Viime aikoina tuskaillut Rangen ilmajousituksen kanssa. Kompuraa reparoinut ja ihmetellyt systeemin sekavaa toimintaa...
Yksi syy oli, taas, ilmanpuute joka selvis kun laitoin lopulta säiliölinjaan painemittarin. Vuosi sitten vaihdettu kompuran männänrengas oli näköjään kylmänarkaa materiaalia ja kutistui pakkasessa -> kompura tuottaa huonosti tai ei mitään. 10bar systeemi ei toimi kunnolla alle 4bar:lla.

Tämän korjasin uudella tiivisteellä, rupes tekemään painetta mutta sitten se painemittari vahvisti epäilykseni siitä että ilmaa tuhlataan jonnekkin. Perstuntumalla ollut epäilys että toi ajelee perää ylös-alas ja jää tekemään sitä looppina. Loopin näki painemittarista selkeästi, tämä tekee sen että hyvin pienituottoisen kompuran kyky ylläpitää järjestelmän käyttöpaine on kokoajan koetuksella.
En halua polttaa vanhaa vm96 kompuraa lopullisesti joten jumpperoin painekytkimen "täysi paine" tilaan, nyt oon ajellut pelkän ilmasäiliön varassa duunimatkat. Riittää just ja just kun tankkaa sen tallikompuralla illalla ja jättää auton off-road korkeuteen yöksi sekä lukitsee aamulla lähtiessä normaalikorkeudelle (inhibit-nappi kojelaudassa) ettei tuhlaa ilmaa ajokorkeuden säätelyn. Yön seisonta korkeimmassa asennossa säästää aamun ilmat kun asennon säätely lähtiessä tapahtuu vain alaspäin johon ei kulu ilmaa.
Ulos tämä ei vuoda ilmojaan, tankissa pysyy ja ilmapussitkin pitää auton ryhdissään.
Tilasin lopulta kalliin drive unit:n venttiiliblokin kylkeen, kunhan se tulee niin sitten vielä korkeussensorien kalibrointi. Tuo drive unit on potentiaalinen ongelmien aiheuttaja, hartsiin valettu trankkuboxi jolla ECU ohjailee ventiileitä. Näitä on ihmisiltä mennyt ja tuo minunkin on orkkis...
Toi kompuran jumpperointi piti tehdä noin, tämä pirulainen funtsii kompuran käyntiaikojakin ja suuttuu jos kompuralle olisi pyyntö eikä mitään tapahdu. Kesällä voisi ajella pelkillä ilmapussien ilmoilla hanat kiinni mutta talvella se ei oikein tahdo pidemmän päälle onnistua, ECU:lta ei voi poistaa sähköjä koska sitten se menee vikatilaan ja laskee ilmat ulos. Samoin ABS juttelee tämän kanssa, joten katkennut yhteys piipittää sitten ABS-faultia.

(jousitus tarvitsee ABS:lta nopeustiedon automaattisiiin korkeussäätöihin, juttelu ilmeisesti kaksisuuntaista)
Tämä on nyt kiukutellut tavanomaista enemmän. Luulen että kohta on uhrattava vähintään kaksi *aksalaista kansanautoa Land Rover jumalien lepyttämiseksi jos mikään muu ei auta.
