KL-varaosat  Race.fi

940 vm-97 purkaa akkua

  • 38 Vastauksia
  • 16175 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #15 : 27.11.2011, 21:07:01 »
Ampeereitako siis pysyy mittaamaan, ku ottaa esim. maapuolen kengän akusta irti, yleismittarin piuhat akun navan ja -kengän väliin ja ampeeripuolta mittaamaan? en tosiaan mikään nero oo sähköhommissa, viimeks koitin akun plus ja miinus navoista mitata ampeereita, ja ihmettelin että mikä perk. tässä mättää ku näyttää digimittari niin outoja lukemia ;D Jännitettä sentäs osasin mitata :D

Amppeerit mitataan kytkemällä mittari virtamittaus asennossa jonkin johdon väliin, kuten esim. juurikin akunkengän ja akun navan väliin.
Mittari mittaa, kuinka paljon mittarin läpi kulkee virtaa.
Jos mittaat + ja - johtojen väliltä mittarilla  mittarin ollessa virtamittaus asennossa, mittari hyvin todennäköisesti menee rikki tai sen sulake palaa, jos sillä sattuu sulake olemaan (kaikissa ei ole)

Kun yleismittarilla mittaat akun ja kengän välistä amppeereja, ei autoon saa kytkeä virtoja päälle, eikä mielellään avata mitään ovia tai käyttää keskuslukkoa, eikä mitään muutakaan sähkölaitetta saa olla käytössä.
Mitataan vain siis sitä, paljonko virtaa kulkee, kun juuri mitään ei pitäisi kulkea.
Jos sähkölaitteita käyttää samaan aikaan, niin mittarin läpi kulkee liikaa virtaa ja mittari tai sen sulake hajoaa.

Mittarin uskaltaa jännitemittaus asennossa tökätä lähes mihin vain ilman vahinkota, ellei sillä mittajohdon kärjellä oikosulje jotain ...   amppeeri mittauksessa täytyy tietää mitä tekee, sillä voi joko rikkoa mittarin, auton tai molemmat.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #16 : 28.11.2011, 11:58:56 »
Juu, no kiitoksia ohjeistuksesta, josko se nyt sit onnistus :) Kuinkas paljon sieltä sais kulkea virtaa normaalisti, eli jos on kello ja soittimen muisti kytkettynä?
V70 '01
Caprice Classic '84

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #17 : 28.11.2011, 12:25:24 »
Muutama kymmenen milliampeeria (mA), jos se nousee satoihin milliampeereihin, niin jossakin on joku ylimääräinen kuluttaja.  Ja jos se on ampeerin (A) tai yli, jossain on oikeasti vikaa...

Tuo akun purkaminen on sinällään hassu juttu, että pienellä virralla akun kapasiteetti Ampeeri tunteina on suurempi kuin isoilla virroilla. Yleensä se ilmoitetaan 20 tunnin purkujaksolle, joskus 5 tunnin jaksolle.
Eli 20Ah:n akkua voi purkaa 1 Ampeerin virralla sen 20 tuntia. 80Ah:n akkua sitten voi purkaa em. ajan 4 Ampeerin virralla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #18 : 10.12.2011, 20:06:57 »
Tänään kattelin vähän niitä virta juttuja, yleismittari näytti ilman soittimen kytkemistä tällaista ja kun pistin sen vanhan blaukkarin kiinni(soittimessa ei tietenkään ollu virtoja päällä, piuha vaan taakse kytkettynä), niin sit näytti näin hetken aikaa, kävi aluksi 0.7 tienoilla ja sit tippui tohon joksikin aikaa, minkä jälkeen meni taas 0.02, toisella soittimella kun kokeilin, niin kävi n.0.5:ssä josta lähes heti tippui tonne 0.02.. pitäskö tosta nyt päätellä että se vanha blaupunkt mikä oli paikallaan, niin söi sitä virtaa vai mittasinko vieläkään oikein ;D
V70 '01
Caprice Classic '84

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #19 : 11.12.2011, 15:10:25 »
Kuvasta ei oikein saa selvää varmaksi, että lukiko tuossa mittarin asteikossa kohdassa, jossa valinta on, "20m" ?

Jos luki, niin mittasit 20 milliAmpeerin asennossa, niin mikään lukema, joka on alle 1, on täysin merkityksetön.

