Tämäkin projekti on tuttu volvolandiasta, poimin sieltä vain tärkeimmät viestit.
Oishan tämän voinu tänne aikasemminkin kirjottaa, mutta parempi myöhään...

Eli kyseessä on tämmönen 240. Huomautan heti alkuun, että auto ei ole alun perin minun rakentama, mutta muun muassa tekniikka on mennyt minun käsissä kokonaan vaihtoon...


Lisää kuvia:
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/IMG_0387.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/IMG_0386.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/IMG_0318.jpgTuossa videonpätkä tehomittauksesta maistiasiksi:
http://s964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/?action=view¤t=MVI_0656.flvTämä helmi löytyi erään Rovaniemeläisen autoliikkeen takapihalta tammikuussa 2007, jonne se oli tullut vaihtoautona. Tietenkin heti piti päästä koeajolle ja kun hinta ei todellakaan ollut paha, kaupat tehtiin heti. Autoliike halusi päästä äkkiä volvosta eroon, ennenkuin sitä ehti koko kaupungin nuoriso kokeilla.
Auton historiaAlunperin auto on ollut tummanpunainen GL-malli B230A moottorilla. Ensimmäinen omistaja on ollut Helsinkiläinen mies, joka on huoltokirjasta päätellen asunut välillä myös ulkomailla. Auto siirtyi toiselle omistajalle 3.11.89, joka oli myöskin helsingistä. Hän omisti auton aina 6.5.03 asti, jolloin auto siirtyi IF-vakuutusyhtiölle. Auto oli mennyt lunastukseen kun sen toinen etulokasuoja oli lievästi kolaroitu.
Tämän jälkeen auton osti pitkän linjan Rovaniemeläinen Volvo-harrastaja, jonka kunnosti aluksi korin huippukuntoon, voisi sanoa että parempaan kuin uusi. Samalla auto sai ison tukun harvinaisia alkuperäisosia, joista myöhemmin lisää. Kiitos auton hienosta ulkonäöstä kuuluu siis hänelle. Auton maalauksen hoiti Rovaniemen kone- ja automaalaus. Autoon oli tulossa turbotekniikka, mutta ralliharrastajana hän tykkäsi vaparin pörinästä, jonka takia autossa on siis kireä vaparimylly.
Auton valmistuttua rakentaja alkoi tähyilemään uusia projekteja, ja auto meni myyntiin. Auto vaihtoi omistajaa 30.5.06, kyseessä oli vanhempi rovaniemeläinen mies. Hän suunnitteli että 240 olisi tullut käyttöautoksi, mutta kovan kulutuksen takia hänellä oli aikomuksena vaihtaa siihen diesel-tekniikka. Onneksi hän kuitenkin vaihtoi tilalle Transitin rovaniemen tojo-autossa, josta minä sitten auton bongasin. Auto siirtyi minun omistukseen 26.1.07 ja Rovaniemellä ollaan.
2007Auto oli ostohetkellä muuten hyvässä kunnossa, mutta käynnistettäessä moottori potki takaisin. Lisäksi vaihteensiirrossa oli ongelmia ja aina kaikki vaihteet eivät pysyneet päällä. Melkein heti tuli selväksi että M47 saisi vaihtua paremman tieltä pois.
Ilmeisesti moottorin takapotkujen takia kampiakselin hammashihnapyörän pultti pääsi löystymään, joten hihnapyörän kiila hajosi. Männät löi imuventtiilit hajalle ja niin päästiin ensimmäisen kansiremontin makuun.
Kansirempan jälkeen moottori säädettiin kohdalleen Oulussa Jäälin autosäädössä, teholappuihin saatiin lukemat 180hp/250Nm. Kireämmällä nokka-akselilla saisi vielä lisää heppoja, mutta mieto nokka tarjoaa hyvän alaväännön joten sillä on mukava ajaa kadulla.
Kuvia dynotyksesta:
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/IMG_0653.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/IMG_0648.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/IMG_0644.jpgKesällä 2007 autoa käytiin kokeilemassa Redneck Race 1/8 mailin kiihdytyskisoissa ja 12,3 sekunnin aika sinetöi päätöksen turbotekniikasta. Samaan aikaan olisi tarkoitus ehtiä 1/4 mailia, sitten joskus.
2008Originelli kannentiiviste alkaa antautua, jäähdytysnestettä pääsee välistä pihalle. US-partsilta Cometic-tiiviste tilaukseen ja KL-racingiltä ARP-pinnapultit, jo alkaa nesteet pysymään sisällä.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/B230/IMG_1539.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/B230/IMG_1545.jpgKesän auto oli Torniossa, koska olin kesäduunissa terästehtaalla.
