Ajattelin lähinnä sitä, että varmaankin näille E-hyväksytyille kateille on määrätty jokin normi puhdistusteho, eli sisääntulevan kaasun määrästä pitää puhdistaa tietty osuus pois ja nuo pienikennoiset on mitoitettu juuri niin, että menevät rajaa hipoen läpi ko testistä. Kyse ei sinänsä ole huijauksesta kun/jos kerran testi on läpäisty. En tosin tiedä oliko tuo hankkimani katti E-hyväksytty alkuunkaan. Aika on muuttunut näinä vuosina kun tuon merkkikohtaisen katin hankin, voi olla ettei E-vaatimusta tuolloin myytäville kateille edes ollut vaan valmistaja itse on laatinut speksit kennon koolle ja kyvylle toimia.
Jos nuo pikkukatit läpäisevät testin rajaa hipoen niin puhdistusteho riittäisi kun moottori on 100% timmissä kunnossa, mutta nyt sen puhdistusteho on saattanut muuttua vuosien aikana kuin myös moottorin toimintapiste niin ettei sen kyky enää riitä putsaamaan riittävästi kun moottorikaan ei enää ole niin "puhdas" kuin uutena. Jos taas kennossa olisi riittävästi puhdistusmarginaalia jopa silloin kun moottori ei enää ole 100 % uusi niin puhdistuskykykin riittäisi edelleen.
Näin ajateltuna tämä isokokoinen katti saattaa toimia paremmin silloin kun moottori ei enää ole uusi koska putsauskykyä on enempi..
-J