Ajosuoritteen luonne vaikuttaa öljyn "kulumiseen" myös paljon.
Kaupunkia/pätkäajoa eikä kone koskaan läpeensä lämmin = öljyt ovat jo 10tkm aika morjens...
Pelkkää maantietä tasakierroksilla, moottori ei vuorokauden aikana kerkeä jäähtymään kuin yöllä = öljyt saattavat olla (tapauksesta riippuen) 10tkm kohdalla vielä "kuin uudet".
Tiedän erään tapauksen, bensamoottorilla melkein 100tkm samoilla öljyillä (90tkm +-5tkm jona aikana lisätty hävikin vuoksi 3-4 litraa). Pelkkää maantietä yli 90% ajoista. Venttiilikoneisto, öljyroppu ja suodatin normaalin näköisiä (tosin öljynvaihdon jälkeen alkoi kaksi venttiilinnostajaa naputtamaan kylmänä).
Olen myös nähnyt tapauksen, iäkkäämpi Diesel-kone (olikohan sprinter tai Transit jostain 80-luvulta). 50tkm samoilla öljyillä, maaseutu/kaupunkiajelua.
Kansi pois, täystuho. Nokka-akseli oli vielä kunnossa, mutta venttiileistä lähtien kaikki muu liikkuva paalikamaa. Venttiilijousilla esim. oli omat "poterot" semmoisen nokisen mustan mäiskeen/vaseliinin seassa, jossa olivat. Samaten lohkon öljykanavat tukossa.
Koko komeus lähti paaliin, alakertaa ei avattu, mutta tyhjennysropun kautta ei tullut pisaraakaan öljyä.