2009Landian markkinapaikalta löytyy edullisesti Getrag 260/6 vaihdelaatikko, jossa on mukana myös kardaani ja kaikki vaihteensiirtohilppeet. Laatikko on peräisin BMW 535i -92:sta ja sillä on ajettu n. 250tkm. KL-racingiltä adapteri tilaukseen ja M47 sai väistyä kunnon laatikon tieltä.
Muutama kuva M47 ja getragin eroista: (huom. getraggiin on jyrsitty startille tilaa)
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0032.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0031.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0030.jpgKL-racingin adapteri paikalleen asennettuna:
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0034.jpgEnsin vaihteistoa piti tietenkin mallailla paikoilleen. Sopiva vaihteiston tukipalkki tehtiin M47:n tukipalkista, se onnistui aika helposti siirtämällä sitä hieman lähemmäs moottoria ja kiinnittämällä siihen suoraan BMW-tukikumit. Tukipalkista tuli kyllä toimiva, mutta sitä parannellaan myöhemmin, siten että tukikumit tulee suoraan. Lisäksi tukipalkin kiinnitystä koriin parannellaan siten, että se tulee kiinni kolmella pultilla/puoli. Kuvat puhukoon puolestaan:
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0028.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0029.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0019.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0018.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0017.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0017.jpgGetragin kytkinakseli on volvoon liian lyhyt ja lisäksi sen halkaisija on liian pieni. Tämän takia kävin teetättämässä Rovaniemellä Eskelisen sorvaamolla siihen sellaisen holkin, että kytkinakselin pituus riittää ja että voidaan käyttää volvoon sopivaa laakeria. Työn jälki oli huippuluokkaa.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0080.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0085.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0091.jpgRahapulassa päädyin käyttämään aikaisemmin volvossa ollutta paineasetelmaa, mallia 215mm turbo. Tällöin säästyin myös vauhtipyörän muutoksilta. Getragissa on erilainen boori kuin volvon laatikoissa, joten se tarvitsee BMW:n kytkinlevyn. 215mm levy on 518i:ssä, joten sellainen laitettiin tilaukseen. Painelaakeriksi tuli BMW 500-sarjan muovinen tarvikeosa.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0088.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0087.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0096.jpgVolvossa on alun perin ollut vaijerikytkin, joten se piti muuttaa nestetoimiseksi. 240:ntä on saanut myös nestekytkimellä, mutta koska osat on harvinaisia, piti alkaa soveltamaan. Työsylinterinä käytettiin bemarin alkuperäistä, siihen piti vain tehdä pidempi käyttötanko. Pääsylinteri löytyi Volvo 940:stä. Pääsylinterille löytyi sopivat kiinnitysreiät korista peitelevyn takaa. Pääsylinterille tulee letku jarrunestesäiliöstä, sekin on peräisin 940:stä ja huolimatta pienestä kokoerosta alkuperäiseen se menee kyllä paikalleen eikä vuoda. Paikallinen hydrauliikkaliike leipoi sylintereiden välille sopivan letkun, maksoi kokonaisuudessaan alle 13 euroa. Kytkinpoljin on omavalmisteinen, se on tehty vaijerikytkinpolkimesta. Kytkinpoljin on saanut lisää pituutta ja se on siirretty poljintelineen ylempiin reikiin. Pääsylinteriä käyttävä laippa on palanen laturin kiinnitystelinettä.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0210.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0209.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0286.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0211.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0248.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0245.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0212.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0214.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0213.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0249.jpgVaihteensiirrossa käytettiin bemarin osia, keppitelinettä ja siirtotankoa piti vain hieman lyhentää ja keppitelineelle ideoin koriin kiinni tulevan tukipalan. Tukipala on kiinni kahdella pultilla niissä rei'issä, johon vaihdekepin kuminen suojapussi tulee kiinni. Tukipala on sen muotoinen että kun pultit vedetään kireälle niin se on koria vasten niin tukevasti kiinni että se ei pääse liikkumaan.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0027.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0026.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0100.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0102.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0101.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0104.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0103.jpgKardaani on tehty yhdistämällä bemarin etuputki volvon etuputkeen. Takapätkä on volvon alkuperäinen. Hienon kardaanin teki Eskelisen sorvaamo ja se on tasapainotettu Polar-moottorissa.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0255.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0256.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0259.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0257.jpgAutotallin pienen koon takia moottori olo koko ajan paikallaan, joka toi melkoisen lisähaasteen getragin asennukseen. Kiitos apumies Pasille, ei se laatikko yksin sinne olis noussu.

