Carcom Oy  Elekma

S60 T5 - 01 öljynkulutus

  • 20 Vastauksia
  • 5872 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
S60 T5 - 01 öljynkulutus
« : 11.04.2017, 18:19:07 »
Emännän vehkeestä kyssäriä.
Mikähän on siedettävä kulutus S60 2.3 t5 -01 10tkm välillä? Nyt rullattuna edellistä vaihdosta 4182km ja litra laitettu lisää kun alarajalla oli jo pinta. Tikussahan ylä/alarajan väli on 1,5l.
Taustana että seisonut liki 3 vuotta laatikkovian takia. Ollaan ostettu laatikko vaihdettuna ja kaikki huollot (öljyt, suodattimet, tulpat, nesteet) tehtynä +jarru, alusta jne läpikäytynä iskarit, lämmityslaite sekä pusliakin uusittuna että jakopää vaihdettuna joulukuussa.
 
Öljynä siinä huoltokirjan mukaan Mobil 0W-40  ja ajo meillä on lyhyttä noin 10-20min puhdasta kaupunkipyörittelyä. Ei pölläyttele sinistä savua yhtään kylmänäkään ja ollut piuhan päässä talvella lämmityksessä.

Omissa omistamissa ahdetuissa muuttanut öljyt 5w-50/0w-40/0w-30 jossain vaiheessa 5w40 jolla on selvinnyt kaikissa  0,5l lisäyksellä 10tkm välit.Noilla mobil/GM litkuilla menny ennen vaihtoa lisäilyihin 1-1,5l 10tkm.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5525
  • Volvo V70
Vs: S60 T5 - 01 öljynkulutus
« Vastaus #1 : 11.04.2017, 19:11:40 »
Näkyykö missään merkkejä öljyvuodosta ??
Aika suuri kulutus kun vajaa 5 tkm päästy ja pitää lisätä.

Olisiko toisen valmistajan öljyillä mitään apua tuohon kulutukseen ??
« Viimeksi muokattu: 11.04.2017, 19:14:10 kirjoittanut anssi68 »
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S60 T5 - 01 öljynkulutus
« Vastaus #2 : 11.04.2017, 21:08:25 »
Ei ainakaan yläpuolelta välejäkin kurkittuna märkää tai kosteaa valumaa näy eikä tälvella lumelle lätäkköä jättänyt. Tapana mulla 2-3 viikon välein vilkaista yleissilmäystä vehkeiden konehuoneisiin  ja tarkistaa säiliöiden ja öljyjen pinnat.

Tummunut öljy koko ajan ja mustaa kokkareista liejua nyt, liekö tuo seisomisella osuutta siihen. Omissa noin mustaksi menny aikojen saatossa vain jos lambda-, ruiskulämpöanturin-, sytytys- tai ecuvian takia tulvinut bensaa öljyn sekaan, tässä ei käyntihäröä tai kulutuskaan ole noussut kuten noilla yleensä tekisi.

Tässä on termarikin näköjään uusittu ja käy sekä vetää tosi nätisti. Vikakoodeja ei edes muistissa kun 2 kertaa tuon lukenut.

Meinataan nyt lauantaina vaihtaa suodatin (orkkis Volvo) ja katsotaan vielä mobilin 0w-40 kun sitä 7l on vaihtoon varattu. Katotaan samalla alla kun on ainakin turbon paluulinjan tiiviste ettei kuse sieltä.
Seurata ja jos vie niin vaikka fortella putsata ja muulla viskositeetillä kokeilla kulutusta.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2017, 21:10:26 kirjoittanut kupari s40 »
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: S60 T5 - 01 öljynkulutus
« Vastaus #3 : 11.04.2017, 23:47:08 »
Kerkeääkö auto lämmetä kunnolla noiden ajojen aikana? Karstaa tuollaisella kaupunkihuristelulla kertyy uskomaton määrä ja tuo öljyn tummuminenkin selittyisi. Huohotin olis kyllä hyvä tarkistaa kun kulutus on tuota luokkaa, jos auto on vain ollut "kaupunkiajossa" niin tuo huohotin melko varmasti on tukossa.

Onkohan kuinka paljon ajettu tämä kyseinen auto?
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S60 T5 - 01 öljynkulutus
« Vastaus #4 : 12.04.2017, 01:01:58 »
Autolla kaikkiaan siinä 235tkm ajettu ja siitä meillä rullattuna vain tuo vajaa 4200km
Tuo huohotinpuoli vois vielä alempaakin tsekata, myyjän mukaan se olisi käyty käyttökuntoon laittaessa kyllä läpi. Kumia yläpäänputki näytti olevan ja yläpää siitä viimeksi katsoes oli kuiva.

