Palataanpa aiheeseen.. Sulanut mäntä oli saanut ruman jäljen sylinteriin ja moottorikoneistamon tuomio oli että täytyy porata.

Kun kerran uudet männät täytyi hankkia, niin ostin sitten kerralla taotut Wisecot. Männät toimitti ahtoja.com, ne on poraukseltaan 96,50mm ja puristussuhteeksi tulee 8,5:1. Männät on tarkoitettu B234F moottoriin joten niissä on venttiilikolot valmiina.


Koneistukset teki Tornion moottorikoneistamo. Porauksen ja hoonauksen lisäksi kiertokanget ja kampiakseli tarkistettiin. Kanget ovat samat H-profiilit mitkä aikaisemmassakin koneessa ja ne oli virheettömät, mutta kampiakselissa oli ykköspytyn kiertokangen laakerikaulalla hiushalkeama, joten se meni romuksi. Naapurilta sattui onneksi löytymään -92 vuosimallin B230 lohkosta joutilas kampura, jonka sain edullisesti ostettua. Koneistaja totesi sen hyväksi joten sille tehtiin vain laakerikaulojen kiillotus.
Koneistaja mittasi että dekkitaso on suora, joten sille ei tehty mitään. Koneen kasauksen halusin tehdä itse.
Tässä kuvassa lohko ennen maalausta. Siihen on juuri naputeltu uudet 40mm vesiblommit paikoilleen. Kannattaa hankkia uudet blommit ennenkuin irrottaa vanhat, noita ei tahdo löytyä ihan joka paikasta! Raaputtelin lohkosta vanhoja maaleja pois mitä lähti ja sitten 1,5 purkkia Mastonin 250 astetta kestävää sprayta päälle. Jää nähtäväksi, kuinka hyvin uusi maali pysyy.



Turbon öljynpaluureiästä hioin dremelillä kynnyksen pois ja tein siihen kierteet. Reiälle juuri sopiva kierre on 3/4" putkikierre (whitworth). Siihen pitää hankkia vielä sopiva letkukara.

Mäntien kanssa ilmeni ongelma.

Normaalisti kiertokanget keskitetty kangen alapäästä, mutta Volvon matalakitkaisissa B200/230 moottoreissa se ne on keskitetty kangen yläpäästä. Toisin sanoen kanget eivät saa liikkua sivulle päin (kampiakselin pituussuunnassa) kuin joitain millin kymmenyksiä, ja B230:ssä tämä on toteutettu kangen tiukalla sovituksella mäntään.
Ongelma minulla on se, että uusissa Wisecon männissä kiertokangelle jää sivusuuntaista liikkumatilaa yhteensä noin 7mm. Tuossa kuvaa ja videon pätkää.
http://vid964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/WP_20160118_16_41_06_Pro.mp4Männäntappiin pitää siis tehdä holkit, mutta kuinka leveät? Paljonko pitää jäädä välystä?
