Tässä hieman ohjetta jos muut Eberin irroitukseen ryhtyvät. Irroita kaikki tiellä olevat sähköliittimet. Suojaa sähköliittimet esim. teipillä, jotta Eberin irroituksessa valuva jäähdytysneste ei pääsisi liittimien sisään. Laitetta pois nostaessa sitä valui ehkä puoli desiä. Tämänkin voisi tietysti estää, mikäli tulppaisi Eberin letkuliittimet ennen pois nostamista. Irroittelin sitten ilmanottoputken, putken liitoskohdat merkattu kuvaan keltaisella ympyrällä.
Sen jälkeen ruuvasin Eberin kiinnikkeen mutterit auki. Niitä oli 3 kpl (punaisella ympyröidyt). Näitten ruuvamisen jälkeen lämmittimen saa pois paikoiltaan kiinnikkeineen. Tällä tavalla en kuitenkaan saanut sitä mahtumaan ulos moottoritilasta, vaan lämmitin piti sitä ennen irrottaa kiinnikkeestään. Lämmitin oli kiinnikkeessään yhdellä pultilla, joka meni Eberin läpi (ympyröity oranssilla). Tuon pultin irroituksen jälkeen laite lähtee kiinnikkeestään kiertämällä laitetta hieman eteenpäin ja tarvittaessa vääntämällä laitteen päällä takaosassa olevaa kiinnikettä samalla.
Polttoaineletku tulee laitteen yläosaan. Väänsin puristustyyppisen klemmarin irti pihdeillä ja letkun irroitin ruuvimeisselillä kampeamalla. Tuo klemmari oli aika lailla kertakäyttöinen, minulla olleet 10 mm bensaletkun klemmarit olivat tuon tilalle liian isoja, joten toistaiseksi letkun laitoin takaisin ilman klemmaria. Tiukalta se vaikutti ja väliaikaisesti pysyy ilmankin.
Kaikista vaikeinta oli pakoputken irti saaminen, koska se oli tiukassa. Pakoputki on kiinni yhdellä pultilla (vihreä ympyrä). Ruuvasin pultin kokonaan pois ja avasin kiinnikettä maksimaalisesti. Tovin sai laitetta heilutella, että putken sai irti. Asiaa hieman vaikeutti se, että en vielä tuossa vaiheessa ollut saanut Eberiä irti kiinnikkeestään ja kiinnikettä ei saanut irti palopellistä, kun pakoputki ei tahtonut antaa niin paljon periksi (kiinnikkeen pultit olivat aika pitkiä ja laitetta pitää saada aika paljon eteenpäin että se lähtee kiinnikkeineen pois paikoiltaan).
Kuten aikaisemmin tässä ketjussa Leo kirjoitti, niin pystyasennossa tulee laite moottoritilasta pois. Ennen laitteen pois ottamista huomasin, että laitteen alla on vielä yksi liitin, joka pitää irroittaa (kuvassa kaapeli valkoisen ympyrän kohdilla). Tarkasta lämmitintä takaisin asentaessa, että kyseinen johto asettuu sille tarkoitettuun uraan lämmittimen kiinnityslevyssä. Muuten voi jäädä puristuksiin tai mennä liian lähelle pakoputkea.
Kun laitteen saa vihdoin käsiinsä, availee vaan kaikki ruuvit, paitsi sinisellä ympyröityjä, ellei tarvitse lämpövastuksia vaihtaa. Avasin nuo ja totesin, että kansi ei lähde pois ellei saa jotenkin noita letkuliittimmiä laitteesta irti.
Laita merkille, mikä pultti kuuluu mihinkin, osa niistä on eri pituisia. Sihdin sai vaihdettua irroittamatta hehkutulppaa vetämällä vanha sihti pois ja yksinkertaisesti painamalla vaan uusi sihti paikoilleen. Jostain foorumilta myöhemmin luin, että sihdin hitsauspisteet pitäisi asettaa alaspäin. Toivottavasti omasta meni noin päin, kun en siihen osannut kiinnittää huomiota.
Palopesää puhdistelin hammasharjalla ja rautalangalla, sekä paineilmalla, karstaa oli aika vähän. Vaihdoin Eberin sisällä olevat tiivisteet, jotka pitäisikin vaihtaa aina kun laitteen avaa. Hehkutulpan o-renkaat pitäisi voidella silikonilla ennen asennusta, tätä en itse muistanut tehdä.
Asennus takaisin oli hieman hankalahkoa, kun pakoputki ei tahtonut asettua paikoilleen. Lopulta meni. Olin ruuvannut Eberin kiinnikkeen takaisin autoon jo etukäteen, ehkä tuo pakoputken asemointi olisi ollut helpompaa jos laite olisi ollut kiinnikkeessään ja kiinnike vielä irti autosta. Kun tuo kiinnike oli jo palopellissä kiinni, seuraava puoli tuntia meni tapellessa, jotta laite menisi takaisin kiinnikkeeseensä, mutta kyllä se sinne lopulta meni. Tästä oppineena asennusjärjestys on seuraavalla kerralla: laite kiinnikkeeseen, vesiletkut kiinni (ainakin taaempi), pakoputki kiinni, kiinnike palopeltiin.
Kun olin saanut laitteen takaisin paikoilleen, täytin laitteen jäähdytysnesteellä ohutta taipuisaa letkua käyttäen. Ensimmäisellä käynnistyskerralla laite ainakin lähti käyntiin ja savutus oli lähes olematonta. Seurataan tilannetta. Palopesä olisi tosiaan ollut varmaankin järkevää vaihtaa, mutta kun sitä ei käsillä tuolloin ollut enkä jaksanut jäädä odottelemaan, niin kasasin vanhan takaisin. Palopesä ei olisi ollut kauhean kallis, nettikaupoissa 125 eur.
Itse katselin vinkkiä avaamiseen youtube-videosta (ei aivan sama laite mutta hyvin lähellä):
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj8g7WttdTVAhVDYpoKHVGdBkAQtwIIJDAA&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D14SUSxfPHPY&usg=AFQjCNHy_nA5IQQXGfvm-TP5KoEYeazRvQTuolla on myös hyviä vinkkejä huoltoon, itse löysin tämän sivun vasta huoltoni jälkeen:
http://www.letonkinoisvarnish.uk/Hydronic_Service_1.htmlLaitan tähän myös kuvat noista tiivistesarjoista jotka ostin. Ne maksoivat yhteensä suunnilleen viisikymppiä.


