Autotähti  Futurez

Sähköautot, joko?

  • 1290 Vastauksia
  • 72749 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1260 : 10.04.2019, 18:09:49 »
Kokemuksesta sanon, etteivät nämä sähköverkon uusimiset ja voimalakapasiteetin lisäykset tapahdu vuodessa tai parissa, ei edes silloin, kun olisi loputtomasti rahaa kaadettavaksi projektiin.
Muutama viikko sitten tuli painettua penkkiä seminaarissa, missä tätä puolta pyöritettiin. Vaikka huomisesta alkaen kaikki liikenne hoidettaisiin vain ja ainoastaan sähköautoilla, tämä ei sähköverkkoa kaataisi. Vuotuinen sähkönkulutus kasvaisi 10 %, mutta piikkiteho ei välttämättä lainkaan. Tähänastinen ennätys parin vuoden takaisilta pakkasilta 15 GW, mutta se on keskellä päivää ja yön maksimi oli luokkaa puolet tuosta.

Ongelmat ovat aika pieniä, kun linjaksi otetaan autojen lataus kotipihassa yöllä. Surkeimmallakin vaihtoehdolla (Mode 1 = 6 A virta tavallisesta töpselistä) saa yön aikana tankattua n. 70 km ajoon riittävän sähkömäärän. Fiksumpi vaihtoehto on Mode 2 latausasemat lämpötolppien tilalle. Vaan asunto-osakeyhtiöistä puhuttaessa tarvitaan myös kuormanhallinta, koska a) tolppien kaapelointi b) kiinteistön sähkökeskus/sähköliittymä ei kestä kaikkien autojen samanaikaista latausta. Latausaika voi siis jäädä lyhyemmäksi kuin auton seisonta-aika.

100 kWh akuston tankkaus voi olla vähän nihkeää, mutta a) kuinka usein pihaan tullaan akut tyhjinä b) kellä on varaa moiseen? Nyt markkinoilla on vain pari vehjettä 100 k€ hintaluokassa. Ne tavallisen kansan mallit lähempänä 30 kWh ja näissä sitten se pulma, ettei halvimmilla sähköautoilla pääse edes Helsingistä Hämeenlinnan (2 autoa hyytyi lehtien testissä matkan varrelle) ja e-Golfin kanssa sama vaiva, kun yritettiin Helsingistä Tampereelle muun liikenteen tahtiin. Pitemmillä matkoilla pitää joko körötellä max. 80 km/h tai suorittaa välitankkaus (pikalataus) -> matkaan pitää varata ½ enemmän aikaa.

Pitkät etäisyydet + talvikelit ovat paha haaste. Tässä kohtaa astuu kehiin ns. range extender, jollaisesta oiva esimerkki on Opel Ampera. Se on aito sähköauto = liikkuu normaalisti pelkän sähkömoottorin voimin. Toisella foorumilla on erään käyttäjän kirjoituksia tullut seurattua ja tässä vehkeessä on järkeä. Sähkömoottori on muistaakseni 100 kW, jonka voimin auto kiihtyy kohtuu ripeästi eikä tarvitse polttomoottoria apuun siinä puuhassa.

Vrt. halvemman pään hybridit ovat liki kaikki saaneet pyyhkeitä siitä, että kaasupolkimeen reagointi on laiskaa ja sitten kun kaasun polkee pohjaan, polttomoottori käynnistyy ulisemaan maksimikierroksilla, mutta kulku ei sittenkään päätä huimaa. Ongelman taustalla lienee se, että useimmissa hybrideissä sähkömoottorin teho on vain parikymmentä kW.

OK, eli laitetaan polttomoottori, jolla pitkät matkat taittuvat. Sitten ei enää ole tarpeen lastata autoon kallista ja painavaa 100 kWh akustoa, jolloin vähemmän tuskaa moisen lataamisestakaan.  Useimmat ihmiset ajavat päivittäin vain parinkymmenen kilometrin matkoja, mihin joku 10 kWh akkukin riittäisi.