Tuo blaukkarin ottama 0,7mA on myös täysin merkityksetön lukema ja täysin normaalia kytkemisen jälkeen hetken ajan.
Sillä näet purkaa 50 Ampeeri tunnin akkua vaivaiset teoriassa 71 428 tuntia, käytännössä akun itsepurkautuminen on vienyt voiton tuollaisessa tilanteessa.
 


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #20 : 11.12.2011, 15:30:31 »
Kuvasta ei oikein saa selvää varmaksi, että lukiko tuossa mittarin asteikossa kohdassa, jossa valinta on, "20m" ?

Jos luki, niin mittasit 20 milliAmpeerin asennossa, niin mikään lukema, joka on alle 1, on täysin merkityksetön.

Tuo blaukkarin ottama 0,7mA on myös täysin merkityksetön lukema ja täysin normaalia kytkemisen jälkeen hetken ajan.
Sillä näet purkaa 50 Ampeeri tunnin akkua vaivaiset teoriassa 71 428 tuntia, käytännössä akun itsepurkautuminen on vienyt voiton tuollaisessa tilanteessa.

Kuvassa näkyy tosiaan mittari olevan kohdassa 20m, mutta 20m:n alapuolella taasen näkyy myös 20A
Pitäisi tietää, notta mitä mittarin käyttöohje kertoo.. mutta kyllä noi arvot varmasti ovat amppeereja, eikä milliamppeereja..  koska tuollaiset alle 1mA tulokset ei ole missään muotoa järkeviä, mikäli mittari on kytketty akkukaapelin ja akun väliin.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #21 : 11.12.2011, 19:33:46 »
20m asennossa oli, ja mittari kytkettynä akun miinus navan ja -kengän väliin, en minä noista ton kummemmin ymmärrä, että oliko se nyt sit milliampeereita vai mitä ::) nyt kokeeks jätin kuitenki sen soittimen pois ja akun kengän kii, että purkaako nyt akkua, pari viikkoa ehtii nyt seistä ennenku pääsen taas sen kimppuun, nii näkee sit onko jännite laskenu

Edit: jos nuo nyt on täysin merkityksettömiä kulutuksia, nii miks ihmeessä se akku sitten kesällä tyhjeni parin kuukauden seisonnasta, eihän nyt kellon ja soittimen muistin luulis niin paljoa kuluttavan ::)
« Viimeksi muokattu: 11.12.2011, 19:38:39 kirjoittanut 1st »
V70 '01
Caprice Classic '84

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #22 : 11.12.2011, 23:02:58 »
Kuvassa näkyy tosiaan mittari olevan kohdassa 20m, mutta 20m:n alapuolella taasen näkyy myös 20A
Pitäisi tietää, notta mitä mittarin käyttöohje kertoo.. mutta kyllä noi arvot varmasti ovat amppeereja, eikä milliamppeereja..  koska tuollaiset alle 1mA tulokset ei ole missään muotoa järkeviä, mikäli mittari on kytketty akkukaapelin ja akun väliin.

Jos mittari olisi vaikka 2A alueella tuossa tapauksessa, niin tuo kulutus olisi silti vain 20mA, jolla saat purkaa ehjää 50Ah:n akkua 2500 tuntia.  Jos se olisi 200A mittausalueella, niin sitten purkausvirta oloisi sen 2A, joka tarkoittaa tajutontä purkuvirtaa jos kaikki on sammutettu. Kts. desimaalipilkun paikka...

Ilmeisesti tuo mittari näyttää mA lukemat toisessa liittimessä (kuten normaalisti) ja toisessa sama alue ampeereina mutta toisella mittajohdon paikassa (esiintyy joskus halpis valmistajilla).

Vaikka se olisi sen 20mA, niin se on mitätön purkuvirta lupultakin.

20m asennossa oli, ja mittari kytkettynä akun miinus navan ja -kengän väliin, en minä noista ton kummemmin ymmärrä, että oliko se nyt sit milliampeereita vai mitä ::) nyt kokeeks jätin kuitenki sen soittimen pois ja akun kengän kii, että purkaako nyt akkua, pari viikkoa ehtii nyt seistä ennenku pääsen taas sen kimppuun, nii näkee sit onko jännite laskenu

Edit: jos nuo nyt on täysin merkityksettömiä kulutuksia, nii miks ihmeessä se akku sitten kesällä tyhjeni parin kuukauden seisonnasta, eihän nyt kellon ja soittimen muistin luulis niin paljoa kuluttavan ::)

Jos akku ei ole täydessä latingissa, niin tuo 15Ah purkautuminen (kuukausi mittaamallasi kulutuksella) voi olla täysin riittävästi sille, ettei akku anna enää riittävästi starttivirtaa...  Akku voi myös olla viallinen...  Tai purkautuminen voi olla ajoittaista...

