Ihmetyttää tämä kun sähköautoista puhuttaessa nostetaan kalliit akut. Miksi ei polttomoottoreissa puhuta että kuinka kallis se moottori on. Ei taisi itselläkään riittää 10 tonnia jos menisin Volvolle vaihtamaan uuden moottorin tuon S60. Maailmalta löytyy esim. Teslan akustoja kohtuulliseen hintaan.
Moottorin voi vaihtaa myös käytettyyn, akuissa se on liki mahdotonta koska vanhat akut kierrätetään ja taida yhtään purku autoa ollakkaan Suomessa.
Akun joutuu vaihtamaan 10v nurkilla, moottoria ei (paitsi yleensä saksalaisiin joutuu kyllä korjaaman puol moottoria)
Model S akku- ja voimalinjatakuulla on kilometrien suhteen rajoittamaton, 8 vuotta. Koskee myös ennen aikaista degradaatiota, luonnollisesti joka tapauksessa valmistevikoja.
Huolto-ohjelmaa Teslalla ei ole, huolto tehdään tarpeen mukaan.
Käytännössä Teslan akkuviat on hoidettu takuun puitteissa Suomessa aina. Tietysti erikseen kolariautot. Nämä on joko korjattu vaihtamalla moduuli tai vaihdettu uusi akkupaketti ja laitettu viallinen korjattavaksi.
.
Jännä, että Tesla sanoo kyllä toisin kuten käytäntökin ollut:
"Ajoneuvollasi on uuden ajoneuvon rajoitettu takuu 4 vuoden tai 80 000 kilometrin ajan sen mukaan, kumpi täyttyy ensin. Akkua ja voimansiirtoyksikköä koskeva takuujakso on:
Model S ja Model X – 8 vuotta (lukuun ottamatta alkuperäistä, ennen vuotta 2015 valmistettua 60 kWh:n akkua, jonka takuu on voimassa 8 vuotta tai 200 000 kilometriä sen mukaan, kumpi täyttyy ensin).
Nämä takuut korvaavat Teslan valmistamien tai toimittamien osien materiaali- tai valmistusvirheistä johtuvien vikojen korjauksen tai vaihdon. Takuu koskee normaalia käyttöä takuuaikana."
"Akun kapasiteettia koskevien takuuvaatimusten osalta vaihtoakku tulee olemaan ajoneuvon ikää
ja mittarilukemaa vastaavassa kunnossa, jolloin se tulee saavuttamaan tai ylittämään alkuperäisen
akun vähimmäiskapasiteetin ajoneuvon jäljellä olevana takuuaikana. Huomaa, että ajoneuvon
toimintasädettä koskevat arviot eivät anna täydellistä kuvaa akun kapasiteetista, koska siihen
vaikuttavat myös akun kapasiteetista riippumattomat tekijät. Tesla päättää harkintansa mukaan
akkukapasiteetin mittausmenetelmästä sekä siitä, korjataanko, vaihdetaanko vai tarjotaanko
kunnostettuja tai uudelleenvalmistettuja osia. Tesla päättää myös tällaisten vaihdettujen,
kunnostettujen tai uudelleenvalmistettujen osien kunnosta.
Tämä Akun ja voimansiirron rajoitettu takuu ei sen laajasta kattavuudesta huolimatta korvaa
tahallisista toimista aiheutuvia vaurioita (kuten ajoneuvon tahallinen väärinkäyttö tai tuhoaminen
tai sen aktiivisten varoitusten tai huoltoilmoitusten laiminlyönti), törmäyksestä tai
onnettomuudesta aiheutuvia vaurioita (paitsi edellä kuvatut akusta aiheutuneet tulipalot)
tai muun
kuin Teslan tai Teslan hyväksymän henkilöstön suorittaman akun tai voimansiirron huollon tai
avaamisen aiheuttamia vaurioita.Akku, kuten kaikki litiumioniakut, menettää energiaansa tai tehoaan ajan ja käytön myötä. Tämä
Akun ja voimansiirron rajoitettu takuu EI KORVAA akun energian tai tehon häviämistä ajan myötä
tai akun käytön vuoksi, paitsi tässä Akun ja voimansiirron rajoitetussa takuussa määritetyssä
laajuudessa."
Mutta joo, akut ja kaikki on kehittynyt kyllä koko ajan. Eiköhän tässä vielä kohta sähköautoilu ole normaali ihmisillekkin käsillä.
Tollanen Seat Mii ei kyllä oo ihan kaikkien auto, eihän ne saa ees bensaversiota toimimaan...