Amperassa on jopa ajateltu talvikäyttöä. Vehje osaa hyödyntää latauspiuhasta imettävää sähköä myös sisätilan lämmittämiseen ts. hoitelee itsensä ajokuntoon valittuun kellonaikaan mennessä ilman mitään lisävarusteita. Vrt. osassa hybrideitä/sähköautoja sisätilat saa lämpimiksi vain asentamalla sisätilanlämmittimen ja sille johtosarjan. Sitten onkin ongelmana löytää 2 pistorasiaa, joista toiseen kytketään latausjohto ja toiseen sisätilanlämmittimen johto…  :2funny:

Poissa Jule

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1041
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1261 : 14.04.2019, 15:09:34 »
Tuollaisen Range Extender tyyppisen hybridin järkevyys on myös siinä että se vapauttaa laajemmassa mittakaavassa ajaltetuna rajallista akun valmistuskapasiteettia. Tilanne on kuitenkin käytännössä se että tyyliin 90% autoilijoista riittää 100km range 90% ajoista, ja jos tuo 100km ei riitä, niin usein ei riitä vaikka se olisi samantein 300km.

Paukkuja kannattaisi suunnata kehittämään yksinkertainen, pieni vakiokierrospolttomoottori tuollaisen auton generaattorikäyttöön. Valmiinahan tuohon käyttöön soveltuvia moottoreita ei oikein ole. Moottoripyörien moottorit jotka olisivat kokonsa puolesta sopivia, on lähtöajatus ollut suunnilleen niin kaukana tuosta tavoitteesta mitä voi kuvitella, ja erlaisiin aggrigaatteihin yms valmistetut moottorit eivät käytännössä ole kovin energiatehokkaita, eikä niitä rakennettaessa ole ajateltui mitään muuta kuin halpaa hintaa, varsinkin kun päästöistä ei tarvitse välittää. Erilaisten työkoneiden moottorit ovat taas tarpeettoman raskaita ja kestäviä tuollaiseen käyttöön.

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 547
  • V70 2.5T AWD Classic "Optimoitu" ;D
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1262 : 14.04.2019, 19:19:56 »
Tuollaisen Range Extender tyyppisen hybridin järkevyys on myös siinä että se vapauttaa laajemmassa mittakaavassa ajaltetuna rajallista akun valmistuskapasiteettia. Tilanne on kuitenkin käytännössä se että tyyliin 90% autoilijoista riittää 100km range 90% ajoista, ja jos tuo 100km ei riitä, niin usein ei riitä vaikka se olisi samantein 300km.

Paukkuja kannattaisi suunnata kehittämään yksinkertainen, pieni vakiokierrospolttomoottori tuollaisen auton generaattorikäyttöön. Valmiinahan tuohon käyttöön soveltuvia moottoreita ei oikein ole. Moottoripyörien moottorit jotka olisivat kokonsa puolesta sopivia, on lähtöajatus ollut suunnilleen niin kaukana tuosta tavoitteesta mitä voi kuvitella, ja erlaisiin aggrigaatteihin yms valmistetut moottorit eivät käytännössä ole kovin energiatehokkaita, eikä niitä rakennettaessa ole ajateltui mitään muuta kuin halpaa hintaa, varsinkin kun päästöistä ei tarvitse välittää. Erilaisten työkoneiden moottorit ovat taas tarpeettoman raskaita ja kestäviä tuollaiseen käyttöön.
Kyllä tälläinen on jo keksitty.  Mondeo Wagon Hybrid joka meikäläisellekin on tulossa liissarina juhannuksena, toimii juurikin em. tavalla.

https://www.youtube.com/watch?v=167clpqsO9M
Yllttävän hyvä kiihtyvyys..
n 8 sek.. 0-100
https://www.youtube.com/watch?v=hNZSvCQgWxQ
« Viimeksi muokattu: 14.04.2019, 19:25:28 kirjoittanut Raid »

Poissa Jule

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1041
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1263 : 15.04.2019, 09:39:46 »
Kyllä tälläinen on jo keksitty.  Mondeo Wagon Hybrid joka meikäläisellekin on tulossa liissarina juhannuksena, toimii juurikin em. tavalla.

https://www.youtube.com/watch?v=167clpqsO9M
Yllttävän hyvä kiihtyvyys..
n 8 sek.. 0-100
https://www.youtube.com/watch?v=hNZSvCQgWxQ

Siis... tuoMondeo on Fordin versio tavallisesta hybridistä jonka Toyota lanseerasi Priuksessa 90-luvulla. Ihan järkevä systeemi sinänsä, mutta ihan eri asia.

