Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Jäähdytysnestevuoto D5 (vesipumppu)? Eiku EGR sittenkin

  • 12 Vastauksia
  • 10461 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 773
  • www.vrcf.fi
Potilaana -05 D5 S60 ja mittarissa 335tkm. Jakopää vaihdettu ~8tkm sitten ja vesipumppu vaihdettu alkuperäiseen sitä edellisessä hihnanvaihdossa 167tkm kohdalla.

Talvella alkoi jäähdytysnestettä kulumaan kovaa vauhtia jos ardikia käytti paljon kerrallaan. Kulutus pysyi kuitenkin säädyllisissä lukemissa kevättalvella kun lämmitti ennen liikkeellelähtöä tyyliin 10-15min. Keväällä oli hihnanvaihto ja jätin pumpun vaihdattamatta. Mainitsin silloin tuosta nesteen kulutuksesta ja nopeasti katsoivat eikä ulkoista vuotoa näkynyt, eikä pumppu myöskään vuotanut, joten se jätettiin vaihtamatta. Sain ajella tuosta hihnanvaihdosta ehkä 6-7tkm eikä nestettä tarvinnut lisätä kertaakaan. Sillävälin kuitenkin katosi nesteet maximista siis minimin alle. Kuitenkin tässä pari viikko sitten nestettä alkoi kulumaan ja olen koittanut sitä etsiä minne sitä katoaa.

Tänään taisi löytyä syypää kun pohjamuovin päällä näkyi lätäkkö. Lamppu kouraan ja yläpoikkituen välistä tiirailemaan. Paisarilta menee letku lohkon taakse ja jatkuu putkena. Putken kiinnityspinnan tienoilla lohko oli kostea. Olin pitänyt sitä aiemmin öljymoskana enkä toki vieläkään varma ole mitä se on. Pohjamuovi pois ja lampun kanssa tutkimaan.

Vesipumpun takapää (se mistä keskelle pumppua tulee imuputki) oli selkesti märkä vihreästä nesteestä. Täysin selvää ei minun taidoillani nyt ollut että mistä se tulee, mutta syyttävä sormi osoittaa mielestäni pumppuun? Voiko sillä seudulla oikeastaan mikään muu vuotaa?

Mielestäni kaikki letku- ja putkiliitokset on kuivia ja egr:n puolinen seutu oli kuiva. Paineet nousee normaaliksi ja ne pysyy järjestelmässä kunnes moottori on jäähtynyt. Öljyt ja nesteet silmämääräisesti puhtaat. Tänään nestettä katosi 20km x2 ajelulla ~1dl mitä paisarista arvioin.

Muita hyviä arvioita vuotopaikasta kuin vesipumppu?

Nähtävästi täytyy nyt kuitenkin varailla vaihtoaikaa vuodon etsimiselle/pumpun vaihdolle, ei tuolla uskalla kovin kummoisia matkoja ajella tuollein.
« Viimeksi muokattu: 31.08.2017, 20:20:10 kirjoittanut Itsok »

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 773
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytysnestevuoto D5 (vesipumppu)?
« Vastaus #1 : 15.08.2017, 09:42:47 »
Tuli tässä mieleen vielä yksi asia. Kuukausi sitten kun tutkin mahdollista ahtovuotoa ja otin pohjapanssarin pois niin sen päältä löytyi ylimääräinen ruuvi. Ruuvi näytti samalta mitä on mm. öljypohjassa, eli tyyliin M8x25 ja oisko ollu jotain merkintöjä kuusiopultin kannassa.

Silloin hieman katselin minne ruuvi olisi kuulunut, mutta mistään ei ruuvia tuntunut puuttuvan. Voisiko tuo olla vesipumpun kiinnitysruuvi? Verkosta kun katselin kuvia Volvon vesipumpuista, niin vähän näytti kiinnitysruuvit samanlaisilta.
Pääsekö vesipumpun kiinnitysruuveja tutkimaan ja mahdollisesti kiristämään ilman hihnan irroitusta?
Hihnan koppa irti ja sisälokasuojan kautta tai vaihtoehtoisesti yläkautta?

edit:

https://www.youtube.com/watch?v=L7NK5LDEofo

Tästä mitä katson videota niin pitäisi päästä ainakin kurkkaamaan peilin kanssa onko kaikki ruuvit paikallaan. Ja samanlaisilta ruuvit näyttää fyysisesti. Löytynyt ruuvi oli vaan kuumasinkitty ja ehkä kovuuslukema kannassa tjmv.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2017, 09:53:19 kirjoittanut Itsok »

