Elekma  Autoracing

Sähköautot, joko?

  • 3607 Vastauksia
  • 718870 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3510 : 04.09.2024, 22:15:25 »
Mä en ole 1 koppaista leafia nähnyt kuin kadulla, mutta ei tuossa nykymallissa mitään ihmeellistä ole, mielestäni ihan kokoisensa auto. Toisaalta pikkuautot ovat yleensäkin hämmästyttävän tilavia.

Aikanaan TM:n pitkänperheen autovertailun ykkönen oli Tahoe, ja kakkonen Renault clio tai twingo, jompikumpi hemmetin pikkupurtilo kuitenkin.

Dacian laatuvaikutelma on ihan ok.. Ja ehkä pienimmät mallit voivat toimiakin, mutta isoin ongelma on siinä että ne ovat kaikki clion alustalla, ja jossain dusterissa se nyt ei vaan kestä mitään.

Joo, kyllä ne sähköautot ovat edelleen kalliimpia, mutta jos puolenkymmentä vuotta sitten ne olivat 3x kalliimpia, ne ovat enää luokkaa kolmasosan kalliimpia.

Arvon sähkäri säilyttää mielestäni siinä missä polttiskin, jos nyt ei oteta huomioon tätä markkinahäröä mikä oli tässä pari vuotta sitten kun ihmiset ostivat ihan kiimassa sähköreitä, joiden hintoja samaan aikaan korotetttiin ihan vaan kysynnän takia.

Kyllä tänäpäivänä pitää jo käyttää jonkunvärisiä laseja että uuden polttiksen hankkii, tai sitten jotain poikkeuksellista tarvetta.
« Viimeksi muokattu: 04.09.2024, 22:19:48 kirjoittanut Jule »

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3511 : 05.09.2024, 12:34:02 »
Kyllä tänäpäivänä pitää jo käyttää jonkunvärisiä laseja että uuden polttiksen hankkii, tai sitten jotain poikkeuksellista tarvetta.

Tänä vuonna tammi-elokuussa uusia polttiksia on rekisteröity 52,75%, lisäksi metaani/etanoli polttiksia 0,27%, ladattavia hybridejä(näistähän osa on käytännössä myös polttiksia) 19,86, joten sähköautojen osuudeksi jää 27,12%.

Huomattava osa uusista hybrideistä ja sähkäreistä on yritys- ja yhteisöautoja, joiden hankinnoissa on taustalla ainakin jossain määrin mainitsemasi ”värilasit” eli poliittinen ohjaus joko suoraan hankintoihin tai verotuksellinen ohjaus.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3512 : 05.09.2024, 14:22:36 »

Tänä vuonna tammi-elokuussa uusia polttiksia on rekisteröity 52,75%, lisäksi metaani/etanoli polttiksia 0,27%, ladattavia hybridejä(näistähän osa on käytännössä myös polttiksia) 19,86, joten sähköautojen osuudeksi jää 27,12%.

Huomattava osa uusista hybrideistä ja sähkäreistä on yritys- ja yhteisöautoja, joiden hankinnoissa on taustalla ainakin jossain määrin mainitsemasi ”värilasit” eli poliittinen ohjaus joko suoraan hankintoihin tai verotuksellinen ohjaus.

Ei se että suurin osa valitsee polttiksen tarkoita että se olisi loogisesti järkevää.

Osittain tietysti tilanne on myös se että uuden henkilöauton ostava yksityishenkilö on yleensä suhteellisen iäkäs, ja iän myötä ihmiset muuttuvat yleensä konservatiivisemmaksi. Myös oppimiskynnys nousee kokoajan, niin että vanhukset ei vaan uskalla ostaa sähköautoa, koska sen oman höperöitymisen myöntäminen on myös aika korkean kynnyksen takana.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3513 : 05.09.2024, 14:47:15 »
Ei se että suurin osa valitsee polttiksen tarkoita että se olisi loogisesti järkevää.

Osittain tietysti tilanne on myös se että uuden henkilöauton ostava yksityishenkilö on yleensä suhteellisen iäkäs, ja iän myötä ihmiset muuttuvat yleensä konservatiivisemmaksi. Myös oppimiskynnys nousee kokoajan, niin että vanhukset ei vaan uskalla ostaa sähköautoa, koska sen oman höperöitymisen myöntäminen on myös aika korkean kynnyksen takana.
Kuinka moni keskusteluun osallistuvista on ostanut auton uutena? Itse olen ostanut neljä uutta Volvoa ja voin sanoa, että järki on jätetettävä kotiin jo autokauppaan lähtiessä. Hankittu uusi auto on tasan niin kallis kuin kukkaro kestää. Suurimmalla osalla ostajista kipukynnys ylittyy jo paljon ennen 50 k€.

En vetäisi ikäkorttia esiin, mutta latausasemien operaattorit eivät tosiaan ainakaan helpota sähköauton hankintapäätöksen tekemistä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3514 : 05.09.2024, 18:10:09 »
Kuinka moni keskusteluun osallistuvista on ostanut auton uutena? Itse olen ostanut neljä uutta Volvoa ja voin sanoa, että järki on jätetettävä kotiin jo autokauppaan lähtiessä. Hankittu uusi auto on tasan niin kallis kuin kukkaro kestää. Suurimmalla osalla ostajista kipukynnys ylittyy jo paljon ennen 50 k€.

En vetäisi ikäkorttia esiin, mutta latausasemien operaattorit eivät tosiaan ainakaan helpota sähköauton hankintapäätöksen tekemistä.

