"Ajotietokone näyttää kulutusta 5.7l. Onkohan miten lähellä? Jotain 500km ajettu ja vielä pääsis ajotietokoneen mukaan n. 600km. Yläkanttiin varmaankin? Polttoaine mittari tarkalleen puolessa välissä."
Olen autoillut noin 40-vuotta ja nuoresta alkaen kirjannut tankkaukset ja kilometrit kun se tapa liittyi silloin minun työhöni.
Ainoa todellinen kulutuksen seuranta (järkevä) sellainen on mielestäni kun otatte tankatut polttonestemäärät ja ajetut kilometrit ylös. sitten se seuranta on mielestäni tehtävä riittävän pitkältä matkalta, itse lasken keskikulutukset noin 10-20 tuhannen kilometrin välein ja se kertoo jo riittävän tarkasti minulle paljonko on se oikea sekalaisen ajon keskikulutus.
Minun 2 autollani on ajettu 60 000km ja sen tehdas keskikulutus lukema on käyttöohjekirjan mukaan 6.3L/100km. minä päädyin omassa ajossani lukemaan 6.97L/100km eli suunta on kyllä ihan kohtuullisen lähelle annettu sinne käyttöohjekirjaan. 1 autolla on ajettu vasta alle 14 000km ja laskematta on paljonko on toteutunut keskikulutus, mutta mutu juttuna voin sanoa ettei Volvon ilmoittama keskikulutus ole sinnepäinkään vaan tulee heittämään noin 20-30% ylöspäin "luvatusta", niin vielä että ollaan asiassa, 1 autoni on Volvo V70 A D4 2016. 2 autoni on muunmerkkinen