Taitaa olla tästä eteenpäin kaikki huippuautot sähköisiä.
https://www.topgear.com/car-news/electric/pininfarina-battista-1900bhp-hyper-ev
Moneenko ratakierrokseen tossa patterit riittää, tai pääseekö the Ringillä edes kierrosta?

Muistan vaan juurikin Top Gearista sen sähkö SLS-Mesen testin, kun hirveät tehot ja paino söi akut parilla ratakierroksella, eikä Nürburgringillä voinut edes kierrosta kokeilla. Jotenkin niin järjetöntä ja epäkiinnostavaa tehdä nimenomaan sähkötoimisia ns. superautoja tai tehokkaita urheiluautoja. Koriste-esineitä, joilla ei käyttötarkoituksessaan tee mitään. Sillä ei maailmaa pelasteta. Jotenkin ihmetyttää näin kova tarve yrittää esittää, että patteriautot on kovia pelejä. Onko ihmiset muka niin juntteja, että ei voi Leaf-mielikuvilla sähköautolla ajaa?
Ja meneekö tuollainen mielikuva-autoilu joillekin oikeasti läpi? Nyt on jo oikeastaan nähty, eikä ole vain arvailua lähitulevaisuuden kehitystä aliarvioiden, että massoilla edes täyssähköautot ei kyllä edes parissa vuosikymmenessä yleisty. Latausinfran kehityksestä(kin) johtuen vain pistokehybridit yleistynevät. Nyt jo alkaa olla latauspaikoilla täällä ruuhkaa, vaikka sähköautot ihan marginaalissa ja taloyhtiöiden kiinnostus latauspaikkoihin on jo nähty. Niin sanotusti ei tuu mitään.
Latausinfra on iso investointi. Tällä hetkellä se koostuu lähinnä joistain kokeiluluonteisista erillisistä pilottiprojekteista. Hyvä alku olisi, kun edes saisivat aikaan sen yhden hyvän ja lopullisen latausstandardin. Montako kertaa tankkauspistooli ei ole sopinut polttisauton täyttöputken aukkoon? Niinpä.
Eikös täälläkin ollut jossain linkki siihen testiin, missä muutamalla sähköautolla kiersivät Suomen Lappia myöten. Matkakertomus oli nykyinfrasta aika karua luettavaa. Muutama auto ja piti kulkua porrastaa. Siitäkään huolimatta latailu ei sujunut ja matka-ajat venyi ihan sietämättömästi. On pitkä matka siihen, että sähköautoja olisi miljoona.
Ehkä vielä joskus, mutta piiitkään sähköautoilu on vielä marginaalitouhua täällä Suomessa.