Ilta venähti taas hämärän puolelle tallin edustalla turatessa, naisen autosta oli jo aikoja sitten ohjelmassa vaihtaa suutinten tiivisteet (745, B200E):
Noniin onpas toi venttiilikoppa tosiaan öljyinen, näköjään vuotanut paitsi korkista niin myös kopan tiivisteen alta.
Noniin, sopiva nipullinen työkaluja magneettilaariin.
Venakopan tiiviste ja imusarjan tiiviste, ainiin ja öljykorkin tiiviste, oiskohan nyt kaikki?
Hmm mitenköhän toi ilmanputsari on vaihdettu? Kas tämä koko kotelohan on kiinnittämättä, no otetaan auki, hyi - täällähän on Bilteman suodatin, pois.
Puretaan koko kotelo paineilmapuhdistettavaksi ja myöhemmin kiinnitettäväksi.
Joo-o, mitäs jos se vetikin ilmaa myös tuolta imusarjan tiivisteestä, taidanpa nostaa sarjan irti. Pari uutta työkalua mukaan.
Nyt on fiksua käydä läpi kaikki K-jetin vähäiset liittimet hapettumien ja muiden varalta, sähkösprayt siis mukaan.
Kas, tässä on vielä ehjä jakajan hall-anturin kiinnike, otanpa myös virranjakajan tarkastukseen.
Jahas, venttiilikopan "kaarteisiin" ei ole laitettu tiivisteainetta, ei ihme että falskaa.
Samallahan tästä katselee venttiilinvälykset - kuten tavallista, ei tarvinnut korjailla.
Haetaas vähän siistimmät kupumutterit venakopalle ja eikun kirraamaan, luonnollisesti maadoitusjohdot unohtui ensimmäisestä yrityksestä...
Virranjakaja saa odottaa, voishan tässä nimittäin puhdistaa ilmamittarin lautasen!
Imuletku ja mittarin kumipalje irti, raotetaan lautasta, aijai kun on öljyistä.
Ei helevetti, mitäs tuolla on?

Äkkiseltään hieman alustan suojatulpan näköinen, joskin korkeampi. Muki prkl piti siis majaa ilmamäärämittarissa. Nyt se on pois.
Hmph. Ne suuttimen tiivisteet vieläkin... puhdistus suuttimien pidikkeille ja suuttimillekin pikaisesti. Pidike on aina vähän hankala saada takaisin uudella o-rinkulalla, toivottavasti ei jää vuotamaan.
Avataas ensin huohotusta, sinne on aika hankala päästä K-jetin imusarjan alta.
Liekkilukko AIVAN tukossa, ihmekös imusarja on täynnä mönjää. Liekkilukon tuhoamisessa tuntuu menevän ikuisuus, niin jumissa oli.
Onpas surkea imusarjantiiviste, leikkaus on huono, jopa 20% materiaalia on virtauksen tiellä yhdessä kanavassa.
Kappas, jarruneste on vähissä, lisätään. Mihin lie jäänyt, vuotoja ei näkynyt.
Sitten virranjakaja auki, mitäs tämä on syönyt.
Syönyt on melkein itsensä.
Mielestäni tässä on yksi syy miksi Bosch on hyvä:

