RallyBaron  Samppasport

D5 -03 jakopään koppa "irvottaa" alareunastaan

  • 4 Vastauksia
  • 1382 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JanVo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Olen uusi Volvon omistaja. Auto tuntuu mainiolta kaikin puolin. Huomasin tekniikkaan tutustuessani, että jakopaan muovinen koppa ei oikein asetu kunnolla paikoilleen. Autoon on juuri vaihdatettu nokkaremmi jossain "ei merkkiliikkeessä". Koitin asettaa koppaa paremmin siinä onnistumatta. Koppa vaikuttaa jotenkin alareunastaan tuommoisen sauman kohdalta vääntyneeltä. Kuvat kertovat toivottavasti sen enemmän, kuin tuhat sanaa. Ensimmäinen kuva on koneen etupuolelta ja toinen takapuolelta otettu. Takapuolella rako kopassa lähentelee senttiä.

Onko syytä olla huolissaan? Ei tuonne vissiin ihan isoimmat kivet mahdu menemään, mutta kaikki muut suolaliemet octomurskeineen Oulun motarilta pääsee kyllä esteettä.
Suuren suuret kiitokset opastuksesta!




Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5519
  • Volvo V70
Vs: D5 -03 jakopään koppa "irvottaa" alareunastaan
« Vastaus #1 : 02.04.2017, 19:24:32 »
Eipä tuo ole paikallaan..

Tuossa on jotain kuvaa tuosta kopasta:
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Volvo/VOLVO-S80/2004_2006/Moottori/Jakohihna-&-Jakop%C3%A4%C3%A4n-koppa/Kaikki/ID-29947143/

Eli tiedossa purkamista, jos tuon haluaa kunnolla paikalleen..
« Viimeksi muokattu: 02.04.2017, 19:30:42 kirjoittanut anssi68 »
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa JanVo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 -03 jakopään koppa "irvottaa" alareunastaan
« Vastaus #2 : 02.04.2017, 20:33:51 »
Kiitos vastauksesta! Oletin, että kopan irroittamiseksi pitää purkaa tieltä joitain osia. Ei näemmä tarvi - hyvä design!

Harmillinen juttu on, että koppa oli kyllä ihan oikein paikoillaan. Se koppa on sen vaakasauman kohdalta käyristynyt ulkoreunoiltaan voimakkaasti ulospäin. Kopassa on fiksusti vulkanoituna kumista tiivistettäkin reunoilla, mutta eihän niistä ole enää mitään apua tuollaisessa kuosissa. Onkohan muilla samanlaista käyristymisvaivaa ollut? Miten olette asian ratkaisseet? (oletettavasti vain ajelemalla autolla, eikä täällä foorumilla rääkymällä...)

Kopan osanumero on 8631627. Käytettyjä näyttää olevan runsaasti tarjolla. Ihan heti ei vain tullut vastaan sellaista ilmoitusta, missä olisi ollut "rehellinen" kuva sivulta eli mahdollisesta käyryydestä. Oman kopan ja muutaman kuvan osalta vaikutelmaksi jäi, että taitaa koppa systemaattisesti käyristyä ihan rakenteesta johtuen.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: D5 -03 jakopään koppa "irvottaa" alareunastaan
« Vastaus #3 : 02.04.2017, 23:29:02 »
Tahtoo irvistää varmaan useammassa kuin joka toisessa saman tapaan. Kopan pitäisi tarttua pohjamuovin reunoista pienillä kynsillä, mutta ei ne enää vanhemmiten pidä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JanVo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 -03 jakopään koppa "irvottaa" alareunastaan
« Vastaus #4 : 10.04.2017, 13:21:47 »
Vaikka keskustelu ei laajaksi yltynytkään, niin päivitän tilannetta.

Tästä jakopään kopasta on tehty uusi design. Uuden kopan osanumero on 30731283. Hinta marmorilla on 25eur. Kopassa ei ole korjattu tätä esille tuomaani käyristymistä, mutta tokihan uusi koppa on noilta osin suora ainakin vielä. Kopan muutos keskittyy alaosaan ja siinä on pyritty eristämään moniurahihna ja nokkahihna enemmän erilleen toisistaan. Näissä kun foorumien mukaan vaikuttaisi olevan keskivertoautoja suurempi riski ulkoisen moniurahihnan ongelmien kertautumisessa jakohihnaongelmina. Myös jakopään kopan pieni alas tuleva lipare on hiljattain uudelleen suunniteltu samaa ongelmaa parantamaan. Tämän osan koodi on 30731907.

Suosittelen kyllä vaihtamaan nämä jakopään kopan osat uusiin. Hinta ei ole este, jos vertaa kustannuksia vaikkapa laturin vapaakytkimen kypsyttämän moniurahihnan katkeamisen ja siitä kertautuvan nokkaremmin katkeamisen kustannuksiin. Uutta alaliparetta ei näyttänyt saavan paikoilleen ilman moniurahihnan hihnapyörän irrotusta. Vanha tuli pois helposti. Uusi on tiiviimpi ja leveämpi. Sen asentaminen itsellä vielä odottaa nokkahihnan työkalusarjaa saapuvaksi maailmalta.

 

Futurez  Kulkukoira