Älkää hyvät Volvo veljet haksahtako hypetykseen

Tämänpäivän sähköautojen kennot on niitä surkeita Li-ion pötkylöitä joita löytyy vitosen akkuporakoneista ja vaikka mistä. Niitä on vain paljon. Todella paljon (tuhansia per auto). Eikä tähän ole ihan heti tulossa parannusta vaan valmistuskapasiteettia päinvastoin agressiivisesti laajennetaan täyttämään tämän herkun suuri kysyntä ja ihan suomeenkin kaivoksia ja tuotantolaitoksia haaveillaan.
Tämä herkku on kaikkea muuta kuin graalin malja. Kennot vanhenevat päivästä yksi alkaen ja prosessia voi vain koettaa hidastaa. Täydessä varauksessa säilyttäminen kiihdyttää vanhenemista ja korkea lämpötila kiihdyttää prosessia entisestään jne jne. Tämä siis tapahtuu vaikka autolla ei ajaisi metriäkään. Purkaminen ja lataaminen tuo sitten oman lisänsä siihen päälle. Valmistajat taistelevat näitä ikäviä ominaisuuksia vastaan kyhäämällä jäähdytys, lataus yms synsteemejä.. Tesla kehuu että heillä on niin hianot synsteemit että 5v käytön jälkeen kapasiteetista on jopa 70% jäljellä.. Tämä on mainio juttu koska "kyllähän bensa-autokin kuluu ja menettää suorituskykyään ja vähäpäästöisyyttään iän myötä"

Tesla.com:
As batteries in any EV age, they lose capacity and the vehicle will lose range. This is unavoidable and true in any EV with any type of battery. You can think of this as a very slow reduction in the volume of your vehicle’s “gas tank” over its lifetime. We limit how fast this aging and loss of range happens by working very hard to select the best cells, design the best cooling systems, and carefully manage charge states. By doing all of this we expect more than 100,000 miles of driving range and more than five years of useful life. However, at the end of this period the pack will have less capacity than when new (just like an internal combustion engine has less power and much worse emissions than when new). If, for example, you drive 10,000 miles per year at the end of five years you will have around 70 percent of the energy storage capacity of when new. This performance gives the Tesla Roadster battery pack the best range and lifetime combination of any production EV battery ever built. Consider that even after five years and an aggressive 100,000 miles of driving, the Tesla Roadster pack will have more energy storage available than the Gen2 EV1 (with its high-capacity NiMH cells) had when it was NEW!
Edit: ai niin, akkupaketti 12000Usd ellen väärin katsonut. Niitä on mukava pinota autokatoksen nurkkaan. Paitsi että moisia köntsiä ei taida saada ihan mihin vain jättää