Redlinet tuli laitetuksi pari-kolme vuotta sitten kun ohjaustehostimen pumppu rupesi ääntelemään. Sen jälkeen olen joutunut pumpun uusimaan mutta laitoin samat öljyt.
Olisikohan merkitystä mitä ATF-öljyä laittaisin. Mielellään sellaista joka ei kuumetessaan norjistuisi.
Kuinka monta km oli mittarissa kun jouduit ohjaustehostimen pumpun vaihtamaan?
Minulla on nyt Volvo 940, kone perusmalli B230FD, 85 kW, 2,3 litrainen manuaalivaihteinen jolla on ajettu nyt 393000 km.
Ylimääräistä ääntelyä on ollut konehuoneessa jo kai 60000 km verran. Korjaaja epäili vesipumpun/ohj.tehostimen hihnan olevan syyllinen, mutta on se ainakin oikean levyinen.
Ääni kyllä hiljeni muutamaksi sekunniksi kun hän kaatoi vettä hihnalle. Tämä hihna ottaa vähän kiinni (tai on ottanut) jakohihnan muovikoteloon. Siihen on tullut pieni kapea reikä hihnasta (alle 1 cm pitkä). Jotenkin vaikuttaa siltä, että hihnapyörät eivät olisi suorassa linjassa keskenään. Vain ohjaustehostimeen liittyvä hihnapyörä on vaihtamatta. Laturin hihnapyörä on uusi, vaihtui kai kun laturi on vaihdettu Bosch:n tehdaskorjattuun (sama 65 A laturin teho kuin vanhassa). Lisäksi vaihdettiin se 3-paikkainen hihnapyörä (sain sen Skruvatista halvalla, 50 €, joskus 3 v sitten). Koneehuoneesta kuuluu hinkkaavaa ääntä, kuvittelisin kahden alumiinisen lattametallitangon hinkkaamisen olevan samanlaista. Mielestäni ohj.tehostimen hihna ei kulje ihan suoraan, toiselta puolen hihnaakin reunasta on väri hiukan lähtenyt, noin 1 mm levyiseltä alueelta. Koorjaaja esitti hihnan vaihtoa. En usko tähän, sillä uusi olisi ihan saman mittainen ja vanha hihna vain noin 12000 km ajettu.