Carcom Oy  Elekma

V70 -06 Vetoakselin Tripod-nivel väljä

  • 4 Vastauksia
  • 6983 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa WonderVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
V70 -06 Vetoakselin Tripod-nivel väljä
« : 17.10.2017, 13:57:16 »
V70, vm. 06 D5 automaatti 470 tkm. Volinaa ja pientä kolinaa kuuluu keulalta nyt lähes kokoajan (voimistunut parin viikon aikana) , moottorin kierrokset ja vaihde ei vaikuta mitään. Laatikko vaihtaa esimerkillisesti ja öljyjä vaihdettu 60 tkm välein, viimeksi noin 5000 km sitten. Parin viikon aikana olen alkanut kuulla outoa ääntä keulalta. Kuulostaa hieman samalta kuin pyöränlaakerivaurio, mutta tähän ei vaikuta ratin kääntäminen. Jonkinlainen kolahdus kuuluu liikkeelle lähdössä ja erityisesti ajosuuntaa vaihdettaessa.

Epäilykseni kohdistui sisempiin vetoniveliin, jotka minulla on Tripod-tyyppisiä. Eilen tein sitten tutkimuksia missä olisi vika. Keula ylös ja renkaat irti. Kun sisemmän nivelen maljasta otti kiinni ja jarrulevystä pyöritteli, tuntui selvä välys molemmilla puolilla autoa, välystä on myös säteittäis-suunnassa vetoakselista nostettaessa. Raotin sitten suojakumia, jotta näkisin minkälaisessa kunnossa sisuskalut on ja sieltähän plörähti paksuhkoa puhtaan näköistä öljyä jonkin verran pihalle. Kuvittelin siis että siellä on vaseliinin tyyppistä rasvaa, jota olen ulompaan niveleen joskus muissa autoissa laittanut. Minkälaiset litkut teillä on tuolla olleet? Kun jarrulevystä pyörittelin, niin näki selvästi kuinka tripodin rullat heilui hämmästyttävän paljon  :o (lähinnä kulmamuutosta). Onkohan tällainen välys normaalia? Se tässä erityisesti ihmetyttää, että molemmilla puolilla saman tuntoinen välys ja suojakumit aivan ehyet.

Tuossa tsekkauksessa en ottanut vetaria irti napa-asetelmasta, joten kuulat (jotka käsittääkseni on tuolla tripodin rullan ja tapin välissä) eivät voineet päästä ulos. Auto on kuitenkin toiminut moitteetta minulla usemman kymmenen tuhatta kilsaa. Pitänee ottaa tuo nivel auki, putsata jollain liuottimella ja vaihtaa vähän jäykempiin rasvoihin. Vai saakohan sitä koskaan kasattua takaisin??? Kyllä kai näillä kilsoilla voi olla nivelet jo loppuun ajettukin. Suht raskasta vaunua ja kärryä on tullut kuluneena kesänä jonkin verran vedettyä.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -06 Vetoakselin Tripod-nivel väljä
« Vastaus #1 : 17.10.2017, 14:53:01 »
Monet on saaneet kuulat putomaan siihen suojakumiin kun on vetänyt akselia liian paljon ulos. Minäkin tein sen kerran. Noin 100tkm ajetussa vm. 2002 S60 sisällä oli vaseliinit, mutta kun pilkoin muutama viikko sitten 2005 mallisen S40 vetarin roskiin, sielläkin oli öljymäiset sisukset, voikohan ne muuttaa muotoaan matkan varrella.
Kuulien asennus takaisin vaatii vähän kärsivällisyyttä, vaseliiniä ja puhtaan lattian josta kuulat saa poimittua talteen kun joku niistä kumminkin putoaa kerran tai pari kertaa. Uudet suojakumin kiristinpannat ja siihen työkalu helpottaa ja uusi suojakumi. Homma ei sinällään ole näpertelyä, kuulien halkaisija on lähelle 30mm, jos yhtään muistan oikein.
Itse tripod on teknisesti hieno, siinä on insinööri saanut cad-kuvaa pyörittää muutaman kerran, jotta lopputuotteen ominaisuudet toimivat kuten toimivat.
Jos nivel on kasaamisen jälkeen jäykkä, eikä taivu, auki uudestaan ja kierretään toista akselia 1/4 kierrosta ja kasaan uudestaan. Jos sen voi purkaa rauhassa, kannattaa laittaa merkit niin saa kasaan samaan asentoon.
 