Itselläni lähti Mitsun L300 dieseli käyntiin kahden vuoden seisomisen jälkeen...   ;)
Tosin akun kenkä oli irti em. seisonta-ajan. 


Ps. mikä on akkusi kapasiteetti (ampeeritunteina Ah) ja merkki?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #23 : 12.12.2011, 09:43:57 »
Jos akku ei ole täydessä latingissa, niin tuo 15Ah purkautuminen (kuukausi mittaamallasi kulutuksella) voi olla täysin riittävästi sille, ettei akku anna enää riittävästi starttivirtaa...  Akku voi myös olla viallinen...  Tai purkautuminen voi olla ajoittaista...

Itselläni lähti Mitsun L300 dieseli käyntiin kahden vuoden seisomisen jälkeen...   ;)
Tosin akun kenkä oli irti em. seisonta-ajan. 


Ps. mikä on akkusi kapasiteetti (ampeeritunteina Ah) ja merkki?

Akku on Exide ja normikokonen, onko se nyt 65Ah, jotain 1.5 vuotta vanha on, että en usko siinäkään vian olevan, ja koska jos akun kenkä on irroitettuna, niin siinä pysyy virta sisällä ::)

Eli siis tullaanko siihen tulokseen ettei tossa mitään vikaa ole, soittimen muisti ja kello vie sen mitä tuo mittari nyt näytti, ja sen ei pitäs olla liikaa, että muita virransyöjiä ei ois?

Annan sen nyt kuitenki seistä ilman sitä soitinta muutaman kuukauden, seurailen onko mitään vaikutusta ::)

Edit: tuli just mieleen, että siinä vanhassa blaukkarissa(jonka otin tosta käyttöautosta, ku siihen laitoin volvosta paremman soittimen) on varmaan joku sisäinen akku tms. ku siitä ei radiokanavat ja muut asetukset häviä muistista, jos soittimen irroittaakin autosta, niin voisko se nyt sitten ajoittain jotenki ottaa enempi virtaa?
« Viimeksi muokattu: 12.12.2011, 09:48:05 kirjoittanut 1st »
V70 '01
Caprice Classic '84

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #24 : 12.12.2011, 13:27:02 »
Edit: tuli just mieleen, että siinä vanhassa blaukkarissa(jonka otin tosta käyttöautosta, ku siihen laitoin volvosta paremman soittimen) on varmaan joku sisäinen akku tms. ku siitä ei radiokanavat ja muut asetukset häviä muistista, jos soittimen irroittaakin autosta, niin voisko se nyt sitten ajoittain jotenki ottaa enempi virtaa?
Käsittääkseni tuo muistivirta hoidetaan kondensaattorilla tai joskus jopa erillisellä paristolla, ei pitäisi haukata ajoittain hirveitä virtoja.

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #25 : 12.12.2011, 14:03:03 »
Omassa 944:ssä kummitteli tavaratilan valo satunnaisesti ja sehän pystyi tyhjäämään ehtoopuolella olevaa akkua työpäivän aikana niin että käyntiin saaminen oli ns. hiuskarvan varassa.
Tämä yhtenä vaihtoehtona ihmeellisiin virtahävikkeihin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #26 : 12.12.2011, 15:20:41 »
Akku on Exide ja normikokonen, onko se nyt 65Ah, jotain 1.5 vuotta vanha on, että en usko siinäkään vian olevan, ja koska jos akun kenkä on irroitettuna, niin siinä pysyy virta sisällä ::)

Eli siis tullaanko siihen tulokseen ettei tossa mitään vikaa ole, soittimen muisti ja kello vie sen mitä tuo mittari nyt näytti, ja sen ei pitäs olla liikaa, että muita virransyöjiä ei ois?
Akun kapasiteetin pitäisi riittää vielä kuukaudenkin jälkeen. Tämä siis vain siinä tapauksessa, että akku on ehjä ja speksiensä mukainen. Tosin tuossa ajassa vaikuttaa myös itsepurkautuminen. Kaikki akut tyhjentyvät ajanoloon itsekseen. Mutta kaiken kaikkiaan sähkön pitäisi riittää vielä.