3,5 uutta autoa olen ostanut.. Puolet henkilöautosat ja 3 pakua.

Kyllä noissa on jokin logiikka yritetty pitää kun autot ovat hankittu, vanhat volvot ovat niitä hölmöjä hankintoja, joita voi tehdä kun yrittää pitää pakun hankinnassa tolkun mukana. Viimeisin paku on ollut tähän mennessä huonoin hankinta, jälkikäteen ajateltuna vajaan vuoden odottelu ja sähköpakun laitto olisi ollut taloudellisesti järkevämpää, mutta tulevaisuuden ennustaminen on aina ollut vaikea laji.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3515 : 05.09.2024, 18:43:01 »
Minäkin olen muutaman auton ostanut uutena, mutta Volvot ovat tulleet taloon käytettyinä. Esimerkiksi S70 T5 oli vähän ajettuna menettänyt yli kolmanneksen hinnastaan eikä juuri uutta hävennyt. Asuntovelalliselle se oli oivallinen ratkaisu, jos/kun halusi hyvää matka-autoa. Kalleimmat kilometrit tulivat työsuhdeautolla, joka oli huoltolesingilla.

Tämän päivän ikääntyneet ovat käyneet työelämässään, toki vähän työstä riippuen, aikamoisen teknologisen murroksen. He ovat luopuneet kirjoituskoneista ja telexeistä, oppineet käyttämään faksia ja tietokonetta, sitten siirryttiin PC-aikaan ja häärättiin MS-DOS -maailmassa. Suurin osa on selvinnyt jopa Windowsin ikeen alta! Jo pelkästään puhelin on tehnyt melkoisen matkan siitä, kun työstatuksen merkkejä oli, mihin puhelimella pystyi soittamaan. Osa sai yhteyden vain sisäisiin numeroihin, toiset pääsivät ulos omaan verkkoryhmään, parempi väki soitteli kaukopuheluita.

Olisiko hallinnaltaan sangen yksinkertainen sähköauto heille ylivoimainen opittava? Tuskin.

Sen sijaan latausverkko, johon @hessu80 viittasi, on käytettävyydeltään vielä melkoinen raakile. Sen kanssa ovat olleet välillä pulassa jopa alan edelläkävijät ja toimittajatkin.

No, ikäihmiset ovat käyneet niin palvelu-, itsepalvelu- kuin korttiasemillakin tankkaamassa. Väärää sähköä tuskin saa autoon ”tankattua”!


Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3516 : 05.09.2024, 19:46:23 »
Tosin nuo latausverkon käyttöön liittyvät ongelmat ovat laajempikin oikeastaan yhteiskunnallinen ongelma, samanlaista perse-edellä-puuhun logiikkaa yritetään työntää jokapaikkaan.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
« Viimeksi muokattu: 07.09.2024, 16:38:01 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3518 : 10.09.2024, 08:52:29 »
Sähköautojen pitäisi olla high techiä, mutta sattui silmään että Audin Q4 E-tron mallissa on rumpujarrut takana  :o.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14940
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3519 : 10.09.2024, 09:42:18 »
Sähköautojen pitäisi olla high techiä, mutta sattui silmään että Audin Q4 E-tron mallissa on rumpujarrut takana  :o.
Mutta kun regeni jarruttaa 100% niin tommonen low tech jarru on riittävä backuppi sähkömosalle ja saadaan kulut alas.... varmaan vanhaa varastoa uusiokäyttöön :)
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3520 : 10.09.2024, 10:21:33 »
Rumpujarru toimii todennäköisesti luotettavimman, eikä jumiudu niin helposti kun käyttö on vähäistä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3521 : 10.09.2024, 11:15:51 »
Mutta kun regeni jarruttaa 100% niin tommonen low tech jarru on riittävä backuppi sähkömosalle ja saadaan kulut alas.... varmaan vanhaa varastoa uusiokäyttöön :)

Takapäässä tarvitaan kuitenkin nopeaa tarkkaa pyöräkohtaista jarrureagointia ajonvakautukselle. Vai oisko pökäleessä erillismoottorit vasen/oikea takana?
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3522 : 10.09.2024, 20:12:15 »
Sähköautojen pitäisi olla high techiä, mutta sattui silmään että Audin Q4 E-tron mallissa on rumpujarrut takana  :o.
Kaikissa vag-konsernin vermeissä sama homma. Jarrurummut ovat halkaisijaltaan suuret, joten ehkä myös tehokkaat? Jumiutumista tuolla valinnalla on oletettavasti yritetty vähentää.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7097
  • Kaikkee sitä...
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3523 : 10.09.2024, 22:54:26 »
Kaikissa vag-konsernin vermeissä sama homma. Jarrurummut ovat halkaisijaltaan suuret, joten ehkä myös tehokkaat? Jumiutumista tuolla valinnalla on oletettavasti yritetty vähentää.

Ei voi yleistää että kaikissa olisi rummut takana.  :)

Mutta korroosion vaikutusta noilla vähennetään ja kun jarruja ei juuri tarvita regenin takia.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3524 : 11.09.2024, 09:58:56 »
Takapäässä tarvitaan kuitenkin nopeaa tarkkaa pyöräkohtaista jarrureagointia ajonvakautukselle. Vai oisko pökäleessä erillismoottorit vasen/oikea takana?
Ajonvakautus toimii kyllä jarruilla, siinämäärin kun pyöräkohtaisesti on tarve himmailla.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo