Samppasport  Futurez

Volvo s40 1.6d tehoton alakierroksilla.

  • 21 Vastauksia
  • 10785 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jormaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Volvo s40 1.6d tehoton alakierroksilla.
« : 17.10.2017, 14:23:35 »
mikähän se tälläkertaa volvosta mennyt. Elikkä auto vetää +2000 rpm täysin normaalisti, mutta jos esimerkiksi vitosvaihteella laitat kaasun pohjaan 80 km/h vauhdissa, ei auto kiihdy minnekkään (ei se kyllä muutenkaan kiihdy, mutta nyt on aivan tehoton).
Polttoaineensuodatin vaihdettu n 2 kk sitten ja uusi egr-venttiili vaihdettu 1 kk sitten. Auto toimi normaalisti egr-venttiilin vaihdon jälkeen kunnes viikko sitten alkoi tämä ongelma.
Mielestäni myös turbon ääni on lievästi kovempi kuin ennen (siis silloin kun ahtaa 2000 kierroksen jälkeen). Auto ei savuta eikä moottoriöljy vähene/lisäänny, minkäänlaisia vikavaloja/ilmoituksia ei myöskään tule ja kulutus on normaali. Mistä lähteä vikaa etsimään? Turbon siivet näytti myöskin hyvältä ja välyksettömiltä, jonkinverran öljyä ahtoputkissa.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2017, 14:25:20 kirjoittanut jormaw »

Poissa jormaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s40 1.6d tehoton alakierroksilla.
« Vastaus #1 : 24.10.2017, 11:33:10 »
Ahdot torquen mukaan kiihdytyksessä 1.5 bar. Onko normaalia?

Poissa Hassel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s40 1.6d tehoton alakierroksilla.
« Vastaus #2 : 24.10.2017, 13:11:24 »
Ahdot torquen mukaan kiihdytyksessä 1.5 bar. Onko normaalia?

Anteeksi offtopic kysymys mutta toimiiko ELM327 bluetooth lukija autossa? Olisi ostoslistalla jos sillä saa seurattua ahtopainetta yms.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Volvo s40 1.6d tehoton alakierroksilla.
« Vastaus #3 : 24.10.2017, 13:34:59 »
Ahdot torquen mukaan kiihdytyksessä 1.5 bar. Onko normaalia?
Vaikuttaa järjevältä. (boost pressure n. 1,5 bar tai absolute manifold pressure n. 2,5 bar)
Näyttääkö torgue dpf:n paine-eron?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Volvo s40 1.6d tehoton alakierroksilla.
« Vastaus #4 : 24.10.2017, 13:36:49 »
Anteeksi offtopic kysymys mutta toimiiko ELM327 bluetooth lukija autossa? Olisi ostoslistalla jos sillä saa seurattua ahtopainetta yms.
Näyttää se jotain parametrejä moottorista, mutta eipä sitten paljon muuta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jormaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s40 1.6d tehoton alakierroksilla.
« Vastaus #5 : 24.10.2017, 15:31:27 »
Ei näytä dpf painetta. Mutta eikös tekis polttoja usein jos tukkeutumassa?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Volvo s40 1.6d tehoton alakierroksilla.
« Vastaus #6 : 24.10.2017, 22:33:51 »
Ei näytä dpf painetta. Mutta eikös tekis polttoja usein jos tukkeutumassa?
Ei välttämättä, jos esim. termostaatti ei pidä konetta lämpimänä. Kannattaisi lukea vikakoodit kunnon laitteella, jos vaikka jotain selviäisi. Nimimerkki Volvotdi on aika hyvä tällaisissa ongelmissa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jormaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s40 1.6d tehoton alakierroksilla.
« Vastaus #7 : 25.10.2017, 17:23:08 »
Ei välttämättä, jos esim. termostaatti ei pidä konetta lämpimänä. Kannattaisi lukea vikakoodit kunnon laitteella, jos vaikka jotain selviäisi. Nimimerkki Volvotdi on aika hyvä tällaisissa ongelmissa.

Kyllä koneen lämpötila on normaali. Luulisin että dpf ei tukkeudu hetkessä.Luulenpa että turbo siivet jumittaa tms.

Edit: Kävin tutkailemassa tuossa pihalla ja kyllä käynnistäessä alipainekello vetää siivet toisee asentoon, eli se ongelma poissuljettu.

