Sitten siirrytään lähemmäs nykyhetkeä ja tähän kevääseen.
Aloitin hommat jarrurempalla. Tuli tälle kevättä purkuun ärrä ja siitähän piti tietenkin napata etujarrut tätä varten. Levyjä löytyi hyvä kierros ja niitä ei tarvinut lähteä ostamaan. Satulat päätin kuitenkin restauroida perinpohjin. Purin satulat ja putsasin teräsharjalaikalla. Kaikkiin satuloihin laitoin korjaussarjat, eli tiivisteet, ilmausruuvvit yms. Suurin osa männistä oli hyvässä kunnossa, mutta taakse taisin yhden uudenkin laittaa. Sitten mustaa Hammeria pintaan pari-kolme kerrosta. Innostuin hifistelemään ja tein saman myös levyjen keskiöille

Kun maali oli kuivunut kasasin satulat loppuun. Sitten uudet palat myös joka nurkkaan asennussarjoineen.





Kun satulat sain kasattua aloin kasaamaan taka-akselia. Sinne tuli kaikki uudet helat ja pultit. Olen muutenkin pyrkinyt tätä kasaamaan uusilla pulteilla pääasiassa. Toinen ulommista heloista vähän vastusti ja otti myös vähän itseensä asentaessa, mutta asennus vaikutti kuitenkin ihan tukevalta. Takajarrukilpiä en alkanut maalaamaan, kun en viitsinyt alkaa napaa purkamaan.
Taka-akselille tuli uudet jarruletkut molemmin puolin ja kaksi uutta jarruputkea, kun ei ehjänä lähteny irti. Uusia kannakkeita hain motonetistä. Alkuperäiset reijät oli niille liian isoja, mutta porasin viereen uudet.


Sitten tähän piti jostain keksiä jouset ja iskarit. Tuossa samaisessa purkuärrässä oli ympäriinsä kohtuu uuden näköiset Bilsteinit. Eteen tuli jouset Skruvatin 60/40 sarjasta. Laitoin myös uudet yläpään kumit vahvistettuna mallina. Taakse laitoin vielä orkkisjouset joista nappasin ¼ kiekan pois. Velipojalla omassa nuo skruvatin takajousetkin ja siinä vähän perä roikkuu. Joudun varmaan vielä vähän lyhentämään nuita orkkisjousia, mutta katsoo sitten mihin ne asettuu.

Etujouset, uusi ja vanha:

Valmis paketti:

Sitten vain taka-akselia paikoilleen. Tämän jälkeen etupään kimppuun. Sinne uutta osaa tuli koiranluut ja kallistuksenvakaajan korihelat. Hammastanko oli vähän vuotanut, ja purkuärrässä oli parempi ja puolet vähemmän ajettu, joten otin sen, pesasin painepesurilla ja laitoin paikoilleen. Siihen pitää vielä uudet suojakumit käydä hakemassa. Sitten ei muuta kuin renkaat alle ja autoa alas pudottelemaan. Päätettiin pudottaa se tuossa pihalla ja ei muutakun toiseen päähän moottorinostinta ja toiseen päähän Valmettia. Sievästi se sieltä alas tuli.


Kohta olikin jo auto piitkästä aikaa omilla jaloillaan. Ensimmäiseksi pesin enimmät hiekat ja pölyt ulkopinnalta pois ja putsailin enimmät hiekat sisältä. Kymmenisen litraa sieltä tuli


Enimmät putsattuna

Tämän jälkeen päätin purkaa sisustaa vielä vähän ja pudotella ovet, luukut yms pois. Tällaiseen kuntoon auto jäi viikonlopun jäljiltä.


Seuraavana olisi ohjelmassa nuo takapään viimeiset hitsaukset ja sinne myös maalit ja massat pintaan. Sen jälkeen saakin jo käydä korin kimppuun. Hitaasti tämä etenee, kun toisella paikkakunnalla tätä teen, kun missä asun, mutta eipä tämän kanssa mitään kiirettä

Joitain pieniä muutoksia on myös aiempiin suunnitelmiin tullut talven aikana. Syksyllä tarttui yksi tällainen samanmoinen matkaan ja se olisi tarkoitus myös purkaa. Siitä tulee tähän Ardicci kadonneen paikalle. Tarkoitus olisi myös siirtää siitä ilmastointi hilppeineen tähän. Ajatuksena olisi siirtää koko kojelauta, niin ei tarvitse erikseen jokaista pientä nippeliä. Jos joku tällaisen operaation tehnyt niin vinkkejä otetaan mielellään vastaan. Ainakin konehuoneen puolella näytti tarvittavat piuhat olevan valmiina.