Tilanne muuttunu, kun aloin leikkimään tuolla omalla lukijalla. Volvo suositteli alentuneeseen tehoon etummaisen lambda-anturin vaihtoa tuon koodin 216D perusteella.
photo uploadKuva omalta iCarsoftin lukijalta eli etuanturi tyhjäkäynnillä luokkaa 1 VDC ja kierroksilla elää hyvin ja näin lukemia 6-7. Taaempi anturi maksimi, jonka näin oli 0,8 VDC tyhjäkäynnillä ja kiekoilla 0,1 luokkaan, mutta muuttu kuitenkin ja takaisin palas aina 0,8 tasoon. Mitä luokkaa arvojen pitäisi olla? Ei kai tämä voi aiheuttaa tuota alentunutta tehoa eli ennemminki sytyttelis tuota keltasta moottoria ja lambda valoa.
Pienen mutkan kävin ajamassa ja kun kiihäytin reilummin, niin teho alentunut sytty taas. Minun lukija ei antanu koodia, mutta arvelen tuota 640D koodia > ECM vian kuittaus kuitenkin poisti taas häiriön.
Mistä nään kumman tyypin turbo mulla on ja mistä nuo edellisessä mainitut venttiilit löytää? Ilmavuoto jossakin? Missä?