Volvotdi?? viisaita vastauksia odotellessa!!
« Viimeksi muokattu: 25.10.2017, 18:00:31 kirjoittanut jormaw »

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s40 1.6d tehoton alakierroksilla.
« Vastaus #8 : 25.10.2017, 22:32:23 »
Heitetään sellainen arvaus, että näiden koneiden tyyppillinen öljynkierto-ongelma alkaa vaivata ahdinta. Turbolle siis ei tule tarpeeksi öljynpainetta ja se ei kierrä yhtä herkästi enää puutteellisena olleen voitelun vuoksi. Eli öljyn imusihti ja turbon öljyputket uusiksi, banjopultit sihdittömiksi ja samahan se on vaihtaa se paremman mallinen öljypohjakin (jossa tyhjennysproppu ihan pohjassa) samalla vaivalla.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa jormaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s40 1.6d tehoton alakierroksilla.
« Vastaus #9 : 27.10.2017, 17:29:25 »
Tänään paineistettiin koko turbo-järjestelmä. Ei vuotoja. Turbossa ei akselin suuntaista välystä. Siivet ehjät. turbon kelloon laitoin myös letkun ja imeskelin ja tanko liikkuu helposti/normaalisti. Vikakoodit kävin myös lukemassa ja ei vikakoodeja yhtään mistään. Hankalaa!!

Ja edelliselle kiitos hienoista vinkeistä. En jaksa kuitenkaan nähdä vaivaa tuollaisiin projekteihin. Jollekkin ihmiselle voi olla "samahan se" vaihtaa mainitsemiasi osia.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2017, 17:31:41 kirjoittanut jormaw »

Poissa jormaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s40 1.6d tehoton alakierroksilla.
« Vastaus #10 : 08.11.2017, 16:44:29 »
Nyt tein sellaisen kokeilun että otin turbon kellolta alipaineletkun irti. Auto oli yhtä tehoton alakierroksilla, mutta noin 3000 rpm veti kuin huo.. Kanarialla. Myöskään tämän kokeilun aikana aikaisemmissa viesteissä mainitsemaani turbon "ääntä" ei kuulunut. Myöskään mitään vikakoodeja tai valoja ei kokeilun aikana tullut.

Letku paikallaan siis toimii normaalisti yli 2000 rpm ja ilman letkua yli 3000 rpm. Mistä siis johtuu alakierrosten heikko teho? antoiko tämä kokeilu lisätietoja?

 Auton keskikulutus 4.6, Dpf-poltto tapahtui viimeksi pari viikkoa sitten.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s40 1.6d tehoton alakierroksilla.
« Vastaus #11 : 08.11.2017, 17:21:00 »
Viisaampi voi kertoa paremman syyn, mutta tuohan vain kertoo sen, että matalilla kierroksilla ahdin ei jaksa pyöriä. Onko laakerit huonot, eikö öljynpainetta tule tarpeeksi ja siksi huono pyöriminen. Itsellä meni ahdin rikki niin jaksoi vetää vain yli 3000 rpm. Laakerit petti huonon voitelun vuoksi. Uusi turbo paikoilleen ja se alkoi vihelteleen alle 10 tkm ajettuna. Pitäisi vaihtaa öljyputket, imusihti ja banjot uusiin. Banjoissa on alkuperäisenä sihti joka tukkeuttuu.  :'(
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo s40 1.6d tehoton alakierroksilla.
« Vastaus #12 : 08.11.2017, 18:04:05 »
Jos ahtopaineen säädin on vaihdettu ja todettu alipaineen tulevan säätimelle saakka niin sitten ei jää kuin turbo vaihtoehdoksi. 1,5bar on liikaa vakioahdoiksi ja jos on vakio niin ahtopainetta ei pystytä enää hallitsemaan eli joko ahtimen johdesiivet ovat rikki tai ahtopaineen säädin on rikki. Myös rikkinäinen MAP-anturi tekee tuota, että alapää on kuollut.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Rataraat0

  • Vieras
Vs: Volvo s40 1.6d tehoton alakierroksilla.
« Vastaus #13 : 08.11.2017, 20:02:46 »
MAP-anturille antaisin täältä äänen. Kolmen eri tarvike-anturin kokemuksella hae suoraan siniseltä Denson anturi. Sillä palasi auto takaisin normaaliksi, 80€ taisi maksaa.

Poissa jormaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s40 1.6d tehoton alakierroksilla.
« Vastaus #14 : 09.11.2017, 06:44:54 »
MAP-anturille antaisin täältä äänen. Kolmen eri tarvike-anturin kokemuksella hae suoraan siniseltä Denson anturi. Sillä palasi auto takaisin normaaliksi, 80€ taisi maksaa.


Nyt tuli mukavasti vastauksia! Missä map anturi sijaitsee ja pystyykö toteamaan että on rikki?  Onko jotain ohjearvoja tms? Kitos!

 

RallyBaron  Samppasport