Volvo xc90, 2004
Edellinen omistaja on käyttänyt Volvolla syksyllä 2013, josta huoltotoimenpiteistä merkintä "T-26319 Flektin vianetsintä -> flekti ei toimi edes aktivoi-" ja "Asiakas korjauttaa flektin myöhemmin". Ei ole ilmeisesti korjauttanut, koska minulla tuo ei ole edelleenkään pyörinyt vuoteen. Lämpömittari nousee auton lämmetessä puoliväliin, Helteillä, joita ei juuri ole ollut, hiukan yli puolenvälin - eli ei siis ilmeisesti mitään lämpöongelmaa ja lämpömittari ainakin toimii.
Antaa vikaoodin ECM-6100, jäähdytystuuletin, ECU, virheellinen signaali, jatkuva...
Vaihdoin koko jäähdyttimen moottoripaketin vastaavilla numeroilla olevaan, ehjänä laitteena purkaamolta myytyyn. Ei toimi edelleenkään. Ja antaa saman vikakoodin.
Sen verran olen tsekannut, että tuulettimelle tulee kolme johtoa, paksu punainen ja paksu musta sekä ohut violetti. Paksusta punaisesta tulee tuulettimelle +12 volttia, tuulettimen iso sulake (80A) on ehjä ja virta tulee tuulettimelle. Paksu musta on maa, eli miinus ja se johtaa hyvin maihin, eli nämä pitäisi olla kunnossa.
Sitten tuo violetti (ohjaus?) johto tulee moottoritilan isolle sulakerasialle ja on ehjä. Signaali kulkee sulakeraisan läpi toiselle reunalle josta johto lähtee liittimestä kohti ECM:ää. Tähän asti johto on ehjä. ECM:n päähän en ole uskaltanut koskea...
Onkos tällaista tullut vastaan ja onko ehdotuksia missä vika voisi piillä. ECM ei anna muita vikakoodeja, eikä myöskään CEM anna vikakoodeja, eli kaikki tuntuisi toimivan muutoin, mutta flekti ei herää. Ilmastointikin pelaa kyllä vaikka tätä flektiä ohjaa myös ilmastoinnin paineanturi. Moottorin lämpötila-anturi on toinen ohjaava laite, jonka luulisi toimivan kun kerran lämpömittarikin pelaa...

Asia olisi tärkeä saada kuntoon vai uskaltaako autolla lähteä taittamaan Italian reissua. Siellä voi olla hiukan lämpimämpää kuin kotisuomessa.
T: Lauri
Saako muuten tämän toimimaan jotenkin ohittamalla ja omalla kytkimellä. Minkäköhänlainen virta tähän tulee tuota violettia kolmatta johtoa pitkin herätteenä???