« Viimeksi muokattu: 17.10.2017, 14:55:18 kirjoittanut Jorma »

Poissa Procar

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
Vs: V70 -06 Vetoakselin Tripod-nivel väljä
« Vastaus #2 : 17.10.2017, 22:51:22 »
Tripoidi nivelessä ei kuulia vaan laakerineulat sen tapin ja ulkokoolien välissä, harvoin ne pääsee leviämään. Sisemmässä murroksessa jos vikaa niin kiihdytessä tärinä havaittavissa. Volinan syy rengasmelu, laakeri kuitenkin?,harvoin vaihteistosta

Kolahdus vois tulla monestakin paikasta iskarin ylätuki, raidepää,sisäpää, alapallo, yhdystanko, jousen alapäästä, tukivarren kiinnitys.. jne.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -06 Vetoakselin Tripod-nivel väljä
« Vastaus #3 : 18.10.2017, 09:25:13 »
Tripoidi nivelessä ei kuulia vaan laakerineulat sen tapin ja ulkokoolien välissä, harvoin ne pääsee leviämään. Sisemmässä murroksessa jos vikaa niin kiihdytessä tärinä havaittavissa. Volinan syy rengasmelu, laakeri kuitenkin?,harvoin vaihteistosta

Kolahdus vois tulla monestakin paikasta iskarin ylätuki, raidepää,sisäpää, alapallo, yhdystanko, jousen alapäästä, tukivarren kiinnitys.. jne.

Joo, olet oikeassa, se nivel mistä kerroin tuossa taitaa olla "sisänivel", ei tripodi. En ole varma onko '02 mallisessa D5:ssa ollenkaan tripodia. S40 oli tripodi, mutta samalla kohtaa S60 D5 (sama lienee saman aikakauden V70) on se kuulahässäkkä.

Poissa WonderVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -06 Vetoakselin Tripod-nivel väljä
« Vastaus #4 : 18.10.2017, 10:40:09 »
Tripoidi nivelessä ei kuulia vaan laakerineulat sen tapin ja ulkokoolien välissä, harvoin ne pääsee leviämään. Sisemmässä murroksessa jos vikaa niin kiihdytessä tärinä havaittavissa. Volinan syy rengasmelu, laakeri kuitenkin?,harvoin vaihteistosta

Kolahdus vois tulla monestakin paikasta iskarin ylätuki, raidepää,sisäpää, alapallo, yhdystanko, jousen alapäästä, tukivarren kiinnitys.. jne.

Nyt selvisi tuo tripodin anatomia. Tarkoitatko xc90R, että tuo tripodin välys olisi normaalia eikä tarvi huolestua? Vaihdoin jo talvirenkaat ja kahina/volina jatkui. Ei tuossa erityisemmin kiihdytettäessä tärinää tunnu. Tyhjäkäynnillä auton ollessa paikallaan sen sijaan täristää jonkin verran, voi olla tukikumit jo kuluneet. Näyttää olevan vaan aika hankalissa paikoissa vaihtaa. Ylätuennan ja pitkittäistuennan moottorin edessä olen vaihtanut, niillä pieneni tärinä jonkin verran.

Kolahdus tosiaan kuulunut jo pitemmän aikaa eikä katsastusmies siihen syytä löytänyt. Laakereissa ei tunnu vielä välystä, mutta voisihan tuon samalla kokeeksi vaihtaa kun vetarin käyttää irti.

https://www.youtube.com/watch?v=lUqkXwlVll0 tuossa vielä videota oikean puolen nivelen välyksestä.

 

Carcom Oy  Elekma