Autoracing  KL-varaosat

Sähköautot, joko?

  • 3613 Vastauksia
  • 884167 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3600 : 24.01.2025, 18:15:47 »
Aika vähän kulutus kasvanut talvioloissa
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/pakkastesti-paljasti-sahkoautojen-todelliset-ominaisuudet/bdbf7fc1-54f8-4887-8ea1-25fcf82cca21

On tosiaan, hetki sitten tuollaiset erot oli wltp vs. käytännön ajo ihan kesäkelissä.

Toki riippuu niin testioloista. Tuossa ei ajo-oloista (keli ja nopeus) sanottu juuri mitään. Talvella hitaasti ajaen kulutus on helposti pienempi kuin kesällä kovaa ajaen. Ja siis eihän tuo suomalaisittain mikään talvitesti ollut, lämpötilat lähinnä viileän juhannuksen. Mäetkään ei teoriassa kulutukseen vaikuta, ellei lopussa olla merkittävästi korkeammalla kuin alussa.
Ja niin, ajettiin yhteen soittoon, mutta pari kylmästarttia lisää tuolle matkalle, niin range oliskin jo ihan muuta.

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 188
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3601 : 25.01.2025, 10:48:15 »
"Det var krevende kjøreforhold på strekningen Lunner til Lygna, grunnet underkjølt regn (i -6 grader!) og bilene ble stående i 45-60 minutter ved Reinsvoll mens de ventet på at flere lastebiler skulle få på kjetting."

-6, alijäähtynyttä vesisadetta, reilun 100 km ajon jälkeen tunnin stoppi. Reitin päätepiste oli autosta riippuen 7-800 metriä lähtöä korkeammalla.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8416
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3602 : 25.01.2025, 11:30:02 »
"Det var krevende kjøreforhold på strekningen Lunner til Lygna, grunnet underkjølt regn (i -6 grader!) og bilene ble stående i 45-60 minutter ved Reinsvoll mens de ventet på at flere lastebiler skulle få på kjetting."

-6, alijäähtynyttä vesisadetta, reilun 100 km ajon jälkeen tunnin stoppi. Reitin päätepiste oli autosta riippuen 7-800 metriä lähtöä korkeammalla.

Mihin tämä liittyy ja mitä tuo yrittää sanoa?

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • "Ajattele millä ajat - Volvo"
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3603 : 09.02.2025, 12:17:18 »
Kas kummaa Audi A6 lataushybridin perusvero 72€ ja käyttövoimavero 49€ vuodessa. Olis voinu kuvitella että sähköautossa verot pienemmät.

Takamoottorin ongelmaa ei pysty helposti korjaamaan koska koko ongelman juurisyy on jäähdytysnesteen kierrättäminen moottorin pyörivissä osissa. Ennemmin tai myöhemmin tiivisteet alkavat vuotaa ja siitä seuraa noin 7000€ remontti.
Ei hyvää päivää Aut(s)i sentään... (En kyllä juurikaan tykkää tuosta "HVH" you know what I mean...)
https://www.youtube.com/watch?v=TuhJhT0K1wc&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=gEV6kVJUfr4&t=2s
Ei voi väitää etteikö muissakin plugareissa olisi ongelmia ja mitä Volvon ERAD yms verraten tiedän, niin eihän ne ole lähellekään noiden "nelirattaiden" kustannuksia... OOOO -> vähintään 4-numeroiset ongelmat :2funny:
1. XC60 T8 TE MY2020 140tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Continental Vikingcontact 8 kitkarenkaat. Moduulinvaihto 4.12.
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey Oli kyllä ihan huippuauto!!!
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6048
  • Kaikkee sitä...
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3604 : 09.02.2025, 23:03:18 »
No tolla 7 tonnilla ei oo mitään tekemistä plugarien kustannusten kanssa. Sillä vaihtuu taka sähkömoottori uuteen...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21 --> Audi e-tron S -22

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3605 : 20.03.2025, 22:21:29 »
Itse en oikein enää jaksa tapella autojen kanssa, niin olin vähän odotellut, milloin tulisi Toijjotalta kunnollisia sähkiksiä Burzi-testikappaleiden jälkeen. No nyt on vuoden sisään luvassa kolmekin mielenkiintoista uutuutta (päivitetty Burzi, ch-r+ ja urban cruiser), mutta... Taas se mutta.

Urban cruiser on noista kolmesta Suzukin kehittämä yhteismalli ja selvästi se edullisempi järkivaihtoehto. Ei siinä mitään, mutta olisin kuitenkin ollut valmis panostamaan vähän enemmän, jos saisin samalla hyviä ominaisuuksia, joita arvostan. Mutta pienet asiat voi olla kynnyskysymyksiä. Tojokin on mennyt noissa kahdessa muussa pilaamaan auton valot, kuten niin monessa muussakin uutuusmallissa muilla merkeillä. Kuka. Hel**tin. Valopää. ...on keksinyt, että kuuminta hottia on tehdä ehkä korkea keula, mutta ylhäällä on vain kulissivalot/drl/parkit ja ajovalot on vedetty kohti maata pahimmillaan johonkin pieneen poteroon, johon lunta/loskaa kertyy rospuuttokelissä. Eikö sekin nyt ollut jo kaikille selvää, mikä on muutenkin tuollaisten "sumuvalojen" huono puoli? Joku Hyundai Inster (joka muuten olisi kiinnostanut myös) on tuosta pahin esimerkki, samalla onnistunut tekemään yhdistelmästä myös super-ruman.

