Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

245:n polttoainetaso anturi ei toimi / mittari ei toimi +muita kysymyksiä

  • 29 Vastauksia
  • 14472 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Valko-punainen johto menee kierroslukumittarille muistaakseni. Jos sinulla on kello mittaristossa niin siinä syy :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
lisäksi mittariston takana, samassa nipussa mistä nämä polttoainetasomittarin piuhat tulevat roikkuu yksi johto ilman määränpäätä, väriltään valkoinen jossa punainen raita ja valkoinen muoviliitin, eli näyttää orkkispiuhalta.
Se on kierroslukumittarin signaalipiuha.
Jäitä housuun!

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
nerokasta.

kiitoksia, täytyy metsästellä kiekkamittari kellon tilalle jos kaapelitkin on noin kätevästi valmiina.

kellohan siellä mittaristossa on ja on varmaan ollut kätevä aikoihin jolloin digitaalikello oli varsin hieno keksintö (Douglas Adams)
 ;D

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
80w-90 GL4 hypoidiöljy. Hydrauliikkaöljyt EI todellakaan käy tuohon.
Ei kun GL5. Hypoidiöljyä ei tosin edes ole GL4 luokituksella. Vielä kun laittaa synteettiset 75W-90 GL5 öljyt niin on notkeampaa pakkasella kuin mineraalipohjainen 80W-90.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
310ohmia ennen tankkausta virrat päällä
360 ohmia tankkauksen (13,03l 20€) jälkeen

noin 80km ajoa ja 460ohmia oli lukema...

 :o

mittari nousee ihan ala asennosta eli joku 5mm asteikon alta, ihan punaisen alareunaan, muttei ylemmäs.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Ei oikein loogisesti pelitä. Edelleen olen sen maajohdon kannalla jos et oo sille mitään tehny ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
palatakseni aiheeseen...


nyt kolmannen vai neljännen kerran auki mittaristo ja jälleen kerran tapellaan sen pirun anturin kanssa.
tahtoisi nähdä onko pensaa vai ei :)

noh.
http://dl.dropbox.com/u/65467681/2012-04-27%2022.03.50.jpg

tuossa on kuva.
siinä on 5 piuhaa, takaluukusta.

piuhat lyhyesti:
edestä tulee:
Valkoinen Vihreällä raidalla = VaVi
Musta =VaViMust (koska tulee liittimeen VaVi:n vieressä)

Harmaa = Harm
Keltainen Punaisella raidalla joka muuttuu mustaksi johdoksi liittimen jälkeen.

ruskea joka tulee anturilta joka menee maihin.

arvoja tulee seuraavanlaisesti:
virrat päällä:
valkovihreä ja maan välillä 0.19V 0ohm
vavimustan ja maan välillä 0V 17,5ohm
harmaan ja maan välillä 8,64V 0ohm
keltpun.mustan ja maan välillä 0V 10,5ohm

ruskea nyt on maadotus.

virrat pois päältä:
vavimustan ja maan välillä 0,06ohm
keltpun.mustan ja maan välillä 1,3ohm
muut ei arvoja.


eli harmaa johto joka pitäisi tulla mittariston takaa "se" johto josta mitataan ohmeja maan välillä antaa 9V jännitettä virrat ollessa päällä...

mittasin vielä puolenkuun muotoisen liittimen arvot:
4 johtoa:
musta maa?
valk/harmaalla raidalla
ruskea (käsijarrun merkkivalon johto)
harmaa (polttoainetaso johto)

virrat päällä valk/harmaa antaa 10,84V ruskea antaa 0.46V musta maa antaa 77ohm.

virrat pois musta antaa 7ohm ja valk/harmaa 50ohm.


joku ilmeisesti on nyt pielessä, mutta mikä.
maadotus ilmeisesti pelaa, kun kummallisia satoja ohmeja ei tuu enään mittarin taakse.

osaisko joku vielä sadannen tuhannen kerran neuvoa mikä johto on mikäkin ja mitä sieltä pitäisi tulla arvoja jotta voin päätellä onko vika mittaristossa, mittariston ja takaluukun anturin välillä vai anturissa.

kiitos etukäteen! :hello:


Paikalla D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Täällä tapellaan saman asian kanssa. Auto vain on sedan mallinen -87. Viime maanantaihin saakka mittari vielä toimi moitteettomasti mutta ei enää.

