Autoracing  KL-varaosat

960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm

  • 24 Vastauksia
  • 3818 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jake-85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
« : 23.03.2017, 08:52:11 »
Maanantaina ajoin tasaista taajamanopeutta kunnes nopeus alkoi itsestään nousemaan. Vaikka kaasun nosti ylös niin nopeus jatkoi nousuaan. Kytkin pohjassa tyhjäkäynti oli tuolloin n.3500rpm. Ongelma hävisi 10 minuutin jälkeen. Maanantain loppupäivän ajot ja koko tiistain toimi normaalisti. Keskiviikkona ei  sitten kaupan pihasta meinannut lähteä käyntiin ja, kun lopulta sain käyntiin niin kierrokset vaihteli 800-3800. Ajoin sivumpaan ihmettelemään jossa tyhjäkäyntiä pyöri tasaisesti jonkun aikaa n.3700rpm ja sitten putosi normaalille tyhjäkäynnille. Siitä, kun olin liikenteeseen lähdössä niin sammui ja vartin sai starttailla, että sain käyntiin ja ajettua korjauspaikalleni.

Kun vika on päällä niin kaasuläpänvipu on tyhjäkäynti ruuvia vasten eikä muutenkaan kaasuvaijeri tai vivusto jumittele. Kahtena päivänä olen käynyt mahdolliset vuotopaikat läpi silmämääräisesti ja startti pilotilla ja mitään imuvuotoa en ole löytänyt.
Mistähän vian etsintää voisi jatkaa?
Voiko tyhjäkäyntimoottori vikaantua näin?

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
« Vastaus #1 : 23.03.2017, 13:07:24 »
Onko vikakoodit luettu?

Poissa Jake-85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
« Vastaus #2 : 23.03.2017, 16:12:52 »
Ei oo luettu. Pitää sitä koettaa huomenna. Kehtaisko joku laittaa tähän linkin tai kopsata jostain, että miten luetaan ja tulkataan? (vm-95)
« Viimeksi muokattu: 23.03.2017, 16:22:58 kirjoittanut Jake-85 »

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5838
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
« Vastaus #3 : 23.03.2017, 16:20:28 »
Hetkinen. Mulla teki joskus samaa... Mmmm.
Oli kova pakkanen ja kylmäkäynnistyksessä pomppas kierrokset yli 3000rpm. Tyhjäkäyntiventtiili oli likainen ja jäätyi.

Aloita sen putsauksella ja voitelulla.

Poissa Jake-85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
« Vastaus #4 : 23.03.2017, 16:26:32 »
Kärsiikö tuota venttiiliä käännellä esim. meisselinkärjellä putsatessa ja voidellessa?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5838
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
« Vastaus #5 : 23.03.2017, 17:23:44 »
Ihan vapaasti. Sen pitäisi virrattomana olla suht löysä. Pystyy heiluttelemalla kolisuttaa laidasta laitaan.
Bräkleen & voitelu.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
« Vastaus #6 : 23.03.2017, 18:09:05 »
WD40 muhimaan, sitten bräkleenillä huuhtelu ja vaikkapa aseöljyä hento sumu perään.

Mutta ensin luetaan ne vikakoodit!  Tuo vaikuttaa jopa mekaaniselta vialta aka vaijeri yms. Onko vakkaria? Tarkista mekaaniset asiat ensin. Senverran korkea on tuo kierrosluku
« Viimeksi muokattu: 23.03.2017, 18:12:50 kirjoittanut Orlov »

Poissa Jake-85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
« Vastaus #7 : 23.03.2017, 18:24:37 »
On vakkari. Kaasuvaijeri ja se kiekko mihin vaijeri tulee ei takertele. Pari kertaa, kun kierrokset on jäänyt huutamaan niin olen katsonut, että kaasuläpänakselinvipu nojaa tyhjäkäynninsäätöruuviin. Eli vaikka kaasuläppä on niin kiinni kuin voi niin eikun huuta. Kaasu läppää olen rumpannut silloin, kun vika on päällä ja ei se laske normaalille tyhjäkäynnille. Yksinään sitten jossain vaiheessa putoaa kierrokset normaaliin.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
« Vastaus #8 : 23.03.2017, 18:31:39 »
Boxi hoitaa tyhjäkäynnin, ei siihen mitään ruuvia ole :) Se on sen asentoanturin säätöön

Tyhjäkäyntisolkku ilmoittaa boxille kaasuläpän ohi virtaavan ilman määrän, jonka mukaan tietokone sitten hoitelee tyhjäkäynnin

Toki nuo pystyy mittaamaan yleismittarilla, jos vaikka ovat rikki.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2017, 18:37:35 kirjoittanut Orlov »

Poissa Jake-85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
« Vastaus #9 : 23.03.2017, 18:40:14 »
No joka tapauksessa läppä kiinni huutaa ::)
Onko noiden mittaamiseen missään valmiita ohjeita?
« Viimeksi muokattu: 23.03.2017, 18:43:20 kirjoittanut Jake-85 »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
« Vastaus #10 : 23.03.2017, 18:46:32 »
http://www.ohio.edu/people/ridgely/volvo_docs/Volvo_DataPocket_700-900.pdf

Siitä vain katselemaan arvoja ja mittailemaan, varsinkin lämpöanturin vastukset(Ohmit)

Poissa Jake-85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
« Vastaus #11 : 24.03.2017, 18:36:32 »
Nyt on putsattu ja voideltu tyhjäkäyntimoottori. Toimi ainakin tämän päivän ajot paremmin kuin mitä ikinä minulla ollessa. Nopeaan kaasun polkaisuunkin alkoi vastata miettimättä.
Vikakoodin 2-2-3 Tyhjäkäyntiventtiilin signaali puuttuu antoi.
Putsailin liittimet, mutta aika näyttää onko vika sitten johtosarjassa.

Poissa Jake-85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
« Vastaus #12 : 29.03.2017, 14:58:42 »
Tyhjäynti ongelma ei hävinnytkään. Vaihdoin toisen tyhjäkäyntimoottorin ja sillä huuto alkoi aina, kun flekti lähti pyörimään. Sitten antoi vikakoodin 1-2-3 eli moottorin lämpöanturi. Putsasin anturin liittimet (oli aika hapettuneet). Tämän jälkeen flekti herkes toimimasta, mutta tyhjäkäynti ongelma hävis. Nollasin vikakoodit ja heti pienen pyörittelyn jälkeen antoi taas koodin 1-2-3.
Oiskohan fiksuin jatkaa korjailua anturin vaihdolla? :idiot2:

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
« Vastaus #13 : 29.03.2017, 15:16:01 »
Aika jännä että antaa ensin 2-2-3 ja sitten 1-2-3
Tuota mulla oli lämpötila anturi vikainen koodilla 1-2-3 mutta silloin syttyi myös Lamda, teki silloin myös sen että välillä nostatti kierrokset ja flekti pyöri miten sattui, tarkistaisin tuon anturin, paikkahan on niin makea että nou problem  :)  Mulla oli täysin kuollut anturi, voiko tässä olla että tuo antaa kuitenkin joku arvo ???

Poissa Jake-85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
« Vastaus #14 : 29.03.2017, 15:25:17 »
Flekti tosiaan pyöri oudosti pätkittämällä ennen kuin lopetti kokonaan toimintansa. Lamda-valo syttyi myös.

 

Samppasport  Futurez