2 : 14.03.2017, 13:38:41 »
Jos pääset pällistelemään stefoja paikan päälle, niin uskaltaa tarvikkeenkin ottaa. Laadukkaammissa on useampi tiivistävä huuli. m90 laatikkoon jouduin viimeksi hakemaan hädässä Volvolta etustefan. 33e maksoi ja pidän aika kalliina. Takastefa löytyikin kotoa jo tarvikkeena. Maksoi muistaakseni 11e ja hyvin on pitänyt. Merkkiä en tähän hätään muistakaan..

Vaihdevivun stefa on sama laatikoissa m46/47/90. Sen olen hakenut motonetistä. Tavallinen yksihuulinen stefa metallisella ulkoreunalla. Pikkustefan vaihto laatikko paikallaan vaatii näppäriä sormia. Muutenkin stefojen huolellinen asennus on lähes yhtä tärkeää, kuin itse osan laatu. Saa sen aidon Volvo-osankin hakattua pilalle asentaessa.

Poissa pta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K & M47 stefat
« Vastaus #3 : 27.02.2018, 02:19:45 »
Tuli ympäristöhaitasta korjauskehotus: Vika Moottori/vaihteisto öljyinen. Täältä löytyi sopiva vanha threadi valmiiksi.

  • Q: Miten tuo siirtäjän pikkustefa vaihdetaan vm 89 (=uudempaan) M47 II laatikkoon?
  • A: Takakansi pois. Pikkustefa löytyy 5. vaihteen kotelosta. Steffan sai kaivettua ulos poterosta koteloa irroittamatta.
  • Q: Voiko takakannen liimata takaisin kiinni silikonilla?
  • A: Voi. Ei vaikuta välyksiin.
  • Q: Liikkuuko 5-vaihteen kotelo operaatiossa ja laatikko alkaa vuotaa sieltä välistä?
  • A: Ei liikkunut, eikä vuoda. Olin varovainen ja laatikko oli pystyssä pöydällä, kun poistin takakannen.
  • Q: Jos 5-vaihteen kotelon avaa, niin voiko sen tiivistää silikonilla/muuttuuko laakerien välykset?
  • A: Ilmeisesti pitää shimmata jos avaa tuon liitoksen ja tiivisteen paksuus muuttuu.
  • Q: Kardaanin laipan kohdalla oleva siirtäjän liitos ilmeisesti aukeaa kampeamalla varmistushylsy taakse ja houkuttelemalla lukituspinni pois reiästään - vai pitääkö mennä laatikon kannen alla käymään ja kiertää siirtäjän akselia?
  • A: Ei tarvitse avata laatikon kantta.
  • Q: Siihen on ilmeisesti jokin syy, että kardannin stefa pitää naputella 2,5 mm syvälle poteroonsa. Ajattelin kuitenkin asentaa uuden stefan uudelle uralle.
  • A: Sorvasin työkalun stefan asennusta varten. Takakannessa oli varaa asentaa se syvemmälle, mutta asensin sen vanhaan syvyyteen. Kiillotin tiivisteen vastinpinnan sorvissa ennen asennusta.
Minulla vajaa vuosi ja 5000 km sitten vaihdettu Elringin kampiakselin takastefa vuotaa. Se näytti asennttaessa paremmalta kuin Reintzin alakerran tiivistesatsin mukana tullut. Vieläkään sinne ei mene Reintz vaan hain sen nyt siniseltä kuten myös tuon siirtäjän stefan. Alkuperäinen taisi olla inan tekemä.
Edit: Elring näytti ehjältä, mutta ilmeisesti vuoti silti. Kohta sen näkee vuotaako yhä. Uutta tiivistettä varten sorvasin asennustyökalun, joten uusi stefa on ainakin 100-varmasti suorassa ja 10 mm syvyydessä kampiakselin takapäästä mitattuna.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2018, 22:28:33 kirjoittanut pta »

 

Autoracing  KL-varaosat