Otsikonmukaisesti jos miettii huolettomuutta, niin vapari bensakoneissa ei oikein muuta taida olla, kuin nokka-akselin ajoituspyörät mitä noista menee jos menee. Turbokoneissa sitten turbo jossain vaiheessa, mutta sekin kestää ainakin sen 300 tkm.
Dieseleissä taas on ilmeisesti näissä vanhemmissa D5:ssa lähinnä suuttimia mennyt, mutta niitäkin vasta 300 tkm jälkeen. Uudemmissa on tätä päästöhöpötystä, eli hiukkasloukku ja vissiin jonkun verran venttiilien nostajissa ongelmaa. Polttoainekäyttöisten lämmittimien kanssa tuntuu monilla olevan ongelmia. Ja sitten kun tulee oikeasti kovat pakkaset mitä meillä päinkin joskus on, niin pieni jännitys on dieselin kanssa olemassa.
Itse puntaroin viime kesänä, että ostanko bensa- vai diesel-moottorisen V70:n. Vaatimuksena oli manuaalilaatikko ja auton kilometrit luokkaa noin 250 tkm. Bensakoneisia sai noin 3 t€ halvemmalla ja nyt kun olen päästänyt menemään tuolla vaparibensakoneisella 20 tkm, niin keskikulutus minun ajossani pyörii siellä 7,5 - 8 litran tuntumassa. Kulutus kyllä yllätti, kun aiemmin ajelin 2.5T:llä ja sillä ei päässyt alle 9 litran. Huomioiden auton hankintahinta, arvon alenema, polttoainekulut, huoltokulut, vakuutukset jne. niin en minä oikein saa dieseliä laskettua kannattavaksi omalla kohdallani.