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytysnestevuoto D5 (vesipumppu)?
« Vastaus #2 : 15.08.2017, 12:33:26 »
Mä olen ymmärtänyt, että vesipumppu kannattaisi vaihtaa aina hihnanvaihdon yhteydessä. Mutta en nyt osaa toki sanoa, mistä se vuotaa.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 773
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytysnestevuoto D5 (vesipumppu)?
« Vastaus #3 : 15.08.2017, 19:02:47 »
Ja taas on vähän viisaampi, tai ainakin enemmän tutkittu. Otin jakopäänkopan auki ja tutkin peilin kanssa vesipumpun ympäristön. Kaikki ruuvit paikallaan ja olivat myös riittävästi kiinni. Ruuvi josta kirjoitin aiemmin päivälllä oli kyllä samanlainen kuin vesipumpun kiinnitysruuvi, mutta sellaisia näyttää olevan jokapuolella konetta. Luulen vähän että se on tippunut jakopäätä vaihtaessa jotain kiristintä vaihdettaessa tjmv.

Pumpun ympäristössä oli vähänlaisesti kosteutta, mutta makunsa puolesta enemmänkin öljyntihkuntaa kuin jäähdytysnestettä. Pumpun akselilla oleva reikä oli kuiva ja myös konetta käytettäessä pysyi kuivana. Melkein sanoisin ettei sieltä näin isoa vuotoa löydy. Sen mitä peilillä ja käsikopelolta pumpun takapuolelta tutkin lohkoa niin märkää on, mutta sekään ei maistu tippaakaan jäähdytysnesteelle ja näyttää ennemminkin öljymoskalta.

Kai se on vaan könyttävä vielä auton allekin tukimaan näkyisikö siellä mitään. Kovin on mystistä, mutta positiivista toki että vuoto löytyi pohjamuovin päälle asti kuitenkin.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6517
Vs: Jäähdytysnestevuoto D5 (vesipumppu)?
« Vastaus #4 : 15.08.2017, 19:06:32 »
Mainitsit aiemmin että Ardic hukkaa nesteitä. Nyt kesällä sitä ei varmaan ole käytetty, onko muita merkkejä että paisuntasäiliössä neste nousisi paineen johdosta (ja korkki tämän jälkeen falskaisi)?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 773
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytysnestevuoto D5 (vesipumppu)?
« Vastaus #5 : 15.08.2017, 19:52:50 »
Ardic ei tehnyt painetta järjestelmään talvella vaikka käytin sitä täyden ajan. Ei myöskään näkyvää savutusta, vain normaalin pölläytyksen käynnistäessä. Neste ei myöskään hävinnyt paisarista ja tullut myöhemmin takaisin. Käytin lämmitintä viikko sitten ja toimi todella hyvin eikä savuttanut yhtään. Vaidoin samana päivänä uuden pumpun ja myös sen jälkeen toiminta oli moitteetonta. Lyhyellä käytöllä kevät talvella lämmitys kuitenkin hävitti hitaasti nestettä. Tyyliin pari desiä reilusti yli 1000km aikana. Täydellä käytöllä nestettä hävisi yli puolilitraa vajaalle tonnille. Vaikea sanoa täsmällisiä lukuja kun samaan aikaan kun lämmittimen kadottama neste alkoi muutui päivittäinen ajosuorite 277km -> 35km.

Korkin juuressa on glykolikarstaa ehkä meisselin kärjellinen, eli ei nimeksikään. Ja mielestäni korkki pitää paineet oikein. Ei toki mitattu. Kuumaksi ajettuna ylävesiletkussa sen verran painetta etten ihan jaksa kahdella sormella painaa lyttyyn, kolmella menee helposti. Nesteen taso tällöin liki maksimissa.

Mutta vuoto jota varsinaisesti etsin taisi löytyä. Kömmin auton alle kahden valon kanssa ja katselin ihan ajutksen kanssa. Vesipumpun seutu on mielestäni vain kostea öljymoskasta, myös takapuolelta. Vihreä oli vesipumpun tiivisteen reuna jossa oli öljytippa eilen, nyt oli vain kuivaksi pyyhitty tiiviste  :P

Mutta laatikon alareunassa oli vihreän valkoinen kuiva vana, joka jatkuu aina egr:n alle. Ja nähtästi egr-venttiilin johonkin tiivistepintaan, joka oli glykolikarstassa. Matkalta löytyi myös yksi tuore vihreä tippa. Olisi näemmä pitänyt tarkemmin tutkia kuitenkin eilen se seutu  ::)

Täytyy alkaa tutustumaan siihen seutuun ja vanhoihin keskusteluihin lähiaikoina.
Softaamalla ei tainnut saada kuin egr-venttiilin toiminnan poistettua, ei niinkään vaikutettua nestekiertoon (eli pitäisi poistaa fyysisesti koko venttiili ja muuttaa nestekierto)?
« Viimeksi muokattu: 15.08.2017, 19:56:27 kirjoittanut Itsok »

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytysnestevuoto D5 (vesipumppu)?
« Vastaus #6 : 17.08.2017, 19:43:26 »
Tällä foorumilla kun lueskelen näitä ongelmia, nin suurimmassa osassa viestejä on maininta D5.....