Mä tarkoitan töpselistä ladattavaa sähköautoa jossa on myös pieni polttomoottori joka käynnistetään silloin kun ollaan ajettu yli 100km sähköllä ja akku on tyhjä. Tuollainenkin on tehty, BMW i3 REX, mutta valmistus lopetettiin.

En oikein tiedä miksi tuon REX mallin valmistus on päättynyt, ehkä se polttis soti liikaa hardcore sähköautoilijan ideologiaa vastaan, ja taas perusautoilijalle, jolle se voimalinjan rakenne ei ole kynnyskysymys, tuo oli liian kallis ratkaisu.

Poissa völvöxc60

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4149
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1264 : 15.04.2019, 10:17:16 »
Onko tämä Mondeo näitä ns. kevythybridejä missä jollain 48V järjestelmällä avitetaan liikkeellelähdössä ::)
Tojotan ”itselataavalla” hybridillä pääsee pelkällä sähkölläkin. Kevythybridillä ei 8)
XC40 D3 R-Design autom.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9717
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1265 : 15.04.2019, 10:24:55 »
Pikaisesti Fordin sivuilta luettuna niin tuo Mondeo on vastaava kuin Toyotakin. Eli ei ladata vaan ottaa energian talteen jarrutuksissa.
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2144
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1266 : 15.04.2019, 17:35:17 »
Pikaisesti Fordin sivuilta luettuna niin tuo Mondeo on vastaava kuin Toyotakin. Eli ei ladata vaan ottaa energian talteen jarrutuksissa.

Kyllä Toyota lataa akkuja polttomoottorilla?  :o
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-BMW 323i e36 -98
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa völvöxc60

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4149
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1267 : 15.04.2019, 17:55:00 »
Kyllä Toyota lataa akkuja polttomoottorilla?  :o
Tojotan hybridit ei ole 48V ns. kevythybridejä. Eli Tojotalla pääsee oikeasti pieniä matkoja sähköllä 8)
Kevythybrideissä avustus on hyvin vaatimatonta. Volvolla on kanssa tulossa kevythybridejä missä päästöt pyörivät lähes samoissa perusmotteihin nähden :idiot2:
XC40 D3 R-Design autom.

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2144
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1268 : 15.04.2019, 19:03:26 »
Tojotan hybridit ei ole 48V ns. kevythybridejä. Eli Tojotalla pääsee oikeasti pieniä matkoja sähköllä 8)
Kevythybrideissä avustus on hyvin vaatimatonta. Volvolla on kanssa tulossa kevythybridejä missä päästöt pyörivät lähes samoissa perusmotteihin nähden :idiot2:

Jep. Mutta taitaa Mondeo Hybridi olla ihan vastaavanlainen? Vai...?
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-BMW 323i e36 -98
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa völvöxc60

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4149
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1269 : 15.04.2019, 20:45:01 »
Jep. Mutta taitaa Mondeo Hybridi olla ihan vastaavanlainen? Vai...?
Näköjään. Eli ”itselataava” on 8)

Uusi Mondeo on nyt saatavana itselataavana hybridinä (HEV). Yhdistämällä sekä sähkö- että bensiinimoottorien hyödyt Mondeo Hybrid tarjoaa erinomaisen yhdistelmän tehokkuutta ja hienostuneisuutta sekä palkitsevan suorituskyvyn. Älykäs jarrutusenergian talteenotto sekä edistynyt SmartGauge -järjestelmä auttavat maksimoimaan auton suorituskyvyn ja tehokkuuden.

https://www.ford.fi/henkiloautot/mondeo/ominaisuudet/hybrid-technology

XC40 D3 R-Design autom.

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3846
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1270 : 16.04.2019, 07:22:04 »
Yksi päivä tuossa satuin liikennevaloissa Nissan Leafin taakse.

Katselin jo vähän aikaa perässä ajellessa, että Nissania ajelee ns. "dynaaminen" kuski.

Kun valot vaihtui niin asia varmistui ja sähkömoottorin ylivoima jopa noin pienitehoisessa "kauppakassissa" kävi selväksi. Itse kiihdytin niin kovin, kuin tuommoinen 170hp 850 volvo lähtee paikoiltaan ja nissani veti kaulan 0-70 kiihdytyksessä. :D

Mitään ihmeellistähän tuossa ei ole ja Leaf ehkä yksi vähiten kiinnostavista sähköautoista, jos maantietä ajelee, mutta ei sen sähkiksen tarvitse aina olla Tesla pärjätäkseen valolähdöissä.

