Samaa ihmettelin minäkin kun ostin -08 d5 automaatin. Esimerkiksi motarilla kun painaa kaasua reilusti, kierroslukumittarista päätellen laatikko luistaa pienemmälle vaihtaessa. Kun pienempi vaihde kytkeytyy, luistoa laatikossa on ehkä 200-300rpm:n verran. Muutoin ei huomaa, kuin vain kierroslukumittaria katsoessa.
Itse olen vaihtanut öljyt laatikkoon kahdesti ja päivitin myös laatikon softan uudempaan versioon, jossa parannettu turbiinilukon toimivuutta, mutta ei mitään vaikutusta ollut laatikon luistoon pienemmälle vaihtaessa. Volvo-mekaanikkokin kävi koeajolla ja sanoi, että voi johtua turbiinilukosta, että kytkeytyy päälle viiveellä, mutta ei osannut sanoa onko normaalia toimintaa. Sanoi, että pitäisi koeajaa toista vastaavaa.
Olen nyt ajanut autolla 30tkm, eikä toiminta ole muuttunut yhtään erilaiseksi, joten oletan, että on laatikon ominaisuus.