Hiljainen topic, laitetaas ylös hieman omia puuhia...
Kohteena allekirjoituksen mk2 V70 AWD, mittarissa 283 970km. Hieman taustaa, mitä tapahtui... Muistaakseni 11.6.2019 tiistai, ripeä lähtö risteyksestä 10-tielle ja jostain etuosasta autoa kuului voimakas pamaus/rusahdus. Tämän jälkeen parkkipaikalla kurkin etupäätä renkaat käännettynä, että olisiko jotain näkyvää syytä. Ei ollut. Myöhemmin tuolla viikolla tuli mieleen kokeilla hiekalla, että vetääkö kaikki renkaat. Ei vetänyt.

Diagnoosi alkoi olla aika selvä, booriholkki sileänä ja pahimmassa tapauksessa myös kulmavaihteen akseli.
Juhannusviikolla tilasin kulmavaihteeseen öljyt ja booriholkin asennussarjan Hämeenlinnan Autosalvasta. Juhannus lauantaina auto talliin nosturille ja purkaen kulmavaihde irti. Vaihdelaatikosta laskettiin öljyt ulos, kun osa meinasi tulla syliin holkin liikahdettua. Vaihdelaatikon ja kulmavaihteen öljynvaihdosta oli reilu 120tkm ja oli kyllä umpimustaa litkua mitä molemmista tuli ulos. Heti kulmavaihteen irrottua oli selvää, että holkki oli sileänä. Pienen taistelun jälkeen holkki lähti irti ja sitä myöten selvisi, että myös kulmavaihteen akseli oli sileä. Tässä vaiheessa aikaa on kaksi viikkoa kesäloman alkuun.
Maanantaina 24.6 tinkaamaan kulmavaihteen hintaa Autosalpaan ja sitä ennen puhelua ja sähköpostia Nurmon Autopisteelle. Voittajaksi selviytyi jälkimmäinen ja kulmavaihde lähti maanantai-iltapäivänä kohti Seinäjokea. Autosalvasta tilasin 4 litran kannun vaihteistoöljyä ja kardaanin pultit kulmavaihteen päähän (oli muljattu kannat aiemmin huollossa). Kun kulmavaihde oli remontissa, niin sillä aikaa putsasin vaihdelaatikon boorin (joka oli jo alkanut kulumaan) ja vaihdoin asennussarjan mukana tulleet akselitiivisteet ja O-renkaan paikoilleen. Isommalle akselitiivisteelle tein 2,5" eli 76,1mm putkesta ja vanhasta booriholkista asennustyökalun. Akselitiivisteen halkaisija on 75mm, joten putkea täytyi hieman kaventaa. Putki oli 2mm seinämällä ja mittaukset osoittivat, että putken ja holkin väliin jää 6mm puolellensa tyhjää. 8kpl 6mm vedettyä akseli 40mm pätkinä ja keskitys oli valmis. Pienillä hefteillä putken ylälaitaan kiinni, niin pysyvät oikeilla paikoilla.
Kulmavaihde saapui tiistaina 2.7 remontista ja autoon se asennettiin 4.7 torstaiaamuna. Tänään perjantaina 5.7 vaihdoin vielä moottorin ylätuen, kun sellainen uudella puslalla kunnostettu oli hyllyssä valmiina. Täytyisi hommata uretaanipusla, kun vain saisi aikaiseksi.
Että semmosta... Seuraavaksi sitten kytkin ja vauhtipyörä vaihtoon.

Nyt ei rahkeet riittänyt samalla kertaa tehdä...