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytysnestevuoto D5 (vesipumppu)?
« Vastaus #7 : 17.08.2017, 20:55:30 »
D5 taitaa olla tuon ikäisissä yleisempi kuin vähempitehoiset ja sillä ajetaan aika isoja lukemia. Hinta ero vajaatehoisiin ei ollut niin merkittävä 2003 kuin nyt?

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 773
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytysnestevuoto D5 (vesipumppu)?
« Vastaus #8 : 17.08.2017, 21:03:54 »
Jännä juttu että ongelmia tulee vastaan reilusti yli kymmenen vuotta vanhoissa autoissa joilla on kohta järjestään yli 300tkm ajettu ;)
Varsinkin kun taitaa olla tuo D5 varmaan yleisin myyty kone tämän ikäkauden isoissa volvoissa?

No mutta sen verran asiaa että katselin verkosta kuvia egr:n jäähdyttimestä, että totesin sen olevan kohtuu korkealla todennäköisyydellä rikki jos vuotaa (nimenomaan laipankohdalta eikä esim letkun ja putken saumasta) ja tilasin suosiolla ebaysta koko uuden egr-laitteiston. Käytettyänä 50e, niin ei kovin paha.

Voi olla että viikonlopun aikana puran sen verran että näen laitteen paremmin jos tarkan vuotopaikan näkisi yläkautta. Alakautta ei nähnyt muuta kuin egr-venttiilin ja jäähdyttimen välisen laipan jossa oli kasa glykolitauhkaa.

Muistelisin myös lukeneeni tältä foorumilta tästä osiosta yhden tuoreen viittauksen egr:n jäähdytinnesteen vuotamiseen, mutta en löytänyt sitä vaikka kuinka koitin sitä etsiä eilen.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8150
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Jäähdytysnestevuoto D5 (vesipumppu)?
« Vastaus #9 : 18.08.2017, 11:36:23 »
Jos nestevuoto on noilla kohdilla, niin katso huohotuksen lämmitys turbon imupuolelta. Tämän ikäisessä on jo muistaakseni huohotuksen lämmitys tehty jäähdytysnesteellä. Huohottimen lopussa on pätkä putkea ja sen ympärillä on alumiininen lenkki, jossa neste kiertää. Lenkki on vain asetettu putken päälle ja aikaa myöden värinästä hieroo itsensä puhki turbon imuletkua vasten. Irrotuksen jälkeen reikää ei välttämättä suoraan näe jos vuoto on pientä, mutta jarrukliinerillä tms. sen saa esiin. Ruuvarilla tai piikillä kevyesti painelemalla menee aika helposti läpi.

Lenkkiä ei saa erikseen, vaan on ostettava koko huohotinlinjasto joka liittyy siihen. Muodon takia huono korvatakaan millään. Nestelinjaa ei voi erikseen vaihtaa, koska se kulkee osittain huohotinletkun sisällä. Kunnon putsaus, karhennus ja kemiallinen metalli ehkä?

Samalla hyvä katsoa em. huohotinputken kunto, koska sekin on alumiinia ja lenkki hieroo sen joskus puhki.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 773
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytysnestevuoto D5 (vesipumppu)?
« Vastaus #10 : 18.08.2017, 15:07:26 »
Eikös tuo huohotuksen lämmityslenkki ole harmaakoppasen ongelmia? Auto on kyllä facelift, mutta euro3 eli mustakoppanen.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 773
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytysnestevuoto D5 (vesipumppu)? Eiku EGR sittenkin
« Vastaus #11 : 31.08.2017, 20:33:34 »
Vihdoin ja viimein postiin saapui käytetty EGR. Purin sen ja totesin toimivaksi. Luonnollisesti yksi ruuvi katkesi ja jouduin poraamaan sen pois ja korvaamaan läpiruuvilla  :D

No eipä siinä viikonloppuna pitäisi koittaa vaihtaa se. Huomasin kuitenkin äsken että mukana tulevassa egr paketissa oleva letku on aika pahasti nirhaantunut. Voi olla että siitä alkaa aika äkkiä tiuhkumaan läpi ja sehän voisi olla potentiaalinen todellinen vuodon paikka omassakin autossa. Korvaava osa on siis xc90 mallista.


https://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/egr/20170831_195120.jpg

Eihän siinä täytyy vielä katsoa saisiko siihen uuden letkun. Valitettavasti Tampereen käyttöauto on käytännössä poistanut varaosa valikoimansa ja kaikki tulee parin päivän viiveellä vantaalta. Löytyisiköhän tuohon joku muu letku varaosaliikkeistä. Vaikka sitten ei muotoon paistettu?

