Ekaksi tätyy nyt Black Widowin moottoriteknisiä tietoja päivittää.
Eli kankien pituutta EI kannata tuossa muuttaa, JOS et joko 7mm lyhyemmillä kangilla hanki 7mm korkammalla puristuskorkeudella olevaa mäntää (PK = männäntapin keskeltä männän lakeen) TAI 14mm pidempi-iskuista kampiakselia (=1500e StenParner Motorilla). Kumpikaan noista ei ole fiksu investointi tuohon B200 lohkoon.
Pelkillä kangillahan nyt pitää ymmärtää edes jotain moottorin sielunelämästä tietävän että niillä
EI YKSINÄÄN MUUTETA ISKUTILAVUUTTA!Vakiokanget (9mm) ovat rajoilla 250hv/400Nm paikkeilla, tuon voiman vakio vaihdeloota (M45/46/47) kestää, mutta kanget saattavat katketa tuolla voimalla hetkenä minä hyvänsä. "Vahvemmat" 13mm kanget kestävät todistetusti 400hv/600Nm nurkilla, maksavat käytettyinä 100e nurkilla. H-kangista voit laskea 300-500e.
Ja tosiaan B200/230/204/234 vakiokanget ovat 152mm pitkät, B19/21/23 on sitten 145mm!
Vakiomännistä sorvaamalla pois (laen paksuus sais turbokoneessa olla vähintään 6-7mm luokkaa), en tiedä saako noista sorvattua senverta paljoa, ja ehkä kannen palotilasta hitusen veke, TAI sit B200ET/FT turbomännät tilalle. Vakio puristushan tuosas on 10:1 kieppeillä vuosimallista riippuen. Tällä puristus suhteella VOIT ajaa, JOS ajat 98E bensalla ja alle 0,5bar paineilla ja sulla on esim. megasquirt ohjaamassa bensaa+sytytystä. E85 etanolilla saat varmaan yli 1bar paineet jo vakio puristuksilla ongelmitta jos vaan saat tuota polttoainetta käsiisi. Itsellä aina 10kpl 20L kannuja joilla otan reissumatkassa samalla kotiin tuota omiin raasereihini. Näissä 10:1 puristukset ja 1,5bar ahtopainetta.
Kampiakselin päittäislaakeri EI ole ongelma, toimii todistetusti tuo "heikompi" 55mm runkolaakereilla ja keskellä olevalla laakerilla oleva akseli vielä 600hv+ koneissakin.
Fiksuin budjettikone josta rakentaa on esim. B19A tai B21A tai B23A, niissä on käsittääkseni AINA "vahvat" "M" kanget (EI SAMA KUN 13mm vahvat kanget B230 koneissa) ja nämä kanget kestävät kuulemma jopa 600hv (ainakin 400hv+) ja puristus-suhdekin on vakiona matalempi versiosta riippuen.
Mutta kerros nyt ekana mitä projektilta haluat, onko käyttö, ratapeli vai johonkin ralliluokkaan kuuluva, ja mitä suunnitelmia moottorinohajuksen ja budjetin suhteen, ni porukka osaa heti kertoa mitä tarttee tehdä, ettei taas kerran YRITETÄ keksiä pyörää uudestaan.
