Perheessä aina ollut pelkästään 240 volleja, ei tullut oikein muihin merkkeihin päin katsottuakaan kun omaa ensimmäistä autoa lähti etsimään, niin tottunut noihin oli.

Mielessä pyöri lähinnä kuinka luotettavasti faijan 240 oli palvellut kaikki ne kilometrit, kertaakaan en muistanut että olisi tien päälle jättänyt. Tuolloin ei ollut automerkeistä vielä niin suurta kokemusta, mitä nyt paria kaveripiirin voortia ja toyotaa päässyt kokeilemaan joten Volvo vaan tuntui valintana luontevimmalta.
Tietysti siinä ensimmäisessä valinnassa mentiin täysin metsään ja kadunvarteen ilmestyi parkkiin EU-ihme 440. Vaikutti ostohetkellä omiin kokemattomiin silmiin oikein miellyttävältä, ei liian iso muttei myöskään liian pieni kooltaan, 1.8 kone oli juuri sopivan pirteän tuntuinen mutta sitten tulivat viat... Vuoden aikana autoon vaihdettiin "vähän kaikkea" kunnes lopulta vaihteisto päätti sanoa itsensä irti, oli öljyt päässeet salakavalasti vuotamaan ulos ja aski kuivunut. Jäi vähän sellanen p*ska fiilis koko autosta kun osa vioista oli selkeästi "peitelty" vartavasten myyntiä varten ja kokemattomana ostajana näitä ei tietenkään huomannut. Kys. 440 kuitenkin vain lisäsi volvokuumetta, kun tuli tuohon mekaniikkaan perehdyttyä ja volvolandiasta luettua tietoa laidasta laitaan noista vehkeistä.
Seuraavaa Volvoa katsellessa olikin sitten jo vähän enemmän kriteerejä laadittu ja asiantuntemustakin kertynyt jonkinverran. Halusin takavedon, omasta mielestäni luotettavamman ja helpommin korjattavissa olevan tekniikan puolesta. Autossa tuli olla kuljetuskapasiteettia jotta matkustaminen isommallakin porukalla tavaroiden kera olisi mukavaa eikä kenenkään tarvitsisi istua "polvet suussa". Huoltohistoriaa tiedossa edes jonkin verran. Haaviin osuikin sitten -92 940 b230fb koneella joka täytti kaikki kriteerit ja vähän vielä extraakin. Osoittautui kohtuullisen luotettavaksi ostokseksi, vaihteisto hajosi tästäkin mutta vaihto oli huomattavasti helpompaa kuin etuvetomallista

tuon lisäksi meni vielä laturi sekä pohjan bensapumppu vanhuuttaan. Overall; tähän olin tyytyväinen, pelasi juuri niinkuin opiskelijabudjetilla ostetun Volvon pitikin ja huoltokin mahdollisissa ongelmatapauksissa osoittautui erittäin helpoksi.
100tkm ehdin edellisen 940 mittariin ajaa kunnes vaihdoin nykyiseen. Sattumalta löysin 5 vuotta uudemman ja 300tkm vähemmän ajetun 940 yksilön ahdetulla koneella (ft) ja pitihän tuo nyt sitten vaihtaa kun parikertaa tuli koeajettua

aika näyttää oliko fiksu vaihto vaiko ei, tähänasti (~20tkm) ollaan oltu tyytyväisiä.

EDIT: Niin ja sanottakoon vielä että jos joskus muihin merkkeihin päädytään niin olen kyllä niin hukassa jo pelkässä merkkivalinnassa, Volvo ollut aina senverran "itsestäänselvyys", ettei ole ollut oikein mielenkiintoakaan katsella muita

mutta tuskimpa ollaan hetkeen vaihtamassakaan.. 940 vaikuttaa juuri sopivalta omaan käyttöön
