KL-varaosat  Carwist

XC 70 D5 turbon öljynpaluuputken O-renkaan vaihtaminen

  • 14 Vastauksia
  • 1429 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 839
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Tuntuu vuotavan jostain turbon suunnalta öljyä runsaasti. Kokeilin tulpata automaattivaihelaatikon ja moottorin välisen tilan vuotoreiän, mutta ei sillä mitään vaikutusta ollut - öljyä tippuu jostain ylempää turbon suunnalta, moottorin takalaitaa myöten - ilmeisesti turbon öljyn pakuuputken tiiviste lohkoon on tullut tiensä päähän.

Öljyä tulee ajon jälkeen parkkiruutuun kurvatessa tippumalla, eli paljon. Alkoi ihan yllättäen muutama päivä sitten.

Putkea ei edes näy, kun siknä on vaihdelaatikko ja jakolaatikko edessä.
Vai näkyykö se sieltä - saako sen vaihdettua kotikonstein? Tiedä, että kiinni se ei ole kuin turbossa 30 mm torxeilla laippaliitoksella. Mutta kun ei des turbo näy altapäin.

Miten siihen putkeen pääsee käsiksi!



Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa AnteroV70

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 381
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 D5 turbon öljynpaluuputken O-renkaan vaihtaminen
« Vastaus #1 : 13.08.2017, 23:53:25 »
Omasta V70 2.4d:stä vaihdoin samalla kun irroitin turbon, mutta jos tuossa on tilat samaa luokkaa ykköskoppaisessa 2.5T AWD mallissa niin pohjamuovi pois ja auton alle selälleen. Torxit turbosta irti ja varmasti on hankala. Sitten putki sivuun ja uusi O-rengas ja tiiviste putken yläpäähän turboa vasten.

Todella ahdas paikka jo vanhemmassa bensassa niin varmasti myös tuossa.
Melkein irroittaisin turbon ja yläkautta pois. Säästää itseään kun ei tarvitse äheltää auton alla liikaa. Tosin joutuu sieltäkin ruuvailemaan kannakkeita yms. pois mutta silti.

Samalla voit vilkaista turbon kunnon ja karstatilanteen.
Nykyiset:
 MB E 350CDI AMG 2012
Menneet:Volvo V70 D3 aut. 2013, Volvo V70 2.4D A -05, Volvo V70 2.5T AWD man -97,  Volvo 850 2.5 10v stw -96, Volvo S40 2.0 -96, Renault Megane II Break 2.0 16v -04

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Valvoja
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2307
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 D5 turbon öljynpaluuputken O-renkaan vaihtaminen
« Vastaus #2 : 14.08.2017, 07:16:57 »
Jonkun kerran turbon yläkautta irrottaneena ja jakolaatikon alakautta irrottaneena suosittelisin jakolaatikon poistoa. Sieltä sit kuitenkin näkee sen paluuputken eikä se jää turbon kanssa sohimalla alapäästä jännitykselle. Ne laipan pultinreiät kun sallii putkelle aika monta asentoa. Työmäärä molemmissa tavoissa jokseenkin sama.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 839
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: XC 70 D5 turbon öljynpaluuputken O-renkaan vaihtaminen
« Vastaus #3 : 14.08.2017, 18:41:17 »
Mistä löytyisi ohjeet jakolaatikon irrottamiselle?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Valvoja
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2307
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 D5 turbon öljynpaluuputken O-renkaan vaihtaminen
« Vastaus #4 : 15.08.2017, 08:11:53 »
Irrota yläpuolelta: kiertojäykkäri, turbon lämpösuojat, turbon imuletku, moottorin alta tuleva ahtoputki lohkon etupuolelta letkusta

Tue auton etupää roikkumaan ilmassa.

Irrota alapuolelta: oikea pyörä, alapallonivel, vetoakselin napapultti, vetoakselin tukilaakerin kansi, vetoakseli, ahtoputki turbolta ja kiinnikeruuvit (2kpl), kulmavaihteen värinäpalikka (jos on), pakoputken lohkon tukirauta, kardaanin pultit, kulmavaihteen kehäpultit 5kpl.
Nyt kulmavaihde tulee vetämällä laatikosta irti.
Kulmavaihteen alle jäävä pohjapanssarin kiinnitysruuvin korvakko väännetään alaspäin tai katkaistaan, näin kulmavaihde mahtuu pyörähtämään pois ilma öljypohjan lämmönvaihtimen irrotusta.

