Oliks käsin kirrattava hihna? Jakoremmi liian kireellä niin huutaa kun syötävä, koneen/ulkoilman lämpötila vaikuttaa. Ja voihan toi käydä viallisella kiristimelläkin. Remmi pitää jättää yllättävän löysälle.
Kyseisessä koneessa oli jousikuormainen kiristin, joka ohjeen mukaan väännetään ensin "pohjaan" kerran pari ja sitten jätetään rungossa näkyvä "viisari" oikeaan kohtaan. Jakohihna on aivan pirun kireä vetopuolelta ja nokkien väliltä (ihan rehti twincam).
Kyllä sitä tuli ihmeteltyä. Kuuntelin stetoskoopilla kaikki rullat koneen käydessä (kuten koko moottorin muutenkin), mittasin IR-mittarilla rullien, hihnan yms. lämpötiloja jne. enkä keksinyt mitään jakopäähän viittaavaa.
Eräs puolituttu autoasentaja (30 vuotta merkkikorjaamolla ollut töissä) sitten sanoi, että on pari kertaa törmännyt tilanteeseen, jossa uusi hihna ujeltaa vanhoja nokkapyöriä/kampiakselin rattaita vasten. Kun kone on lämmennyt ja jäähtynyt kerran kunnolla, on hihna hakenut paikkansa ja ujellus loppuu, ja näinhän tässä juuri kävi.

Alkoi vain jo pieni epätoivo/vitutus vallata pään, kun kaikki on viimesen päälle kunnossa ja oikein, eikä siltikään ole kaikki kunnossa...