Ei tuo konelämmöltä kuumaksi kylläkään kerkeä lämmetä talvella kuin ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa. Sanonu emännäl  kaikista omistamistaan vehkeistä et ajas talvisin joskus 2 viikon välein pitemmän 30-45min lenkin et lataa kunnolla edes akkua .
Myös kehottanu talvella välillä tarjoamaan vieres kulkevalla motarilla ( jos sitä kautta joskus joutuu 4-5 km ajaa) vähän enempi kierroksia (D sijaan 3 sisällä) että jotain karstaa ja kondensiokosteutta putkistosta sais pois.

Eipä tuota emäntää juuri kiinnosta autoissa mikään muulloin kuin se jos jää jonnekin esim kaupan pihalle tai ei lähde jo kotoa edes käyntiin.

Nämähän S60 alkaa jo olla niitä malleja joissa jo akkuvarauksen vähyyskin tekee temppuilua
Edellises karvalakkimalli (ei mitään sähköikkunoita, peilejä, ilmastointia, vakkaria, kattoluukkua, tms herkkuja) Audi 100 jossa akku takapenkin alla meni emännäl 10v aikana talvisin kolme tyhjentynyttä akkua ihan pelkästä latauksen puutteesta ja -25/-35 pakkasessa niitä autosta kiva irrotella. Kaksi noista oli hajonnut ja yksi toimii hätäseen parin starttauksen apuakkuna kaapelien kera.
Laturi oli huippukunnossa mitä useampaan kertaan senkin virrantuotto mitattu. Tuolla Audilla vajaa 80tkm tuli 10v aikana mittariin ja 225tkm oli mittaris kun myi pois.
Tuon kolmannen jälkeen sanoin että vaihdan vain kesäisin jatkossa hänen autoihin akkuja.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2017, 01:08:51 kirjoittanut kupari s40 »
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: S60 T5 - 01 öljynkulutus
« Vastaus #5 : 12.04.2017, 01:30:13 »
Netistä löytyy tosi hyviä ohjeita tuohon huohotuksen tarkistamiseen, jos autoa noin harvoin ajetaan sinne 90 asteen lämpöön niin karstaantuminen on taattua. Öljykin menee ns. pilalle siinä samalla.

Jonkunlainen "Engine Flush" olis varmaan tässä kohtaa ihan paikallaan, saisi edes vähän sitä karstaa sieltä liikkeelle ja ehkä niitä öljykanavia hieman avarrettua. Toinen vaihtoehto että öljypohja irti ja katsoa kuinka paljon sitä liejua siellä pohjalla on.

Ja mitä tuohon akkuun tulee niin aika kovilla taitaa olla tuon latauksen suhteen, latausjännite kannattaa myös mitata että on sitä mitä sen pitää olla. n. 14 - 14.5 volttia tyhjäkäynnillä.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S60 T5 - 01 öljynkulutus
« Vastaus #6 : 12.04.2017, 17:35:01 »
Mul on saabiin aikoinaan varattu CRC engine flush jota en tartte kun siitä 2 v sitten öljypohja irrotettu ja sihti putsattu tp- ketjun poiston yhteydessä niin  testaa sillä mönjällä onko puhdistavaa vaikutusta tuohon  t5.

Kattonut vol2 obd:lla ajossakin latauksen ja 14.3-14,7 välillä näyttää olevan sekä lämmöt tasaiseen  88-90 asteessa pyörii.

Kiitti vinkeistä, tutkitaan lauantaina ja seurataan.

SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa modsman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 760
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 - 01 öljynkulutus
« Vastaus #7 : 13.04.2017, 15:49:39 »
Kannattaa käyttää Volvon omia öljynsuodattimia. Muutaman tapauksen olen nähnyt joissa suodatin on puutteellisen suodatuskyvyn takia täysin karstoittunut umpeen. Laskee ohivuotona vain lävitse. Suodatin kova kuin kivi.

Suodatin oli kooltaan paljon pienempi kuin orginelli.
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S60 T5 - 01 öljynkulutus
« Vastaus #8 : 13.04.2017, 17:12:47 »
Öljysuodatin hommattuna on tietenkin Volvon alkuperäinen ja propun prikkakin tulee samalla tietenkin uusittua.
Tarvikkeista on aikoinaan pettänyt esim takaiskuja niin sen jälkeen vain orkkista jo yli parikymmentä vuotta laittanut kun tuo hankintahinnan ero versus mahdolliset ongelmat on todella epäsuhta.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa modsman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 760
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 - 01 öljynkulutus
« Vastaus #9 : 14.04.2017, 15:16:43 »
Sinisellä tekevät jonkinlaisen puhdistuksen moottorille. En muista tökötin merkkiä.
Käytännössä aine kaadetaan vanhojen moottoriöljyjen sekaan ja pyöritetään moottoria tyhjäkäynnillä
tietyllä kierrosmäärällä muistaakseni 20min. Sitten uudet öljyt/suodatin.

