Parisen kuukautta P85 2014 mallilla takana, jossa ostaessa vähän reilu 147tkm mittarissa, nyt mittarissa lähemmäs 153tkm, eli kilsoja tullut kiitettävästi.
Pisin ajettu matka ~320km, eipä ton pidemmille hirveästi ole tarvetta, jos ajan pidemmälle, niin luultavasti pysähdyn joka tapauksessa matkalla. Olin niin jumahtanut polttomoottoriautoiluun, että toi range tuli laskettua sillä tavalla kuin polttomoottorissakin, "käyn tankkaamassa ja ajan tankin tyhjäksi", mutta kun sähköautossa se on niin, että joka ikinen aamu kun lähden, niin on "tankki" täynnä, ja pääsee sen 300km+ ja itselleni harvoin tulee sitä enempää vuorokaudessa. Ei ainakaan itseäni ole range rajoittanut, paljon helpommalla selvinnyt "tankkauksista" kuin koskaan aiemmin.
Itselle Tesla on ollut todella positiivinen tuttavuus muutenkin toistaiseksi; ei vikoja, hyvät tilat myös perheelle, kulkee mahtavasti, ajaminen on halpaa(toistaiseksi), pieni vero, loistava ajettavuus, infotainment aika mahtava, ei määräaikaishuoltoja jne...
Olin aika kauan skeptinen näiden suhteen itsekin, mutta kun kaveri tällaisen hommasi vuosi sitten, niin sai siinä ravistella ennakkoluuloja aika paljon, kun se sillä suhasi Etelästä Vaasaan ongelmitta harva se viikko...Ja onhan tämä mahtava auto, varsinkin toi voimalinja on sellainen, että ajaminen vaan hymyilyttää.
Eilen kävin Saabilla ajamassa pitkästä aikaa, niin motarille liityttäessä meinasi nukahtaa kun kuusivaihteinen loota arpoi vaihteita sisään ja sitten alkoikin joku ylimääräinen murina, mutta eipä mittarin mukaan kauheasti tapahtunut, vaikka Aeron lätkillä onkin varustettu jo tehtaalta...Noh Saab on harraste.
Pihasta löytyy vielä 2012 530d Bemarikin käyttiksenä, josta maksoin reilut 20k€ vuosi sitten ja siinä on nyt 12kk/35tkm jälkeen laskenut arvo n. 4k€ (vaihtohinta, suoralla ostolla varmaan enemmän) ja sähköautolla kun ajelen vuodessa samat matkat niin säästän n. 4k€ olettaen, että huoltokulut on samaa tasoa kuin Bemarissa. Eli Teslan arvo saa laskea yli 8k€ vuodessa, että tulisi Bemaria kalliimmaksi, ja kun osti "Ruotsin halvimman", niin en usko, että ainakaan itselleni käytetty Tesla tulisi yhtään kalliimmaksi kuin 20k€ Bemari ja onhan tämä eri luokan auto niin kulultaan kuin infotainmentiltaan.
Eikä ongelmaisen N47/57-koneperheen ongelmia Bemari mulle maksele niiden ilmetessä, Teslassa on vielä kailleimmille osille 2,5v takuuta jäljellä (ja niin kauan en tätä tule edes omistamaan).
Oikeastaan ainut mikä kaduttaa on, ettei tajunnut aiemmin hankkia Teslaa..
