Elekma  Autoracing

Volvo v50 jarrut

  • 16 Vastauksia
  • 5006 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Terkki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Volvo v50 jarrut
« : 04.10.2017, 22:21:16 »
Mistä mahtaa johtua ratin vipattaminen jarrutuksen alkuvaiheessa, esim 80km/h alkaa jarruttamaan kevyesti niin ratti vipattaa mutta jarrua kun painaa kovemmin niin vipattaminen lopppuu. Autoon on juuri vaihdettu levyt ja palat eteen. Voisiko jossain olla väljää mikä moisen aiheuttaa?
« Viimeksi muokattu: 04.10.2017, 23:27:25 kirjoittanut Chall »

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 jarrut
« Vastaus #1 : 05.10.2017, 08:07:46 »
Vipattiko jo ennen levyjen vaihtoa?
Alatukivarren puslat loppu.
V50 d5 -10

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 jarrut
« Vastaus #2 : 05.10.2017, 08:36:10 »
Ääni alatukivarsien syyllisyydelle.  :) Oma auto teki samaa, ilmiö tuli aluksi esiin vain isommista nopeuksista jarruttaessa eikä katsastuksessa huomattu mitään. Alatukivarsien puslat olivat silti aivan lopussa.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Terkki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 jarrut
« Vastaus #3 : 07.10.2017, 01:54:21 »
Ennen levyjen vaihtoa vipatti ihan sairaasti muutenkin niin vaika sanoa... Tänään kävin katsastuskonttorilla niin insinööri kävi kaikki nivelet ja puslat läpi eikä löytänyt mitään vikaa. Alatukivarren takimmaisia puslia kyllä ihmeteltiin kun aika löysästi liikkuu sivuttain mutta näytti silti ehjiltä. Pitänee uusia molemmille puolille, näkeepähän onko vaikutusta. Etummaiset oli ihan timmissä kunnossa.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 jarrut
« Vastaus #4 : 07.10.2017, 17:59:39 »
Avainsana "näyttää ehjältä"... Ne on ne takimmaiset jotka pettää ja aiheuttavat tärinää, renkaiden ennenaikaista kulumista jne. oiretta. Kannattaa uusia koko alatukivarsi kerralla ainakin jos ei tee vaihtotyötä itse. Säästää nimittäin korjaamoaikaa enemmän kuin osien hintaeron verran.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Diaz

  • Vieras
Vs: Volvo v50 jarrut
« Vastaus #5 : 07.10.2017, 18:59:10 »
Lottokone pyörimään vaan. Itse tappelin ongelman kanssa koko omistusajan ja ei löytynyt ratkaisua joten pistin romun kiertoon (liikkeeseen).

-Alatukivarsien taaemmat puslat
-Jarrulevyt -ja palat kolmeen otteeseen
-Nelipyöräsuuntauksia
-Tasapainotuksia renkaille useaan otteeseen kaksille eri vanteille ja talvirenkaatkin käytiin läpi
-Molemmat etunavat (toinen pyöränlaakeri meni)

Ja mitähän kaikkea muuta, varmaan unohtui jotain. Ei tommoisessa mitään ärsyttävää ole jos saa korjatuksi, mutta noin toista tuhatta euroa myöhemmin totesin että aivan sama ja pistin vaihtoon.

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 198
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 jarrut
« Vastaus #6 : 08.10.2017, 11:27:40 »
Avainsana "näyttää ehjältä"... Ne on ne takimmaiset jotka pettää ja aiheuttavat tärinää, renkaiden ennenaikaista kulumista jne. oiretta. Kannattaa uusia koko alatukivarsi kerralla ainakin jos ei tee vaihtotyötä itse. Säästää nimittäin korjaamoaikaa enemmän kuin osien hintaeron verran.