En ymmärrä, miksi sähköautoista pitää edelleen tehdä erikoisia käytännön ominaisuuksien kustannuksella. Maailma kun on muuttunut parissa vuodessa aika paljon, eikä modernilla välkkeellä kuorrutettu ylihintainen roska enää myy entiseen malliin.

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6671
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3606 : 21.03.2025, 09:35:33 »
Se Opel Mokka jolla ajoin oli onnistuttu pitämään perinteisen auton kaltaisena ohjaamossa, anoppihan jopa suuttui kun siinä ei ollut navigaattoria vaikka "tämänhän piti olla sähköauto". Ainut miinus oli normaalia pienempi takakontti.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3607 : 03.04.2025, 09:04:55 »
Opel lie kaikissa malleissaan pitänyt kiinni kunnollisesta käyttöliittymästä. Tosin näitä fyysisiä nappeja ja mittaristo ratin takana löytyy kaikista muistakin saman perusrakenteen (eCPM) autoista.

Kolikon kääntöpuoli... eCPM tarjoaa myös hybridi/polttomoottorivaihtoehdot eli ei ole tilankäytöltään paras mahdollinen (takana "kardaanitunneli" yms.) eikä ole sähkötekniikassakaan nyt ihan ajan tasalla. Akkukoko max. 50 kWh eikä esilämmitystä. Vanhemmat Mokat saattaa olla tätäkin pienemmällä akulla, oliko vaan 40 / 45 kWh?

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 188
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3608 : 29.11.2025, 10:47:59 »
Auton lataaminen työpaikalla muuttuu 1.1.2026 alkaen luontaiseduksi, 30€/kk (hybrideillä 20€).


Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1921
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3609 : 30.11.2025, 13:39:17 »
Auton lataaminen työpaikalla muuttuu 1.1.2026 alkaen luontaiseduksi, 30€/kk (hybrideillä 20€).
Jos halutaan välttää tuollaiset verot, niin nimetään se latausasema joko julkiseksi, tai laitetaan siihen jokin nimellinen maksu.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7278
  • Global alligator
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3610 : 30.11.2025, 15:58:05 »
Miksi se pitäisi ilmaista olla? :idiot2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001 talviunilla, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint, nopeempi kuin T5 ;)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12429
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3611 : tänään kello 08:08:12 »
Miksi se pitäisi ilmaista olla? :idiot2:
Miksi lämmitystolpat on työpaikoilla ilmaisia?

Ja itse mitä olen töissä lataillut niin olen siitä maksanut 23snt/kWh. Minusta sama voisi olla lämmitykselle. Jos haluaa hehkuttaa autoa sisälämppärillä niin maksa siitä.

Edit: edellisessä työpaikassa maksoin auton pysäköinnistä pelkästään 50€/kk eikä ollut mitään vakkari paikkaa sillä rahalla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 188
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3612 : tänään kello 08:27:55 »
Niin siis tässä palataan vain takaisin vanhaan verotusarvoon kun parin vuoden verovapaa kausi päättyy. Mikään tässä maailmassa ei ole ilmaista.

Paikalla Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1196
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3613 : tänään kello 09:06:04 »
Auton lataaminen työpaikalla muuttuu 1.1.2026 alkaen luontaiseduksi.
Eiköhän se ole luontoisetu?

Miksi lämmitystolpat on työpaikoilla ilmaisia?

Ja itse mitä olen töissä lataillut niin olen siitä maksanut 23snt/kWh. Minusta sama voisi olla lämmitykselle. Jos haluaa hehkuttaa autoa sisälämppärillä niin maksa siitä.

Edit: edellisessä työpaikassa maksoin auton pysäköinnistä pelkästään 50€/kk eikä ollut mitään vakkari paikkaa sillä rahalla.
Melko usein lämmitystolpat eivät ole ilmaisia ja tähän asti jokaisessa on ollut kielto käyttää sisälämmitintä.

Tietyt piirit haluaisivat kaikesta pysäköinnistä maksullista tai ainakin verotettavaa etuisuutta, vaikka pysäköisit omalla teollisuustontillasi. Luultavasti jo seuraavalla hallituskaudella siihen päästään :). Jostain ne rahat julkisen liikenteen tukemiseen pitää kerätä.

Ainakin näillä seuduilla pysäköintialueiden rakenteet ovat jostain 80-luvulta, ja mitoitukset ovat sen mukaiset. Käyttösäännöt on aikanaan laadittu tasapuolisiksi, eli MINÄ, MINÄ ei saanut käyttää sisälämmitintä, vaikka resurssit yksittäisiin lämmittimiin olisivat riittäneetkin.

Minusta on päivän selvää, että autoa liikuttavan energian lataaminen on suoraan verrannollista firman piikkiin tankkaamiseen. Sähkössä vaan verottaja jää vähemmälle, mutta kyllä se tilanne pian muuttuu, kun autokanta muuttuu riittävästi. Moottorilämmitin taas on, tai ainakin aikanaan oli, suoraa ilmastotukea ja henkilöstön hyvinvointia. Autot olivat vähän erilaisia silloin, kun Suomessa vielä työpaikkoja rakennettiin. Ei ollut juuri ”weboja” eikä käynnistyminenkään ollut ihan satavarmaa.

Näillä näkymin maksuton pysäköinti isommissa taajamissa on pian historiaa, kansan kurjistaminen on niin paljon helpompaa, kuin rakenteiden tervehdyttäminen :).


 

Proturbo  Autodiagnoosi