Itseasiassa hybriditkin ampuvat viivalta todella brutaalisti. ;D
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9717
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1271 : 16.04.2019, 07:56:18 »
Kyllä Toyota lataa akkuja polttomoottorilla?  :o
Joo lataa, mutta idea taitaa olla että mahdollisimman paljon saisivat jarrutuksista takaisin energiaa.

Itseasiassa hybriditkin ampuvat viivalta todella brutaalisti. ;D
Kyllä, kerran päässy kuivalla kelillä T8 ajamaan niin voin sanoa että se paikoiltaan lähtö yllätti.

Mutta se näistä hybrideistä. Niille on oma topici.
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1272 : 16.04.2019, 18:26:35 »
Tuollainenkin on tehty, BMW i3 REX, mutta valmistus lopetettiin.

En oikein tiedä miksi tuon REX mallin valmistus on päättynyt, ehkä se polttis soti liikaa hardcore sähköautoilijan ideologiaa vastaan
Tuossakin on se perinteinen moka eli täysin naurettavan kokoinen (9 l) polttoainesäiliö.  Ei tarvitse syrjemmällä ajaa yhdenkään huoltoaseman ohi ilman varikkopysähdystä.

Sama vamma on myös monessa kaasuautossa. Joissain maissa kait saa veroetua alle 12 l bensatankista.


Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1273 : 16.04.2019, 18:39:22 »
Paukkuja kannattaisi suunnata kehittämään yksinkertainen, pieni vakiokierrospolttomoottori tuollaisen auton generaattorikäyttöön.

Ei ole ihan täydellinen ratkaisu tämäkään. Sähköllä ajettaessa se vakiokierroskone + generaattori ovat kuollutta painoa. Hybrideissä sama vekotin hoitaa yleensä sekä generaattorin että sähkömoottorin virkaa, tilanteesta riippuen.

Lisäksi sähköisen voimansiirron hyötysuhde on huonompi kuin mekaanisella voimansiirrolla. Vaikka yksittäinen komponentti, esim taajuusmuuttaja, hukkaisi vain 4 %, niin ketjussa on monta lenkkiä; generaattori - akku (kuormituksen vaihtelua tasaamassa) - taajuusmuuttaja - moottori - alennusvaihde -> hups, hyvin äkkiä on kasassa 15+ % häviöt. Poikittaismoottori+etuveto -kombolla taitaa voimansiirron häviö jäädä alle 10 % (pari % per hammasratasvälitys).

Ampera on enimmäkseen ns. sarjahybridi/range exterder vehje, mutta moottoritienopeuksissa polttomoottori kytketäänkin voimalinjaan em. häviöiden eliminoimiseksi. Mitään vaihteistoja tms. tässä keksinnössä ei kait ole.

Poissa matalaut

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Volvo V60 D6 hybrid -14
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1274 : 16.04.2019, 20:22:23 »
Ei ole ihan täydellinen ratkaisu tämäkään. Sähköllä ajettaessa se vakiokierroskone + generaattori ovat kuollutta painoa. Hybrideissä sama vekotin hoitaa yleensä sekä generaattorin että sähkömoottorin virkaa, tilanteesta riippuen.

Lisäksi sähköisen voimansiirron hyötysuhde on huonompi kuin mekaanisella voimansiirrolla. Vaikka yksittäinen komponentti, esim taajuusmuuttaja, hukkaisi vain 4 %, niin ketjussa on monta lenkkiä; generaattori - akku (kuormituksen vaihtelua tasaamassa) - taajuusmuuttaja - moottori - alennusvaihde -> hups, hyvin äkkiä on kasassa 15+ % häviöt. Poikittaismoottori+etuveto -kombolla taitaa voimansiirron häviö jäädä alle 10 % (pari % per hammasratasvälitys).

Ampera on enimmäkseen ns. sarjahybridi/range exterder vehje, mutta moottoritienopeuksissa polttomoottori kytketäänkin voimalinjaan em. häviöiden eliminoimiseksi. Mitään vaihteistoja tms. tässä keksinnössä ei kait ole.

Voisin väittää, että taajuusmuuttaja on hyötysuhteeltaan ylivertainen verrattuna mekaaniseen vaihteistoon. Teollisuudessa juuri siksi käytetään taajuusmuuttajia, ei mekaanisia vaihteita.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

 

TamCar  KKD Motorsport