Hiljainen topic, laitetaas ylös hieman omia puuhia...
Kohteena allekirjoituksen mk2 V70 AWD, mittarissa 283 970km. Hieman taustaa, mitä tapahtui... Muistaakseni 11.6.2019 tiistai, ripeä lähtö risteyksestä 10-tielle ja jostain etuosasta autoa kuului voimakas pamaus/rusahdus. Tämän jälkeen parkkipaikalla kurkin etupäätä renkaat käännettynä, että olisiko jotain näkyvää syytä. Ei ollut. Myöhemmin tuolla viikolla tuli mieleen kokeilla hiekalla, että vetääkö kaikki renkaat. Ei vetänyt.
Diagnoosi alkoi olla aika selvä, booriholkki sileänä ja pahimmassa tapauksessa myös kulmavaihteen akseli.
Juhannusviikolla tilasin kulmavaihteeseen öljyt ja booriholkin asennussarjan Hämeenlinnan Autosalvasta. Juhannus lauantaina auto talliin nosturille ja purkaen kulmavaihde irti. Vaihdelaatikosta laskettiin öljyt ulos, kun osa meinasi tulla syliin holkin liikahdettua. Vaihdelaatikon ja kulmavaihteen öljynvaihdosta oli reilu 120tkm ja oli kyllä umpimustaa litkua mitä molemmista tuli ulos. Heti kulmavaihteen irrottua oli selvää, että holkki oli sileänä. Pienen taistelun jälkeen holkki lähti irti ja sitä myöten selvisi, että myös kulmavaihteen akseli oli sileä. Tässä vaiheessa aikaa on kaksi viikkoa kesäloman alkuun.
Maanantaina 24.6 tinkaamaan kulmavaihteen hintaa Autosalpaan ja sitä ennen puhelua ja sähköpostia Nurmon Autopisteelle. Voittajaksi selviytyi jälkimmäinen ja kulmavaihde lähti maanantai-iltapäivänä kohti Seinäjokea. Autosalvasta tilasin 4 litran kannun vaihteistoöljyä ja kardaanin pultit kulmavaihteen päähän (oli muljattu kannat aiemmin huollossa). Kun kulmavaihde oli remontissa, niin sillä aikaa putsasin vaihdelaatikon boorin (joka oli jo alkanut kulumaan) ja vaihdoin asennussarjan mukana tulleet akselitiivisteet ja O-renkaan paikoilleen. Isommalle akselitiivisteelle tein 2,5" eli 76,1mm putkesta ja vanhasta booriholkista asennustyökalun. Akselitiivisteen halkaisija on 75mm, joten putkea täytyi hieman kaventaa. Putki oli 2mm seinämällä ja mittaukset osoittivat, että putken ja holkin väliin jää 6mm puolellensa tyhjää. 8kpl 6mm vedettyä akseli 40mm pätkinä ja keskitys oli valmis. Pienillä hefteillä putken ylälaitaan kiinni, niin pysyvät oikeilla paikoilla.
Kulmavaihde saapui tiistaina 2.7 remontista ja autoon se asennettiin 4.7 torstaiaamuna. Tänään perjantaina 5.7 vaihdoin vielä moottorin ylätuen, kun sellainen uudella puslalla kunnostettu oli hyllyssä valmiina. Täytyisi hommata uretaanipusla, kun vain saisi aikaiseksi.
Että semmosta... Seuraavaksi sitten kytkin ja vauhtipyörä vaihtoon.
Nyt ei rahkeet riittänyt samalla kertaa tehdä...
Hieman on taas askarreltu välillä 25-27.10.2019. Iso kiitos JoonasH:lle.
Kohteena (taas) allekirjoituksen V70, mittarissa 291 540km. Tällä kertaa vaihdettiin kaksoismassavauhtipyörä, kytkinlevy, asetelma, hydraulinen painelaakeri, kampiakselin stefa, vaihdelaatikkoon kytkinakselin stefa ja vasemman vetoakselin stefa. Lisäksi booriholkki ja vaihdelaatikon akseli pestiin liuottimella puhtaaksi ja väliin laitettiin kovinta laakeriliimaa mitä kaupasta löytyi. Edellinen liimaus keskikovalla laakeriliimalla oli pitänyt holkin paikoillaan vaikka boorirasva kulkeutui liiman sekaan. Nyt on kova usko, että booriholkki pysyy paikoillaan eikä kuluta vaihdelaatikon booreja.
Auto ei tullut valmiiksi viikonlopun aikana, kun paljon meni aikaa kytkimen ilmaamiseen. Ei ilmaantunut alipainepumpulla. Lopulta ratkaisu löytyi apteekista ostetusta lääkeruiskusta, jolla jarrunestettä painettiin kytkimen ilmausnipasta säiliöön päin.
Koeajolla selvisi (talvirenkaat vaihtui remontin yhteydessä alle) että epämääräinen ravistaminen jäi vanhan vauhtipyörän myötä tallin lattialle. Myös aiemmin ilmennyt nykiminen moottorijarrulta kaasulle siirryttäessä jäi pois. Vauhtipyörä oli aivan loppu. Jousia oli vielä vähän jäljellä, mutta tyhjää oli keskikohdan ympärillä. Lisäksi päittäisvälystä oli tuntuvasti. Kytkin irrottaa nyt huomattavan paljon alempana. Talvi aikaa ajaa uudet osat sisään, keväällä taas laitetaan asuntovaunu koukkuun kiinni...