Minulla vähän erinäköiset johdot:
Eli tuosta liittimestä eteenpäin ei lähde kuin yksi johto joka menee polttoaine-anturille.
Nyt kaivataan tietäjien apua että saadaan mittari toimimaan.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Paikalla D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
No niin. Eilen puhdistin siis nuo kuvassa näkyvät johtojen liitokset takapaksista ja vika ei korjaantunut sillä.
Tänään hyökkäsin sitten mittariston kimppuun ja kahden tunnin työn tuloksena tuli toimiva mittaristo.

Ensiksi puhdistin polttoaine/lämpömittarin jännitteen tasaajan pinnit hiomapaperilla ja CRC:llä.


Sitten irrotin itse mittariston jonka sivulta löytyi kaksi melko ryytyneen näköistä kondensaattoria:


Juotin uudet tilalle. Arvoiltaan 220uf/16v ja 47uf/16v:


Kävin kolvilla muutenkin läpi kaikki juotokset johon pääsi helposti käsiksi enempää purkamatta. Samaten puhdistin kaikki liittimien kontaktipinnat CRCllä kostutetulla vanupuikolla.
Myös nopeusmittaria ajoittain vaivannut pomppiminen tai tietyn nopeuden jumittaminen tuntuu nyt korjaantuneen.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
jaahas, tämä on hyvä tietää.

onko nuo konkat juuri tuon kokoisia vai veditkö arviolta ?

ittellä saattaa olla vaikka mikä kolvaus irti johtuen äänenpaineesta.
täytynee ottaa samanmoiseen käsittelyyn, pinnat putsasin mut kolvauksia en ole tarkastanut.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
löysin vähän piuhojen värien selityksiä:

yellow/red tulee sulakkeelta #4

se menee pääpumpulle, muuttuu keltaisenväriseksi. maana musta johto.
sama menee tankissa olevaan pumppuun, muuttuu mustaksi. maana ruskea johto.

tankista tuleva harmaa johto joka menee mustaan liittimeen josta se jatkaa harmaana.
tämä johto on ilmeisesti se tasoanturin johto joka menee puolenkuun muotoiseen liittimeen (reunimmainen) mittariston takana.

vähän mietityttää nuo pari yksittäistä piuhaa mittariston takana.

vaaleanpunainen laattaapikolootin ja keltainen punasella raidalla.
pinkkiin tulee 0.2V jännite kun kytkee virrat...

jos jompikumpi niistä pitäisi olla maa ja on poikki tai jotain.
omasta mittarista konkat oli uusia / uusittuja joten kolvasin kaikki kolvit uusiksi ja putsasin taso-anturin ja lämpötila-anturin jalakset.
niissäkun on pienet messinkiset rinkulat, niin jos hapettuma on osunut oikeaan paikkaan ja ei ota kontaktia.

Paikalla D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Mulla ei siihen mittariin mennyt muita piuhoja kuin nuo kuvassa näkyvät + nopeusmittarin liitin.

Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
jep jep.

otin sen vaaleanpunaisen piuhan irti eikä tuntunut vaikuttavan mihinkään.

senverran huomasin että ton kolvauksen jälkeen mittari "yrittää" eli viisari nousee muutaman millin, reilusti alle asteikosta juuri asteikon alle.



eli tämä
« Viimeksi muokattu: 07.05.2012, 23:15:54 kirjoittanut Mrop »

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2007
  • Näpräilijä
Just tuossa kahtelin omasta 240 B200f:stä (sedani) että mikä kiikastaa kun ei näytä pensan määrää. Harmaa johto joka sukeltaa pensa tankille on se anturin johto. Jos lyöt keulasta tulevan johdon maihin, mittari näyttää yli asteikon. näin siis ilmeisesti jos kaikki keulalla pelaa. Mulla ei nosta viisaria, eli joku potentiometri tankissa on sökö, tai johto on rikki. Autohan ei toimni kunnolla jos laitan siirtopumpun johdot kiinni, ei hyvä tämä :/
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Teemu R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Onko kellään muulla ollut sellaista ongelmaa, että polttoainemittari toimii virrat päällä, mutta ei auton ollessa käynnissä?
Volvo 740 TDIC -89(ZBU)(kuusakoski vei), Volvo 245 classic -93(IGE), Volvo 945 B230FT+AW71(UGX), Volvo 940 B230(FT)+ZF GS6-37DZ -97(ZGR) ja Volvo 940 B230FK+AW71(GBU)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron