KL-varaosat  Race.fi

940 '97 kytkin jotenkin hankalakäyttöinen

  • 6 Vastauksia
  • 1974 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
940 '97 kytkin jotenkin hankalakäyttöinen
« : 24.08.2011, 21:09:53 »
Mikähän mun ysisatkussa on vikana, kun sen kytkin on aina ollut jotenkin hankalakäyttöinen? Siis vaihdot aiheuttavat helposti ylimääräistä nykimistä. Käytännössä on aika hankalaa saada nättiä vaihtoa tehtyä yli 2500 rpm kierrosluvulla. Samaten liikkeellelähdössä kannattaa lähteä varsin matalilla kierroksilla ettei tule ylimääräisiä nykäisyjä.

Väljää perässä, kardaanissa, moottorin/vaihdelaatikon tukikumeissa? Tai vikaa kaksoismassavauhtipyörässä? Tyhjäkäynti ei ravista, ei kolkuta, eikä kytkin pidä mitään ylimääräisiä ääniä ja se myös pitää ihan normaalisti.

Naapurilla oli samanlainen auto ja hän mainitsi ohimennen että seuraava omistaja oli vaihdattanut loppuunkuluneen kytkimen ja auto muuttui kuin uudeksi...

Vaihdelaatikkona on M90, kone on vakio B230FK, kilometrejä on 290000 ja kytkin on alkuperäinen (ellei sitä sitten ole vaihdettu ekan 110000 kilometrin aikana). Vika ei ole 95E10 bensassa, tää on aina ollut enemmän tai vähemmän tällainen.

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: 940 '97 kytkin jotenkin hankalakäyttöinen
« Vastaus #1 : 24.08.2011, 21:42:07 »
Saman ilmiön olen omassakin huomannut.
Todella tarkkaa käyttöä vaatii tuo kytkin että meno on jouhevaa.
Kyseessä siis samankaltainen B230FK+M90 yhdistelmä.
Kilsoja takana nyt 145tkm mutta samanlainen se oli jo ostaessa 95tkm kohdalla.
Liikkeellelähdössä yli 1500 kierrokset aiheuttavat ulinaa kytkimen suunnalta.
Tosin samalla tuo mokoma välittää luistamatta rapiat 390 nm väännön  :pomo:

Normaali kiinteä vauhtipyöräinen on huomattavasti helpompi käsitellä.

...Vika ei ole 95E10 bensassa...
98 tulee saman hintaiseksi per kilometri ja turbokone tykkää siitä enempi.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2011, 21:43:56 kirjoittanut jaippi »

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8994
  • Teiden tukko
Vs: 940 '97 kytkin jotenkin hankalakäyttöinen
« Vastaus #2 : 08.09.2011, 05:40:41 »
Pikkuhiljaa olen oppinut tuossa omassa käyttämään kytkintä, onhan yhteisiä kilometrejä takana jo 65 000. Kohta menee kytkin sekä moottori vaihtoon, aika näyttää millanen siitä sitten tulee.  ::)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 940 '97 kytkin jotenkin hankalakäyttöinen
« Vastaus #3 : 12.09.2011, 19:44:05 »
Jos vaihdossa ja lähdössä on havaittavissa tärinää, kannattaa tarkistaa taka-akselin reaktiotangot. Vika on halppo havaita tarkkailemalla takajarrusatulaa, kun kaveri lähtee autolla liikkeelle hitaasti ja kytkintä luistattaen. Jos se vispaa kuin hullun mulkku, eli akseli pääsee kääntymään, vika on paikallistettu...
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 '97 kytkin jotenkin hankalakäyttöinen
« Vastaus #4 : 13.09.2011, 10:15:34 »
Jos vaihdossa ja lähdössä on havaittavissa tärinää, kannattaa tarkistaa taka-akselin reaktiotangot. Vika on halppo havaita tarkkailemalla takajarrusatulaa, kun kaveri lähtee autolla liikkeelle hitaasti ja kytkintä luistattaen. Jos se vispaa kuin hullun mulkku, eli akseli pääsee kääntymään, vika on paikallistettu...
Tarkotat vissiin apurungon ja akselin välissä olevaa ylempää ja alempaa vääntövartta?
Vai alatukivarsien etupuslia?

Ite oon nimittänyt vain etupään tukivarren lävistäviä tankoja reaktiotangoiksi, sitä en tiiä onko nää nimitykset oikein... :D
« Viimeksi muokattu: 13.09.2011, 10:27:05 kirjoittanut hevonen »

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 940 '97 kytkin jotenkin hankalakäyttöinen
« Vastaus #5 : 13.09.2011, 10:21:46 »
Ne kaksi (ylempi ja alempi) alumiinista käsivarrenmittaista vartta akselin ja apurongon välissä, jotka estävät akselin kiertymisen.

Ainakin toimintansa perusteella ovat hyvin samantapaiset kuin etupään reaktiotangot, välittävät akselia kiertävän voiman koriin. Vähän OT, mutta nyt voisi joku, jolla on korjaamokäsikirja näpeissä, tarkistaa nimen :D
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa sorvari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 '97 kytkin jotenkin hankalakäyttöinen
« Vastaus #6 : 13.09.2011, 11:05:56 »
mullakin oli se kytkin aika hankalakäyttöinen kunnes 380tkm alkoi luistamaan ja vaihdettiin sitten sre:en asetelma ja uusi levy.vanha oli kulunut melkein niiteille.
nyt on vähän raskaampi mutta selvästi mukavampi käyttää(auto vm-97 nestekytkimellä).

mulla ainakin se kuluneisuus aiheutti että oli ikävä käyttää..

 

Carcom Oy  Elekma