Nuo tukivarret uusin itse kokonaan samasta vipatus-oireyhtymästä. Tosiaan helpompi itse tehdä mitä pelkkä puslanvaihto ja samalla uusiutuu saman tukivarren kaikki puslat sekä itse tukivarsi. Kiristysmomentti on aika tiukka sihen takimmaiseen pulttiin

Joku video osui silmään jossa uudessa paketista nostetussa tukivarressa oleva pusla heilui kuin mielettömän m**k*u huolettoman v*t**sa ja sekin näytti ehjältä. Se isompi pultti taisi olla tiukkuudeltaan 60 Nm + 90° astetta. Sai vääntää kohtuu lujaa lyhyellä varrella. Kaksi pienempää muistaakseni 75Nm Niin ja-- auto piti olla pyörillään kiristettäessä.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2017, 11:30:15 kirjoittanut FIP »

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 jarrut
« Vastaus #7 : 13.10.2017, 22:52:05 »
...Se isompi pultti taisi olla tiukkuudeltaan 60 Nm + 90° astetta. Sai vääntää kohtuu lujaa lyhyellä varrella. Kaksi pienempää muistaakseni 75Nm Niin ja-- auto piti olla pyörillään kiristettäessä.

Ettei jollain jää momentit vajaiksi niin korjataan sen verran, että etummainen iso pultti 175 Nm ja kaks takimmaista 60 Nm + 90°.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: Volvo v50 jarrut
« Vastaus #8 : 16.10.2017, 16:19:56 »
Mulla täristi myös paljon jarruttaessa. Eka vaihdettiin levyt eteen ja rauhottu vähäks aikaa. Palas myöhemmin myös ajonaikaisena tärinänä. Puslat meni vaihtoon ja loppu tärinät. Nyt kuitenkin pieni täryytys ilmenee jarruttaessa, etenkin motarivauhdista. Jollain foorumilla (ehkä jopa tällä) joku totesi että iskareiden yläpäät on myös väljät ja ne vaihtamalla loppui tärinät. Itse en ole niitä vaihtanut.

Poissa Terkki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 jarrut
« Vastaus #9 : 19.10.2017, 12:19:06 »
Vaihdoin vas puolelle etualatukivarren takapuslan niin rauhottui huomattavasti, pitää vaihtaa vielä oikealle puolelle.
Vanhan puslan kun irroitin niin löin puukon vasaralla vulganointiin että sain metallikehän ympäriltä pois ja sitten rälläkällä holkki halki.
Uutta puslaa naputellessa paikoilleen pusla pääsi menemään väärään asentoon eikä millään irti... no paskakshan se piti laittaa että sai pois. Yllätykseksi kun löin puukon siihen niin se uusi "Lemförder" olikin nestevaimennettu eli  vaikka se vanha näytti ehjältä  niin nesteet oli karannut siitä. Ostin sitten toisella kerralla Maylenä puslan ja on kyllä paljon tiukempaa tavaraa, liekö sekin nestevaimennettu?? Toiselle puolelle samanlainen ni eiköhän tärinä lakkaa...

Poissa MattiN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 jarrut
« Vastaus #10 : 22.10.2017, 09:39:32 »
Kannattaa uusia koko alatukivarsi kerralla ainakin jos ei tee vaihtotyötä itse.
Millä OEM-koodilla tuon saa tilattua (Volvo V50 2010 1.6D DRIVe)? Itsellä myös tärinäongelmia ja nyt on jarrulevyt ja -palat vaihdettu. Pitänee uusia myös nuo alatukivarret.

Onko kyseessä tämä osa?
https://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/2010/V50/Link-arm-Control-arm--lower/1158058/31277463.html

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 jarrut
« Vastaus #11 : 22.10.2017, 09:53:00 »
Motonet.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa MattiN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 jarrut
« Vastaus #12 : 22.10.2017, 10:01:59 »
Motonet.
Lähinnä tarkoitin, että onko tuo nyt se alatukivarsi joka tulee vaihtaa? Varmistaisin vain ennen kuin tilaan mitään. Mieluummin tilaan saksasta OEM-laatua halvemmalla kuin ostan Motonetin tarvikeosia.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5138
  • Volvo taka ja etuvetoisena
« Viimeksi muokattu: 22.10.2017, 10:11:58 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa MattiN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 jarrut
« Vastaus #14 : 22.10.2017, 10:24:15 »
On..

Kannattaa lukaista tuo seuraava topic:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=34932.0
Kiitos vastauksesta. Tuli luettua tuo ketju ja noin oli ajatuskin toimia. SWAG:n koko alatukivarsipaketti molemmin puolin ja toivotaan, että tärinät lakkaa. Vai onko ehdottaa jotain muuta merkkiä? Bemariin tuli aina hankittua SWAG:n kapuloita kun niitä ne asentaa tehtaallakin.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2017, 10:27:22 kirjoittanut MattiN »

 

KL-varaosat  Race.fi