Carcom Oy  Elekma

940 (B230FD) nykii

  • 3 Vastauksia
  • 1439 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ysineliskantti

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
940 (B230FD) nykii
« : 17.05.2017, 16:33:33 »
Onko jollai kokemusta seuraavasta  ???:

Eli 940 B230FD nykii pintakaasulla ajettaessa kun kierroksia on alle 3000rpm. Kun kaasun laittaa pohjaan lähtee hetken nykimisen jälkeen kiihtymään normaalisti, yli 3000rpm toimii moitteetta. Tyhjäkäynti aaltoilee välillä ja sammuu satunnaisesti kun kiihdytyksen jälkeen päästää tyhjäkäynnille. Polttoainesuodatin vaihdettu ja kuskin alla oleva pumppu pyörii aineski.

En tiedä liittyykö kyseisiin oireisiin, mutta auto on pari vuotta suurilla kierroksilla tehdyn kiihdytyksen jälkeen "siirtänyt" tyhjäkäynnin 1500rpm, ei siis leijaa vaan käy tasaisesti 1500rpm  :-\  Kun avaimen käyttää 1 asennossa tyhjäkäynti laskee normaaliin.

Vinkkejä mistä lähteä vikaa etsimään?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 (B230FD) nykii
« Vastaus #1 : 17.05.2017, 16:49:41 »
Tyhjäkäyntiventtiili (imusarjan alla oleva solenoidi, johon tulee letku imuputkesta ennen kaasuläppää ja lähtee letku imusarjaan) voi jumitella. Kun käynti jää leijumaan, käy nappaamassa liitin irti solenoidin perästä. Jos käynti ei muutu, on solenoidi jumissa.

Kaasuläpän säätö kohdallaan? (kuuluu naksahdus kaasuläpän asentotunnistimesta, kun kääntää käsin rullasta pois "kiinni" -asennosta. Tyhjäkäynti ilman tyhjäkäyntiventtiiliä letku taitettuna tukkoon 500rpm)

Lyhyen ajon ja hetken (pari minuuttia) seisonnan jälkeen, lähteekö hyvin käymään?

Vikakoodeja kannattaa myös lukea (ledilaatikko kuljettajan puolen etuiskaritornin päällä).

Onko ilmansuodattimen ja kaasuläpän välinen muoviputki ehjä? Murtuu huomaamattomasti "haitariosan" pohjasta ---> ei huomaa kuin ottamalla irti ja katsomalla valoa vasten/taivuttelemalla.

Poissa Ysineliskantti

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 (B230FD) nykii
« Vastaus #2 : 17.05.2017, 16:58:47 »
Lähtee kaikissa tilanteissa ja olosuhteissa normaalisti käyntiin, vikakoodeja ei ole ilmaantunut. Täytyypä nuo loput tarkastella vielä!
Kiitos näistä!

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 (B230FD) nykii
« Vastaus #3 : 17.05.2017, 17:25:33 »
Tuo käyntiinlähtemisen kierroksien korkeus viittaisi jumivaan tk-venttiiliin (on virrattomana auki). Katso se nyt ensin.

Imuvuodot voi myös tarkistaa, mutta moottorin täytyy olla kylmä:
- Käynnistä moottori ja anna sen laskea tyhjäkäynnille
- Suihkuttele varoen jarrukliineriä (Brake Cleaner) tms. tulenarkaa liuotinainetta imusarjan/kannen saumaan (imusarjan tiiviste), suuttimien juureen (suuttimien o-rengas), kaasuläpälle, alipaineletkuille. Jos jossainkohtaa moottorin käynti muuttuu, on siinä kohdin imuvuoto.

Tuli vielä mieleen, että perustoimenpiteenä kannattaa tarkastaa tulpat/johdot ja jakajan kansi. Voi oireilla juuri matalilla kierroksilla vedättäessä.

 

Autoracing  KL-varaosat