Noniin, nyt kun pääsen kirjoittamaan kuiviin sisätiloihin...
Eikö sillä ole lainkaan lepoaikaa? Kait valovirrallakin ladaten sais 120 km rangea joka yö? Tai jos se on vaan päivisin ajossa niin onhan sillä 16h aikaa latautua, akku täynnä joka aamu?
On sillä, ei se mikään taksi ole. Tavara-auto, jonka pääasiallinen toimenkuva on suorastaan järkyttävä ajomäärä:10km joka arkipäivä (pakollinen).
Mutta, tuon lisäksi (tuohon päälle) tulee 2-3 päivänä viikossa 140km:n reissu. Tämäkään ei tosin vielä venettä kaataisi.
Lisäksi kiireinen tavaran haku hoidetaan ko. härvelillä, eli ajoa saattaa tulla "välittömästi" tarpeen iskiessä 20-60km.
Yksinään nuo ei venettä kaataisi ja itseasiassa juuri tuommoisten melko lyhyiden pyrähdysten takia on otettu pari sähkövaihtoehtoa mukaan harkintaan. Täydellistä ajoa juuri sähkölle, 70% lähitaajamassa.
Ongelmatilanne voi iskea sitten, kun kaikki ei menekkään suunnitellusti ja pitää toimia nopeasti. Tällöin voi tulla komennus sinne 60km:n päähän, sitten haetaan tavaraa ja ajetaan takaisin sinne. Yhteensä voi helposti tulla se 200km tuommoisella hätäkeikalla.
JOS akku ei ole täydessä latingissa, niin tuota ei voi silloin käyttää tuollaiseen tilanteeseen. Miksi akku ei olisi latingissa? Vaikkapa useamman reissun jälkeisen päivän jälkeen.
Sinänsä kaikki autoa testanneet (sitä käyttävät) tykkäsivät kaikesta siitä vaivattomuudesta ja helppoudesta (yhtä lukuunottamatta), mikä tuon kanssa oli ilmiselvää. Todennäköisesti nyt tehdään niin, että odotellaan josko saataisiin kunnon pakkaskelejä, jolloin sama härveli otettaisiin ns. "uusintaotteluun" testiin ja simuloitaisiin tuollainen kaaospäivä.
Itse epäilen, ettei tuo muodostuisi ongelmaksi. Kuitenkin tuollainen "kaaosteoria" on erittäin harvinainen eikä nyttenkään aina ole se ainoa "firman auto" käytössä jos se kaaospäivä sattuu kohdalle (portteri on senverran epäluotettava paska, että on aika usein huollossa). Ajoprofiili on sellainen, ettei tuollaiseen pitäisi missään nimessä mitään polttavaa tekevää ottaa ajokiksi.

Lisään vielä loppuun oman testilenkkini, jolla sain toimintamatkan tippumaan reilusti: kaasu pohjaan, kiihdytys pitkälle, täys jarrutus. Kaasua, lämmöt täysille, pyörittelyä, jarruttelua. Ylämäkeen kaasulla pitämistä (ei jarrulla), ylämäkeen kiihdyttämistä. Oma 1.4 bensamoottori veisi tuommoisella ajoprofiililla varmaan 20-30l/100, eli eipä senkään toimintamatka olisi tankki täynnä kuin ~200....