Kontaktit aivan loppu, miltei katki, mutta kuitenkin toimii.
Otan B230ET:n vanhan jakajankannen ja pyörijän, väkerrellessäni kantta kiinni onnistun murtamaan hieman hall-anturin pidikettä, että pitikin.
Akselin tiivisteet tuntuu toiseen nokkaan varsin tiiviiltä, en siis vaihda niitä.
Kas tässähän on hienot orggis tulpanjohdot, pääsee eroon jonkun ostamista harakiriromuista, nehän oli ihan väärän värisetkin.
Tulpat. Enkös mä ne jo talvella vaihtanut? Autolle tulee aika vähän kilsoja, eikä niin usein tarvetta tulppiakaan siis vaihdella.
Otetaas irti. Ai säätänä kun tiukassa, ei kai mun jäljiltä...
Mitäs täältä paljastuu, NGK, no en siis todellakaan ole asentanut tähän autoon tulppia - jo oli aikakin.
Bosch WR6DC+ tilalle. Hetkonen näähän oli tiukassa, pudistetaas kierteet vanhalla tulpalla ensin. Kylläpä tännekin mahtuu skeidaa.
Konehuone näyttää jo tavattoman paljon siistimmältä kun on oikeanmittaiset sytkäpiuhat!
Hall-anturin liitin kiinni... Kraks. Nyt se ehjä pidike on sitten rikki ja roikkuu kuten aika monessa kollegassa. V*tuttaa.
Lisäilmaluistin ruuvit ei menekään tähän vaihtamaani venttiilikoppaan, en jaksa tutkia enempää vaan jätän parille jengalle olemaan.
Vielä kk-suutin kiinni ja .... missäs yksi kuusiokoloruuvi on? Ei missään, haetaan tallista tilalle.
Ah, sitten koeajolle. Ei romu käynnisty. Ei surahdusta, naksahdusta, hirnahdusta, mitään.
Ai niin puolan johto on jäänyt irti. Ei käynnisty.
Hmm, putsasin sytkäpäätteen liittimen, jos se ois irti. Vaan ei. Eikä mikään muukaan.
Hups, kateissa ollut kuusiokolopultti on maadoitusjohdon liittimen kanssa vielä imusarjan alla piilossa, heti kiinni ja kokeilemaan. Ei!
Hyppylanka tallista, muistaakseni navat 30 ja ... ei hemmetti tässähän on tää vanha vihreä rele ja eri navat, äkkiä plaraamaan kirjaa.
15 ja 87. Vaan ei surahda pumput! No nyt kyllä... Jatkuvan virran napaan (30 vai 31?) tulee täysi jännite.
Auto ylös, mies alle... Liittimet irti, yleismittari kiinni - 0 volttia.
Toisesta autosta vihreä rele kiinni, ei muutosta.
Jos kokeilis toisella pumpulla, ei kyllä ensin kokeilen antaa pumpulle suoraan akulta vähän jännitystä.
Surrrrrr. Joo, toimii pumppu kauniisti.
Mitäs täällä konehuoneen puolella on unohdeltu.
Hmm, kaasuvivun mikrokytkimen järjestys oli kai oranssi ensin, sitten musta. Muistisäännöt

Nappaan kuitenkin mikrokytkimen liittimet vielä irti.
Virta-avainta, ja kas pitkästä aikaa kuullaan moottorin ääni! Ihme on tapahtunut!
Nythän siellä ei ole bensapumppua kiinni joten kävi kai nuo kaksi tahtia linjassa olevalla vähällä nesteellä.
ÄKKIÄ pumppu kiinni ja kääntämään avaimesta, toimii. Mitäs täällä oikein tapahtuu?
Mikrokytkimen liittimiä varovaisesti kosketukselle ja kone meinaa sammua. Annetaan olla irti.
Kone sammuukin hetken päästä itsekseen, lähtee kuitenkin heti käyntiin ja pieni ryntäytys niin ehdin konehuoneen puolelle vääntämään rullasta.
Tyhjäkäynti säädän ylös ja takaisin alas, nyt pysyy jo käynnissä.
Seosruuviin en koske ilman testeriä.
Ainiin, ne suuttimen pitimet.
Starttispraytä ykkös- ja kakkospytyn suuttimien kohdalle - kierrokset laskee!
Ollaanko nyt tosi rikkaalla, autohan on säädetty juuri testerillä, mutta täysin tunkiolla olleen virranjakajan kanssa ja muoviämpäri ilmamäärämittarissa!
Kyllä nyt saa riittää tältä illalta, mennään jakamaan tämäkin masennus vrcf:lle.
Mukavaa jos joku jaksoi lukea

Saa myös kertoa:
-miksi pumput ei toimineet hyppylangalla? Väärät navat, 15+87?
-miten mikrokytkin liittyy käynnistämiseen?
-miksi kierrokset laski starttisprayllä?