Autodiagnoosi  Carcom Oy

Nokisuodatin täynnä

  • 104 Vastauksia
  • 72049 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #45 : 27.12.2012, 21:06:21 »
Kyllähän ne dieselauton ilmoille pöllyttämät pienhiukkaset kaiketikin oikeasti ikävä ja epäterveellinen ilmiö ovat. Hiilidioksidi sun muut kaasut ovat ilmastovaikutteisia, mutta sinällään myrkyttömiä ja vaarattomia. Pienhiukkaset aiheuttavat mm. syöpää ja liikenne on merkittävä hiukkaspäästöjen lähde etenkin kaupungeissa.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #46 : 27.12.2012, 21:07:11 »
Varmaan D3 koneessa on tosin muitakin parannuksia.

Ainakin tilavuus on pienentynyt, 2,4 -> 2,0

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #47 : 27.12.2012, 21:50:19 »
Ainakin tilavuus on pienentynyt, 2,4 -> 2,0

Niimpäs muuten onkin. Jostain syystä kuvittelin D3:n olevan sama kone mitä 2.4D, mutta ainoastaan mallimerkintä olisi päivitetty tähän Volvon uuteen standardiin. My bad.

Eikös muuten C30 mallia myyty myös D3:na, mutta siinä kone oli 1.6 litrainen? Mahtoiko olla edes Volvon oma.
-12 V60 D3A

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #48 : 27.12.2012, 22:10:34 »
Niimpäs muuten onkin. Jostain syystä kuvittelin D3:n olevan sama kone mitä 2.4D, mutta ainoastaan mallimerkintä olisi päivitetty tähän Volvon uuteen standardiin. My bad.

Eikös muuten C30 mallia myyty myös D3:na, mutta siinä kone oli 1.6 litrainen? Mahtoiko olla edes Volvon oma.

Olisko se ollut se sama 1.6 joka löytyy monista drive-malleista ja sitä ennen mm. V50 1.6D:stä.

Jotta olisi mahdollisimman epäselvää, XC60:n D3 onkin sitten käsittääkseni edelleen perinteisesti 2.4-litrainen. :idiot2:

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #49 : 27.12.2012, 22:11:57 »
Niimpäs muuten onkin. Jostain syystä kuvittelin D3:n olevan sama kone mitä 2.4D, mutta ainoastaan mallimerkintä olisi päivitetty tähän Volvon uuteen standardiin. My bad.

Eikös muuten C30 mallia myyty myös D3:na, mutta siinä kone oli 1.6 litrainen? Mahtoiko olla edes Volvon oma.

Koneiden mallimerkinnät ei enää kerro, että mikä kone on kyseessä, vaan koneiden merkinnät kulkee tehojen mukaan.
Eli volvo on määritellyt tietyt tehorajat, joista yksi on esim. D2  ja sitten D3 D4 jne.  ja sama sitten bensakoneissa, mutta etumerkintä vain on T
Näin ollen periaatteessa voisi olla samassa automallissa kaksi eri D3 konetta, jotka poikkeaisi täysin toisistaan, mutta tuo on toki vältettävissä ihan vain sillä, että ei tehdä sellaisia.
Tai sitten juurikin tuo, että eri mallien sama konemerkintä onkin eri kone.
Voi myös olla sama kone eri mallimerkinnöillä, mutta toisesta olisi softalla otettu suurempi teho, eli vastaava kuin se perinteinen 2.4D ja D5, mutta nyt olisi koneet esim.  D4 ja D5

1.6 diesel on ford/psa moottori

Että tietää, mikä kone on kyseessä, olisi se melkeinpä pakko purkaa valmistenumerosta esiin tai sitten mahdollisesti käyttää jotain taulukkoa tai omaa muistiaan.