Lähtee karstat ja auton käytös muuttuu täysin. Melkein säikähdin kun lähdin ajelemaan siniseltä.

Öljynkulutus väheni selvästi.
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: S60 T5 - 01 öljynkulutus
« Vastaus #10 : 14.04.2017, 15:37:03 »
Näitäkin on niin montaa merkkiä ettei voi tietää mitä käyttävät, voi myös olla, että merkkiliikkeillä on käytössä aineet, jota ei kuluttajille myydä edes suoraan. Kaupan hyllyllä lojuvat tuotteet taitaa olla sitä ns. "kakkoslaatua".
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa modsman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 760
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 - 01 öljynkulutus
« Vastaus #11 : 14.04.2017, 15:51:47 »
Näitäkin on niin montaa merkkiä ettei voi tietää mitä käyttävät, voi myös olla, että merkkiliikkeillä on käytössä aineet, jota ei kuluttajille myydä edes suoraan. Kaupan hyllyllä lojuvat tuotteet taitaa olla sitä ns. "kakkoslaatua".

Hyvä pointti. Parempi on auton olla osaavissa käsissä kuin itse läträtä marketin aineilla.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2017, 15:57:32 kirjoittanut modsman »
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S60 T5 - 01 öljynkulutus
« Vastaus #12 : 14.04.2017, 18:17:42 »
Taitavat yleensä merkkikorjaamot Forten tuotteita käyttää mutta sitä ei saa täältä kuin joiltain  korjaamoilta ostettua eivätkä kaikki merkkikorjaamot edes myy ulos kuluttajalle. Tuo Forte ei kuulu esim Motonet, Biltema tai AD valikoimiinkaan. On kyllä kallista mutta  selvästi parempaa ainetta kun CRC, STP jne.
Se miten auttaa riippuu koneen karstasuudesta ja tuuristakin miten irtoaa tai jo jämähtänyt liian tiukasti kiinni jolloin ei juuri mitään merkitystä mihinkään. Väljyyteen voi olla hetkellinen väliaikainen elvyttävä jeesi mutta ei kuitenkaan korjaa mitään kulumia.

Hain kuitenkin suoraan vähän jämympää diamond 5w-40 jota S40 ja kaikissa turbo-saabeissa käyttänyt. Hiljensi muuten heti selvästi S40 koneen ääntä etenkin kylmänä, öljykin puhtaampana pysynyt ja kulutuskin pieneni 0,7l/10tkm tasolle tuohon kun vaihtoi edellisten käyttämistä mobil 0w -40 öljyistä joilla 1,5l/8000km vei.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2017, 18:19:26 kirjoittanut kupari s40 »
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S60 T5 - 01 öljynkulutus
« Vastaus #13 : 15.04.2017, 16:51:22 »
No niin löytyi yksi ainakin osan kulutuksesta selittävä vika.
Säteilylämmittimen piuhakiinnike juuresta poikki ja piuha ollut irti lämmittimestä niin täyskylmänä startattu koko talvi.

Turbon öljypaluutiiviste hiukan kostea muttei varsinaisesti vielä mehi, huohotuspuoli koneessa oli puhdas eikä pieniäkään muita mehimis- tai vuotopaikkoja ollut..
Mustaa tervaahan tuo  4250km ajettu öljy oli ja suodatinkin likainen, nyt kone kyllä hiljeni kummasti uusilla öljyillä.

Vaihtaa vielä kerran öljy ja suodatin tiheämmällä 5-6tkm välillä niin tulee hyvä.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa modsman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 760
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 - 01 öljynkulutus
« Vastaus #14 : 16.04.2017, 13:43:11 »
Sama turbon öljynpaluutiiviste vuoti mullakin.
Jostain syystä oma kulkine likaa öljynsä hyvin nopeasti.

Ajoin nyt reipasta matkavauhtia ja tuoksui mehevä palanut karsta. Jälkijäähdytys tyhjäkäynnillä tärkeää.
Olen huomannut että t5-moottoria pitää kuormittaa samalla kun polttaa karstaa.
Raskas peräkärri ja kunnon kiihdytystä. Ei oikein pala karsta kolmosella jos pahasti päässyt karstoittumaan.

Joskus ajoin lentokentällä niin kovaa kuin kulkee. Auton kulku/käyttäymien oli ajon jälkeen aivan eri maailmasta.
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

 

Samppasport  Futurez