Ihan sellainen kokemuksen myötä syntynyt havainto, onko akun päällinen kovin likainen?
Nimittäin suola yms. sonta akun pinnalla johtaa jossain määrin myös sähköä ja merikontin akun paikassa sitä rapaa kertyy sen päälle pikkuhiljaa. Sopivissa olosuhteissa se johtaa sähköä yllättävän hyvin ja käytännössä sen mittaaminen on kotioloissa mahdotonta. Tämä mahdollisuus kellon kulutuksen kanssa yhdessä voi riittää vtyhjentämään akun.

Ja jos akku on kerrankin käynyt alle 10,8 V napajännitteen (lepotilassa), on se ikuisesti menettänyt osan kapasiteetistaan (ns. syväpurkaus). Koska tällöin sen anodi/katodi-levyjen kemiassa on tapahtunut pysyvä muutos, jota ei pysty palauttamaan takaisin. Tällöin akun kapasiteetista voi kadota vaikka 40% kerralla. Tämä selviää kuormittamalla akkua, A maksimipurkuvirta testi (antaako tarpeeksi) ja 4h kuormitustestin tekemällä.


Annan sen nyt kuitenki seistä ilman sitä soitinta muutaman kuukauden, seurailen onko mitään vaikutusta ::)

Edit: tuli just mieleen, että siinä vanhassa blaukkarissa(jonka otin tosta käyttöautosta, ku siihen laitoin volvosta paremman soittimen) on varmaan joku sisäinen akku tms. ku siitä ei radiokanavat ja muut asetukset häviä muistista, jos soittimen irroittaakin autosta, niin voisko se nyt sitten ajoittain jotenki ottaa enempi virtaa?
Mittaa akun napajännite seisomaan jätettäessä ja siinä vaiheessa kun meinaat lyödä sen tulille.

Vanhassa Blaukkarissa on ns. staattiseen RAM-muistiin perustuva piiri, joka pitää muistinsa kunhan se saa jännitteen. Virran kulutusta sillä ei käytännössä ole kuin nanoampeerien verran (0,000 000 001A), joka sekin on vuotovirroista koostuva.

Tuo mittaamasi kytkentävirtapiikki on täysin normaali asia. Se esiintyy aina kun laite kytketään jännitteeseen, kun siinä olevat kondensaattorit latautuvat ensimmäisen kerran.

Ja kuten hevonen sanoi, ehjän radion kulutus off-tilassa ei pitäisi käytännössä näkyä virtamittarilla edes milliampeerin virtana. Vollen viisarikello kuluttaa huomattavasti enemmän virtaa...


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #27 : 13.12.2011, 11:27:56 »
Akku on päältä melko puhdas, ku se on kyllä tiedossa että paska siinä päällä voi johtaa sähköä..

Kesällä akku kyllä oli melko tyhjä, ku ei edes keskuslukko tainnut aueta, että jännite on varmasti käynyt matalalla, nyt tossa ennenku talliin ajoin viimeks nii jännite oli ~12.4V (starttasin kyllä sen jälkeen) mut pitää ens kerralla mitata jännite taas, ennen starttaamista ::)

Ja tavaratilan valo, kuten jo kertaalleen sanoin, niin en oo kattonu sitä, mut eikö sen pitäs tossa virtamittauksessa näkyä, kai sen pitäs enempi viedä virtaa ku muutaman milliampeerin ::)
V70 '01
Caprice Classic '84

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Re: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #28 : 13.12.2011, 12:01:14 »
Se tavaratilan valo jäi itselläkin vain satunnaisesti päälle.
Sen jälkeen kun sammutin sen kokonaan niin ongelmat katosi.

Poissa käppänä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • Volvolla koko ikä
Vs: Re: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #29 : 13.12.2011, 12:27:15 »
Se tavaratilan valo jäi itselläkin vain satunnaisesti päälle.
Sen jälkeen kun sammutin sen kokonaan niin ongelmat katosi.
Olen itse joutunut toteamaan että jos auto on parkissa kaltevalla pinnalla niin tavaratilan valo saattaa palaa jos on valittuna se että syttyy avattaessa. Auton kallistuma pitkittäissuunnassa hämää tuota elohopeakytkintä.
Aina Volvolla, kesät talvet.
Välillä maksaa aika reilusti mutta menköön imagon takia.

 

RallyBaron  Samppasport