Tätä topiccia kun nyt luin niin aattelin itekseni että ihan kuin pikku kallet istuisi hiekkalaatikolla huutamassa toisilleen mielipiteitä.
Itse en ole ajanut juurikaan Volvon diiseleillä, muutaman kerran 5cyl diiseliä työni puolesta mutta ostin nyt vajaan viikko sitten tollasen Vea D4 8v aut.
Onhan tuo vaihteisto ensinäkin huomattavasti moderninpi ja parenman tuntuinen. Ei ole yhtään ikävä sitä purkkamaista aiempaa volvon automaattia.
Jokapäivä ajan töissä 4cyl/6cyl diiseleitä. Ja onhan tuossa 4cyl tavallaan ruma käyntiääni, yleisesti 4cyl käy rumasti.
Kuka sitä kuuntelee? Vai kuuluuko 5cyl suosioiden sisälle tuo moottorin ääni? Omassa ei juurikaan kuule käyntiääntä sisälle muuta kuin vedättäessä.
Taloudesta sen verran, onhan tuo totta että uusi 4cyl hakkaa vanhan 5cyl mennen tullen ja palatenkin vielä.
Mitä itse näen ongelmaa egr venttiilien kanssa, on sitä sitten ihan jokaikisellä merkillä. Koska määrätään päästöt niin alas että se moska pitää kierrättää paljon enemmän kuin vanhemmissa mootorin läpi.

Öljynsyöntiin paha sanoa, oon kuullu ristiin rastiin siitä. Jotku enemmä, jotku hullun lailla toiset ei niinkään. Huollot on kaiken a ja o tällekin. Myöskin takseissa paikallaan joutokäynnillä oleminen tekee hallaa.
Öljyrenkaat vissiin näissä jumiin menee, eli egr moskan ja pitkän huoltovälin yhteen sattuma?
En jaksa uskoa olevan ihan sutta, vaikka vielä suhteellisen uusi tekniikka onkin.
Itse nyt ajanut ~500km eikä ole pahaa sanottavaa.
Pahoittelut suora puheisuudestani.
Ps. Lähes päivittäin egr venttiileiden kanssa painiva.
Ja mittaristosta, analogista en ottaisi kirveelläkään. Ja jotenkin tuntuu että porukka haikailee vanhan perään pelkäen uutta kuin lammas pimeällä.