Paitsi että jos tilanne on tämä, että pitkällä ajolla samalla bensa-viinaseoksella ja valo lopulta syttyy, ei seos vielä ole mihinkäänpäin pielessä ajonaikana, tuo vikavalo ilmaisee LH:n mielipiteen siitä että korjaus on nyt niin suuri että jossakin on vikaa. Tätä joskus ihan kahteltiinkin seosmittarilla, seokset pysyivät yhä hyvin LH-maisina vaikka oli "vika päällä". Tosin säätöikkuna alkoi varmaankin olla aika tapissaan, noin 50km ajolla tuo lambdavalo syttyi mutta ei se seoksiin vaikuttanut, paitsi täyskaasurikastuksiin ja oletettavasti kiihdytysrikastuksiin.
Jos suuttimet eivät ole 100% aukiolossa vakiovajaakuormalla, niin lambda-säätö on voimassa, mutta kun tossua annetaan edes balettikengän (kevyt kiihdytys) verran, niin voipi olla niin, että suuttimet ovat tapissaan.
LH silti yrittää lambda 1:stä, vaikkei pysty hommaansa sen kummemmin. Vikakoodi generoituu vasta huomattavasti myöhemmin jos aukioloaika on ajoittaan 100% pitkiäkin aikoja.
Tähän vaikuttaa myös se, millä kierroslukualueella tuo 100% (99%) aukioloaika toteutuu.
Tavallaan vikakoodi tulee vähän turhan hitaasti, sillä LH:n suunnittelija ei ole huomioinut tilannetta, jossa suuttimet ovat tapissaan. Mikä ei tosin
vakio FK/FT:llä tapahdu kuin äärimmäisessä vikatilanteessa (bensanpaine tms.) tai viinaksilla läträtessä. Tosin LH:n suunnittelun aikoihin viinalla ei läträtty edes kunnolla vielä brasiliassakaan, lapin mökkikyliä lukuunottamatta....

Näin minäkin sen ajattelin. Seos siis olisi OK, mutta LH tunnistaa, että korjausta tarvitaan liikaa.
Jos seos menisi laihaksi, niin silloinhan LH:n korjaussilmukka olisi pudonnut ns. "pois päältä", ts. silmukka ei enää olisi lambdan ohjauksessa.
Lamda sinänsä - mikäli oikein käsitän - ohjaisi ruiskutusmäärää miten pitkälle hyvänsä, mutta LH:n sisään ohjelmoidut rajat tulevat vastaan.
LH tunnistaa tilanteen, jossa dynaaminen lambda-korjaus menee tietyn %-arvon kartoilta ulos, jolloin kyseessä on LH:n mielestä vikatilanne, kuten varmuudella onkin jos bensalla ajetaan ja systeemiä ei ole räplätty.
Samalla tuo vikatilanne kertoo siitä, että suuttimet ovat jossain vaiheessa 100% aukioloajalla, mikä on ilmeinen vikatilanne.
Lambdaa LH rakastaa ikuisesti ja sitä seuraa niin kauan, kunnes 100% (tarkastiottaen 99%) aukioloaika tulee täyteen...
Ja viitataan vielä ja taas tähän...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0Mittailin tuossa myös suuttimia (en tallentanut dataa) ja ne pirskatin vihreät FK/FT suuttimet todellakin ovat 99% aukioloajalla avosandaalilla em. mittausolosuhteissa!

Ihan anekdoottina, eilen kylmästartin jälkeen flexin kanssa tuli suuttimien 100% aukioloaika täyteen 2100rpm lukemissa....