Poissa Japperi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #50 : 13.06.2013, 18:31:22 »
Alko tänään volvo herjaamaan nokisuodattimen täyttymistä ja moottorinohjauksen häiriötä. Tein tuon nokiloukun poiston noitten "nortin" ohjeitten mukaan, kymmenen sentin luukku pöntön pohjaan ja puoli tuntia tehokasta työskentelyä taltan ja vasaran kanssa :D Koeajon perusteella toimii loistavasti eikä herjaa enää mitään. Täytyy seurailla paljonko on vaikutusta kulutukseen, tähän asti ollut aika vakio 8,5

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #51 : 15.06.2013, 08:50:14 »
Alko tänään volvo herjaamaan nokisuodattimen täyttymistä ja moottorinohjauksen häiriötä. Tein tuon nokiloukun poiston noitten "nortin" ohjeitten mukaan, kymmenen sentin luukku pöntön pohjaan ja puoli tuntia tehokasta työskentelyä taltan ja vasaran kanssa :D Koeajon perusteella toimii loistavasti eikä herjaa enää mitään. Täytyy seurailla paljonko on vaikutusta kulutukseen, tähän asti ollut aika vakio 8,5

Toimii se :).

Itse kyllä leikkaan isomman aukon josta tuo "tiili" mahtuu ehjänä pois.


Poissa jv70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #52 : 15.06.2013, 09:28:54 »
Noinhan se pitää poistaa.
Tarviiko mitään ohjelman muutosta tuon toimenpiteen jälkeen vai toimiiko auto tosiaan normaalisti?

Poissa Japperi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #53 : 15.06.2013, 10:46:52 »
Ei ainakaan tuossa 08 mallissa vaatinut mitään ohjelmointeja, riitti sen anturin letkun irroitus sieltä moottorin takaa. Pienen luukun tein sen takia kun ei tuo ruosteisen pakoputken hitsaus ole vahvinpia puolia, ainakaan huonoilla välineillä :)

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #54 : 15.06.2013, 12:01:37 »
Noinhan se pitää poistaa.
Tarviiko mitään ohjelman muutosta tuon toimenpiteen jälkeen vai toimiiko auto tosiaan normaalisti?

Muuten tuo toimii normaalisti tuolla konstilla, mutta ylläpitopoltot jäävät edelleen voimaan, jolloin noin 1000km välein auto tekee polton ja silloin on sinisen valkoista käryä ilmassa (noloa...)ja paha haju.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #55 : 15.06.2013, 13:07:53 »
Muuten tuo toimii normaalisti tuolla konstilla, mutta ylläpitopoltot jäävät edelleen voimaan, jolloin noin 1000km välein auto tekee polton ja silloin on sinisen valkoista käryä ilmassa (noloa...)ja paha haju.

Mihin moisen "faktan" perustelet? En ole tuommoista koskaan huomannut kun painetieto ompi siellä ihan alarajoilla eli moottorin mielestä ailalailla just poltettu :). Jotain 50000km olen omallakin ajellut ja ainoa näkyvä savu on nokea jossain äkkinäisemmissä kiihdytyksillä. Tämäkin silloin kun on manuaalilla ja alle 2000 kierroksia. Asiakkaistakaan ei yksikään ole tuollaisesta sanonut.

"Voimasavu" sensijaan ei ole ollenkaan noloa. Noloa on myös maksaa puoli tonnia ecm:n ohjelmoinnista jotta saa saman funktion aikaiseksi mitä kuka tahansa 5 min työllä. Myös ilman ohjelmointia tuon saa palautettua taas alkuperäiseksi jos jostainsyystä auton seuraava omistaja onkin joku viherpiipertäjä.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2013, 13:13:07 kirjoittanut Nortti »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #56 : 15.06.2013, 14:36:58 »
Mihin moisen "faktan" perustelet? En ole tuommoista koskaan huomannut kun painetieto ompi siellä ihan alarajoilla eli moottorin mielestä ailalailla just poltettu :). Jotain 50000km olen omallakin ajellut ja ainoa näkyvä savu on nokea jossain äkkinäisemmissä kiihdytyksillä. Tämäkin silloin kun on manuaalilla ja alle 2000 kierroksia. Asiakkaistakaan ei yksikään ole tuollaisesta sanonut.