Jokatapauksessa menin sitten vähän kurkkimaan autosta tuota egr-jäähdyttimen seutua jos letkua ja sen liitoksia olisi mahdollista nähdä.
Seuraavia havaihtoja tuli tehtyä:

Ilmanputsarin jälkeisen letkun jälkeen kun tulee alumiiniputki. Sen kiinnitysruuvi on tippunut ja on vain letkuilla paikoillaan.
Näin joten kuten jostain välistä jäähdtyttimen letkulähdölle. Siellä on mielestäni jäähdytysnestekarstaa. Eli joko letkulähtö vuotaa jäähdittimestä tai letkuliitos vuotaa.

Letkun toista päätä on todella vaikea nähdä ja myös tunnustella sormin. Sain kuitenkin jostain välistä sormet tungettua väliin ja letku oli klemmarista kyllä kireällä, mutta mielestäni aika paljon paisunut nesteen suuntaan ja mielestäni näin myös siellä päässä jossain (ehkä) glykolikarstaa.

Tuota kuvan mukaista nirhaumaa ei ollut noin syvälti jos näin oikein. On kuitenkin hyvin paljon mahdollista että letku vuotaa molemmista päistään ja/tai jäähdyttimestä...

Edit. Jos vaikka korvaisi letkun tälläisellä: Vähän reilumpi pituus niin menee vaikkei ole oikeian muotoinen
https://www.motonet.fi/fi/tuote/458009/Vesiletku-o19mm-x-05m

edit2.
https://www.youtube.com/watch?v=Pd3_zvDNq9Y
Aika hyvä video löytyi tuosta irroittamisesta. Lohkolle menevä letku voi olla kyllä aika vaikea irroitettava myös? Mikä siis tuolla egr-jäähdyttimen yläpuolella.
« Viimeksi muokattu: 31.08.2017, 20:47:32 kirjoittanut Itsok »

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 773
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytysnestevuoto D5 (vesipumppu)? Eiku EGR sittenkin
« Vastaus #12 : 02.09.2017, 13:23:23 »
Videon ohje on oikein hyvä. Suosiolla purkaa vaan aika helpostikin paljon tavaraa edestä, niin egr:n saa hyvin esille. Tosin jätin ahtoletkun ja egr:yhteen paikoilleen ja en irroittanut pakosarjalta tulevaa haaraa. En siis vaihtanut enkä kokonaan ottanut pois egr, vaan avasin kiinnityksiä sen verran että tilaa tuli vähän lisää vaihtaa risa letku joka menee lohkolle.


https://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/egr/IMG-20170902-WA0006.jpeg

Kuvassa vara-egr jossa yhä paikoillaan nirhaantunut letku ja omasta autosta irroitettu vastaava letku. Letkusta oli pintakerros irti vahvikekudokseen asti ja nestetirinä vaan kuului ku vähä ropelsin sormin ja tunnustelin kunnolla letkuliitosta. Ihan noin risa letku ei ollut, vaan puukolla vähän rikoin letkua edestä, että sain klemmarin rikottua. Moottori tihkuu jo avähän öljyä ja myös tuolla seudussa oli jo vähän öljyistä, joten voi olla että moottoriöljy on hapattanut letkun rikki.

Visuaalisesti näytti että egr-jäähdytin oli ehjä ja jäähdytysnestekarstat oli vaan kuivanutta valumaa letkun toisesta päästä. Jokatapauksessa auto ainakin toimi äsken ja kohta lähden motarille ajamaan pienen pätkän. Syksyn mittaan sitten näkee vieläkö nestettä häviää.

Katselin tuossa hieman noita letkutuksia muutenkin ja tuli mieleen että talven jäähdytysneste katominen ardicin hehkuttamisen myötä on voinut tulla tuosta egr:n risasta letkustakin? Kun ardic ei ole osoittanut mitään perinteisiä seurauksia käytön yhteydessä. Ei painetta tai nesteen mystisiä palautumisia tai epämääräistä savua. Ei silti mahdotonta että palopohja tihkuu jo läpi...

 

Futurez  Kulkukoira