Samalla tulee tarkistettua booriholkin kunto, kulmavaihteen boorien kunto, kulmavaihteen öljyt, stefojen kunto

Kulmavaihteen ylimmäinen kehäpultti on vaikeassa paikassa, hylsän voi asettaa pultinkantaan yläpuolelta ja pitkän jatkovarren nivelellä saa siihen kiinni turbon alapuolelta.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2017, 08:19:56 kirjoittanut j_tapio »

Poissa paku97

  • :hello:
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2293
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 D5 turbon öljynpaluuputken O-renkaan vaihtaminen
« Vastaus #5 : 02.06.2019, 07:20:24 »
Osaako joku sanoa, minkälainen O-rengas tuossa yljyn paluuputkessa on. Näköjään ruvennu tiputtamaan öljyä D5 -02. Volvoltahan tuon saa, mutta jos tänään käyt, niin huomenna vasta saa, kun joutuvat tilaamaan. >:(
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -03

Poissa ToniJH

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: XC 70 D5 turbon öljynpaluuputken O-renkaan vaihtaminen
« Vastaus #6 : 02.06.2019, 09:45:56 »
Osaako joku sanoa, minkälainen O-rengas tuossa yljyn paluuputkessa on. Näköjään ruvennu tiputtamaan öljyä D5 -02. Volvoltahan tuon saa, mutta jos tänään käyt, niin huomenna vasta saa, kun joutuvat tilaamaan. >:(
Sinne nyt käy melkein mikä vaan kestävä o-rengas. Edelliseen volvoon laittelin ihan perus sinne sopivat tiivisterenkaat ja ajoi asiansa, varmasti löytyy motonetistäkin hyvin.
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa paku97

  • :hello:
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2293
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 D5 turbon öljynpaluuputken O-renkaan vaihtaminen
« Vastaus #7 : 02.06.2019, 12:06:24 »
Jep, kokoo olisin olli vailla. No peilillä näki, että ei sieltä vuoda. Kiitos.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -03

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 312
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 D5 turbon öljynpaluuputken O-renkaan vaihtaminen
« Vastaus #8 : 02.06.2019, 14:10:32 »
Eihän vuoto vaan johdu siitä moottorin öljytulpasta moottorin ja vaihteiston välissä? Sen irtoaminen aiheuttaa ison vuodon.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2293
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 D5 turbon öljynpaluuputken O-renkaan vaihtaminen
« Vastaus #9 : 03.06.2019, 09:18:20 »
Pitä vaihtaa, kun vauhtipyörä ja kytkin vaihdettiin, ostin osat, mutta en ole varma vaihtoiko korjaaja alajärvellä. :-\
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -03

Poissa ratkori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 D5 turbon öljynpaluuputken O-renkaan vaihtaminen
« Vastaus #10 : 03.06.2019, 20:05:33 »
Allekirjoittanutta kehoitettiin tarkistamaan turbolle tuleva imuletku. Pienikin vuoto tahrii isosti.

Poissa RATSUNI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 D5 turbon öljynpaluuputken O-renkaan vaihtaminen
« Vastaus #11 : 04.06.2019, 08:08:37 »
Pitä vaihtaa, kun vauhtipyörä ja kytkin vaihdettiin, ostin osat, mutta en ole varma vaihtoiko korjaaja alajärvellä. :-\

Kuka vaihtoi kytkimen Alajärvellä?

Poissa paku97

  • :hello:
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2293
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 D5 turbon öljynpaluuputken O-renkaan vaihtaminen
« Vastaus #12 : 05.06.2019, 19:09:03 »
Kuka vaihtoi kytkimen Alajärvellä?
Rinta-Aho Jari, alajärveltä jonkin verran Lapualle Saunasaarentie 44 Lapua. 0505925377
Alkuvuodessa 2014
« Viimeksi muokattu: 06.06.2019, 12:27:39 kirjoittanut paku97 »
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -03

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 839
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: XC 70 D5 turbon öljynpaluuputken O-renkaan vaihtaminen
« Vastaus #13 : 13.08.2019, 22:10:35 »
Ei se minun vuotokohta ollutkaan se O-rengas. Olioahan kierähtänyt se tulppa, jolla kampikammiosta vaihdelaatikkoon päin oleva reikä on tukittu. 2.000 eur maksoi.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 D5 turbon öljynpaluuputken O-renkaan vaihtaminen
« Vastaus #14 : 14.08.2019, 00:04:46 »
Olioahan kierähtänyt se tulppa, jolla kampikammiosta vaihdelaatikkoon päin oleva reikä on tukittu.

Osaisiko joku asiantuntevista sanoa Miksi se reikä siellä on kun se kuitenkin pitää tulpata? (muistaakseni ennenkin tätä on kysytty...)
"If I die... I die..." <- joku

 

Samppasport  Futurez