"Voimasavu" sensijaan ei ole ollenkaan noloa. Noloa on myös maksaa puoli tonnia ecm:n ohjelmoinnista jotta saa saman funktion aikaiseksi mitä kuka tahansa 5 min työllä. Myös ilman ohjelmointia tuon saa palautettua taas alkuperäiseksi jos jostainsyystä auton seuraava omistaja onkin joku viherpiipertäjä.

Tuo ylläpitopoltto tosiaan riippuu softan versiosta kaikissa sitä ei ole ja on yleensä vanha ohjelmistoversio. Uudemmat softaversiot, jossa on tuo ylläpitopoltto pääsevät yleensä kilometreissä pidemmälle ennenkuin pönttö on täynnä. Itse olen tehnyt kymmenkunta dpf-nortitettua Volvoa kun eivät toimineet, osa pyörii myös täällä foorumilla.

Tarkoitus nyt ei ollut "mollata" keksintöä, joka on oikeastikin hyvä ja juuri omiaan niille, jotka ei välitä ohjelmoinnista ja saa vehkeet toimimaan tuolla konstilla ilmaiseksi, mutta joillekin on se pettymys vaan tullut. Niin ja saa sillä 5min ohjelmoinnilla vähän muutakin kuin dpf:n 100% varmuudella pois  :)
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Japperi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #57 : 10.07.2013, 09:28:07 »
Hieman kokemuksia tuon suodattimen poiston jälkeen. Kilometrejä tullut noin 2000 eikä ainakaan vielä ole polttoja tehnyt, eikä mitään hajuja eikä käryjä ilmaantunut :). Kulutus laski hiukan yli litran, samanlaisessa ajossa, nyt näyttää 7,2 8)

Poissa Methanolic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Re: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #58 : 10.07.2013, 10:03:48 »
En kyllä suosittele tyhjentelemään dpf:ää jos nyt nää muutokset on tulossa päästöasioihin, eli katsastuksessa aletaan käyttään savutuksen raja arvona tyyppikilpeen merkittyä valmistajan arvoa joka on monesti paljon pienempi kuin esim. Euro4 raja 1.5
Noihin dpf:ien puhdistukseen on olemassa myös noita puhdistusaineita mitkä ruiskutetaan sisään esim. Lämpötila-anturin reijästä. Ainakin tuolla Liqui moly:n aineilla on vielä tahan asti auennut kovinki tukkoiset suodattimet..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2



V50 T5 AWD M66.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: Re: Nokisuodatin täynnä
« Vastaus #59 : 12.07.2013, 17:22:38 »
En kyllä suosittele tyhjentelemään dpf:ää jos nyt nää muutokset on tulossa päästöasioihin, eli katsastuksessa aletaan käyttään savutuksen raja arvona tyyppikilpeen merkittyä valmistajan arvoa joka on monesti paljon pienempi kuin esim. Euro4 raja 1.5
Noihin dpf:ien puhdistukseen on olemassa myös noita puhdistusaineita mitkä ruiskutetaan sisään esim. Lämpötila-anturin reijästä. Ainakin tuolla Liqui moly:n aineilla on vielä tahan asti auennut kovinki tukkoiset suodattimet..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Tuskin tulee koskemaan Euro4 moottoreita, ehkä Euro5 voisin jopa uskoa, mutta eihän tuota perhana tiedä jos vaikka tuliskin... Mitä Euro4 moottorille Volvo antaa savutusarvoksi? Hondan Euro4 pöläyttää dpf:n ja egr:n poiston jälkeen 0.4-0.5 eli juuri näkee harmaan pölähdyksen ja tehoja on jo noissa nostettu 140-->180.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2013, 17:25:52 kirjoittanut volvotdi »
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Autoracing  KL-varaosat