RallyBaron  Samppasport

960 öljypohjan irrotus

  • 11 Vastauksia
  • 2702 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sami_R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
960 öljypohjan irrotus
« : 12.08.2017, 00:42:46 »
Projektia pukkaa vaikka ei niin tarviskaan...

Minkälainen homma olis ottaa -92 3.0 960 öljypohja alas? Löytyisikö hyviä vinkkejä hommaan? Sattui niin että olin öljyjä vaihtelemassa koneeseen ja ihmettelin edellisen omistajan tekemää silikonipatenttia öljytulpan ympärillä. Syykin siihen selvisi kun olin kiristämässä tulppaa takaisin. Tulpan kierrereikä on haljennut ja vuotaa jos tulpan kiristää normaalitiukkuuteen. Nyt varmaan tarttis kiikuttaa öljypohja osaavalle alumiinihitsarille.  :-\

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8109
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 öljypohjan irrotus
« Vastaus #1 : 12.08.2017, 01:06:06 »
Etupalkin poistamalla helpoin öljypohjan osalta. Voi mahtua niinkin, että nostaa konetta niin paljon kuin nousee ja tiputtaa etupalkkia alas. Eli moottorintukikumien ylemmät mutterit auki, rattiakselin alanivel irti hammastangosta, palkin kiinnityspultit auki ja laskee alas. Vähän lisää liikevaraa voi saada löysäämällä etutukivarsien pultit palkista jottei helat pistä hanttiin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Sami_R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 öljypohjan irrotus
« Vastaus #2 : 12.08.2017, 01:28:21 »
Etupalkin poistamalla helpoin öljypohjan osalta. Voi mahtua niinkin, että nostaa konetta niin paljon kuin nousee ja tiputtaa etupalkkia alas. Eli moottorintukikumien ylemmät mutterit auki, rattiakselin alanivel irti hammastangosta, palkin kiinnityspultit auki ja laskee alas. Vähän lisää liikevaraa voi saada löysäämällä etutukivarsien pultit palkista jottei helat pistä hanttiin.

Ääh.. Ei kuulosta kovin mukavalta hommalta varsinkaan ilman autonosturia. Mutta kai se on pakko. Jotenkin sitä on sellainen että ei viitsisi mitään omia virityksiä tehdä.

Kiitti kuitenkin hyödyllisistä vinkeistä. Ajattelin että jos lähtis koittamaan tuota etupalkin irrotusta. Tuntuisi yksinkertaisimmalta niin..

Poissa Sami_R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 öljypohjan irrotus
« Vastaus #3 : 16.08.2017, 09:09:20 »
Onko niin että tässä 6-koneessa ei ole öljypohjan ja lohkon välissä ollenkaan tiivistettä? Kuuluuko sinne vaan pelkkä liima? Ja mikä liima jos näin on?

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 öljypohjan irrotus
« Vastaus #4 : 16.08.2017, 14:03:21 »
Vaikka Reinz tasotiiviste, nimeltään reinzsosil

Poissa Sami_R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 öljypohjan irrotus
« Vastaus #5 : 17.08.2017, 08:37:02 »
Vaikka Reinz tasotiiviste, nimeltään reinzsosil

Eli pelkkä liima? Ei tiivistettä?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 960 öljypohjan irrotus
« Vastaus #6 : 17.08.2017, 10:51:56 »
Juuri näin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Sami_R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 öljypohjan irrotus
« Vastaus #7 : 17.08.2017, 12:32:56 »
Vaikka Reinz tasotiiviste, nimeltään reinzsosil

Onko muita tiivisteaineita kuin tämä reinzsosil, vai onko tänä ainut ja suositeltavin?

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 öljypohjan irrotus
« Vastaus #8 : 17.08.2017, 13:37:05 »
Kävin nämä läpi , tässä yhteenveto ilman silikonia olevista. Käyvät myös nokkakannen liimaamiseen.

Näiden lisäksi tietysti Volvon omat liimat

Pitihän nämä nyt vielä käydä läpi, joten pistetään käypäset EI silikonipohjaiset tähän tuotenumeroineen yms

Loctite 510x punainen läpikuultava geeli

Elring 461.680 (afd 2018) punainen läpikuultava geeli(samaa tavaraa kuin loctite 510, mutta halvempi)
Itse otin tätä, kun samasta paikasta sain tulpankaivojen tiivisteet. Nekin Elringin (393830)
MVQ eli silikoni, mitat 50,2IDx54,2OD.

Reinz 70-24571-20 (reinzoplast) sininen läpikuultava geeli(PU pohjainen) halvin
Hetkellinen lämmönkesto 300C

Opel/GM 1503170 vihreä läpikuultava geeli.   edullinen
Lienee Elringin afd 2000 eli joku loctite tämäkin, 573?
Ero punaiseen, hieman pienempi maksimi täyttö/rako 0,3 vs 0,5. Punaisella hetkellinen lämmönkesto 180C (jatkuva 150C)ja vihreällä 150C(jatkuva)
« Viimeksi muokattu: 17.08.2017, 13:46:44 kirjoittanut Orlov »

Poissa Sami_R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 öljypohjan irrotus
« Vastaus #9 : 17.08.2017, 14:11:07 »
Kiitti, tämä oli hyvää tietoa.  :)

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 960 öljypohjan irrotus
« Vastaus #10 : 19.08.2017, 13:02:22 »
Ihan näin aihetta hieman sivuten, onko joku kokeillut Hylomarin tiivistemassaa? KL:n nettisivut tarjos tuota vaihtoehtoiseksi aineeksi Volvon liimalle, joten tuollainen tarttui käteen. Vielä vaan en päässyt käyttämään, kun ei vika ollutkaan öljypohjan liimauksessa.
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 öljypohjan irrotus
« Vastaus #11 : 19.08.2017, 14:05:58 »
Eiköhän tuo ole samaa tavaraa kuin Reinzoplast.

 

Carcom Oy  Elekma