Kun kerran hyvään vauhtiin oli päästy, tilattiin myös Truetrac tasauspyörästön lukko ja asennussarja Summit Racingiltä.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0044.jpg http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0041.jpgKoska getragissa ei ole vaijerilähtöä nopeusmittarille, täytyi samalla tehdä perään sähköiselle nopeusmittarille lähtö. Jotkut on laittaneet anturikehän suoraan Truetracin päälle, minä säästin ja teetin urat suoraan Truetracciin. Urat teki jälleen Eskelisen sorvaamo.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0142.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0145.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0146.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0146.jpgLukkoperän asennus aloitettiin tietenkin irrottamalla vanha tasauspyörästö ja siirtämällä siitä iso hammaspyörä truetracciin.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0110.jpg http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0115.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0114.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0116.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0118.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0117.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0148.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0152.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0154.jpgVanhassa oli laakerit niin tiukassa että en saanut niitä irto, joten en myöskään shimmilevyjä, joten shimmaus piti aloittaa puhtaalta pöydältä. Asennussarja sisälsi reilusti shimmilevyjä ja uudet laakerit. Heittokellokin tuli ostettua ja ohjeet shimmaukseen löytyi volvon opuksesta.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0579.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0296.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0297.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0576.jpgNopeusmittaria varten tasauspyörästöön tuli anturillinen takakansi, josta vedin johdot mittaristolle. Sopiva läpivienti johdoille löytyi takapenkin alta, josta johdot kulkee kynnyksen alta kojelautaan. Luonnollisesti myös mittaristo vaihtui uudempaan.
http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0383.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0311.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0313.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0315.jpghttp://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Truetrac/IMG_0317.jpgTruetrac oli ensimmäiset kilometrit tosi kankea ja äänekäs mutta alkoi kyllä toimimaan tosi hyvin. Toisaalta nyt kun renkaissa on pitoa, niin kytkimessä sitä ei ole. Kuivalla kelillä kytkin luistaa, märällä kelillä renkaat.
2010Auto talvehtii pukkien päällä lämpimässä tallissa. Ja kesän myös, ei vaan kerennyt harrastamaan.

Syksyllä aloin hankkimaan uutta tekniikkaa. (Tästä eteenpäin päivitykset on projektipäiväkirjassa)
2011Tänä vuonna ei ajettu ollenkaan. Uusi tekniikka olisi tarkoitus saada nippuun vuoden loppuun mennessä.
Auton nykykuntoKori244 GL -84.
R-Sport korisarja ja takaspoileri.
Voimakeula, GLT/Turbo-maski, GTX-valot.
Orkkis-vilkut, takavalopaneeli.
Takana tummat lasit.
Vanteina levitetyt Virgot.
Väri 435 Saffron Pearl Metallic.
SisustaR-sport ratti.
Sähköinen nopeusmittari, kierroslukumittari, Volvon orkkis öljynpaine-, öljynlämpö-, voltti-, ulkolämpömittarit ja kello. Lisäksi seosmittari laajakaistalambdalla ja pakokaasunlämpömittari.
Recaro etupenkit Sierra Cosworthista.
Muuten volvon sininen GL-sisusta.
Sähkölasit.
Sähköpeilit lämmityksellä.
Volvo kiikarimankka kahdella kaiuttimella.
MoottoriStage 1 (ostohetkellä)
B230-lohko, wiseco-takomännät, M-kanget.
531-kansi, portattu, laskettu, 46 mm imuventtiilit.
V-nokka, säädettävä nokkapyörä.
2x Weber 45 DCOE 152 tuplakaasarit, tilaustyönä tehty imusarja, iso ITG-ilmansuodatin.
Facet Red Top bensapumppu peräkontissa, Malpassi bensanpaineensäädin.
4-2-1 pakosarja (merkkiä en muista, joku Stage2), 3" rosteriputkisto kahdella läpivirtausvaimentimella.
Stage 2 (työn alla)
B230FT-lohko, H-profiili kanget ARP-pulteilla, kolotut männät 16V kannelle, öljyruiskut.
16V-kansi, GLT-nokat (B234F), jakohihna Kadett-E 1.6D (146-hampainen), hihnankiristin Golf Mk2 GTi 16V).
Bosch LH-jet 2,4-moottorinohjaus, lastutettu. (940 turbo)
Peltipakosarja (KL-Racing), 40mm kiinahukkis.
Holset HX35 Super, 8cm2 turbiinikotelo, turbiini 55/65mm, kompressori 54/77mm.
50mm dumppi.
VoimansiirtoTeräsvauhtipyörä 7,0kg. (PO-metalli)
Sachs SRE -765 paineasetelma. (BMW e34 M5)
Jousittamaton orgaaninen kytkinlevy, 240mm. (BMW e34 isomoottoriset)
Getrag 260/6 vaihdelaatikko. (BMW e34 535i)
Kardaani risteytys bemarista ja volvosta.
Eaton Detroit Truetrac hammaslukko, 1031 perä, 3,54:1.
Alusta Lesjoförs madallusjouset.
Sachs korkeapainekaasuiskarit.
Paksut kallistuksenvakaajat, edessä 21mm, takana 25mm (R-sport).
GT-tukiraudat alhaalla ja ylhäällä.