vaikuttaa pahalta tuo laatikkovika
noh..oletko ikinä purkanut automaattilaatikkoa irti tuollaisesta?
ei ole maailman helpoin homma ja tarvitset nosturia ja moottori on laitettava moottorikannattimeen koska joudut purkamaan vasemman puolen apurungon pultit irti ohjausvaihde irti siintä apurungosta ja hirtettävä ylös kiinni (esim nippusiteillä ja kaikki mikä on apurungossa kiinni ni irti siintä.. sekä oikean puolen apurungon pultit löysättävä mutta ei kokonaan irti. sit tarvitset vaihteistonostimen missä on päässä tuolle laatikolle tehty alusta johon se vaihteisto pultataan kiinni ja silti sitä joutuu äheltämään aika pirusti ennenkuin tulee pois paikaltaan. sit joudut laskemaan myös jäähdytysnesteet pois johtuen erittäin ilkeessä paikassa olevasta pultista joka on moottorin ja laatikonvälissä koneen takalaidassa ylhäällä (laatikon kiinnityspultti moottoriin) samassa paikassa on vesiletku ja moottorin johtosarja tiellä eikä pulttia saa pois jossei niitä ota pois sieltä urasta.. Korjaamolla tuohon hommaan menee n.yksi päivä joskus toisen päivän aamupäiväkin vielä.. itse vaihdoin kesällä vetolevyn s80 ja totesin sen olevan hiukan hankala. mutta onnistuu kärsivällisyydellä
ja muistaakseni se sivukoppakaan ei irtoa ennenkuin apurunkoa raottaa (niitä on kahta mallia toisesta irtoaa ja toisesta ei) Onnea kuitenkin laatikkoprojektiin!
Juu, kiitoksia vain ohjeistuksesta ja kannustuksesta. Olen muutaman etuvetoisen laatikon irroittanut, mutta volvon alle ei vielä ole joutunut...
Meinasin jotta vaihdan nuo öljyt ja käyn vielä varovasti opettamassa tuota askia... Onhan tuohon jo kertaalleen ainakin vaihdettu pannat sun muut, jotta toiveet ovat korkealla, että pelkällä venttiiliyksikön vaihdolla selviäisi. Öljy kumminkin vaikuttaisi olevan kunnossa, ettei jarrupannat ole palaneet.
Kuulemma tuolta Nurmosta saattaisi saada näihin osia, pitänee se kortti ainakin katsoa.
Noita säätöyksiköitä lie vissiin useampaa versiota, liekö sinne kävisi se viimeisin?
eipä ole tuosta tietoa ulkomuistissa, katso laatikosta numero tai ota alustanumeron mukaan luulis löytyvän sekin pitää sit varmaankin ohjelmoida.
Juup... Eipä tuo opettaminenkaan tulosta tuottanut. Kun loota lämpiää niin napsii ikävästi noita vaihteita. Aivan pintakaasulla kun kiihdyttelee, niin vaihteiden vaihto sujuu suht ookoo, mutta mikäli kierroksia nostaa sinne 1800 jälkeen, niin alkaa niskat naksua. Toista kymmentä kertaa otin noita kevyitä lähtöjä, mutta ei muutosta. Tai sen verran huomasin, jotta 3-4 vaihdossa nousee koneen kierrokset, eli luistaa.
Niin, ja siinä ajellessa tein myös havainnon että tyhjäkäynnillä, kun aski on vapaalla (N - tai P -asento), kuuluu semmonen kahiseva ääni. Het kun vaihteen lyö päälle loppuu kahina.
Soitin sinne Nurmoon, meinasi jotta ei oikein mieluusti myy varaosia. 1500€ venttiilikoneiston vaihto, ja siitäpä ei sitten takeita ole jotta onko aski sillä kunnossa. Kahinasta päätteli, jotta mahtaako olla päätypuslat lopun tiellä, jotta lie viisainta ottaa koko aski alas ja halki...
Laitoin tuossa ruottinmaalle ja jenkkilään pariin paikkaan tiedusteluja, koko askista sekä venttiilipöydästä. Saas nähdä vastaavatko. Kunhan tässä jossain välissä aikaa tulee, niin nappasen tuon venttiilipöydän vähän tarkempaan tutkiskeluun. Ja jos tuo vanha aski jää nurkkiin, niin viimeistään silloin otan sen auki ihan mielenkiinnosta.

Ja juu, Saksasta saapui tuo lambda. Ruuvasin kiinni, ja sen vikakoodi häippäsi.

Tosin tuo automaattilaatikko nyt sytyttää tuon moottorivikavalon. En muistanutkaan eilen mainita, jotta mitä ne siellä merkkitiskillä saivat autosta ulos...:
Volvon vikalistassa oli koodit
ECM-530D (Vikakoodi vaihteiston ohjainyksikössä. Virheellinen signaali. Yleiskoodi, mikä pyytää sytyttämään vikavalon)
TCM-0100 (Huono vaihtamisen laatu.)
Nuo samat sain tietooni jo tuolla omalla kaapelilla, eli sinänsä hukkaan meni se reilu parikymppinen.

Kanadasta vastattiin justiinsa.
Kunnostettu venttiilikoneisto kustantaa 495 kanadan dollaria (n. 362€), siihen päälle pantti $250 (n.183€) ja rahti väliltä 66-117-195€, riippuen siitä kuinka kauan malttaa odotella.

Miten muuten on, kuinka uusi laatikko tuohon käy tilalle? Entä tuo AW55-51, sopiiko se?
Tosin kaiketi niissä on nuissa kunnostetuissa askeissa parannetut osaset sisälläkin...
Tuo tosiaan on sillä perinteisellä 5-portaisella käyttövipstaakelilla varustettu, ei Geartronic siis.
Tässä joutessani tutkailin hieman noiden ajovalopesureiden sielunelämää: Niitit poraten pois lokareista, ajovalopesurien varret irti ja niiden alla kulkevat muovit veks, sumuvalojen piuhat irti, yläosasta irti ne muovinastat, neljä pulttia irti ja "puskuri" lähteekin jo tempaisemalla. Valojen alta kaksi pulttia irti ja hieman vetkuttelua niin pyyhkimen moottori onkin jo kätösissä. Takakansi lähteekin nätisti kun ruuvimeiskelillä pikkuhiljaa varovasti raottelee niitä kiinnityskynsiä, ja loppu onkin päättelemistä.


Tässä tapauksessa molemmat kojeistot olivat täysin kunnossa olevat, ei jumituksia ja moottorin sisuskalutkin olivat priimat. Tosin löytyi sieltä sitten ongelmaan syykin, nimittäin tuota ns. "parkkiinajopiiriä" eristää suorasta virrasta jonkinmoinen lämpösuoja, noin 2cm kanttiinsa ja 2mm paksu palikka, mikä ei juuri ollenkaan johtanut enää sähköä lävitseen. Nappasin tuon palikan pois ja toimii.
Leikkelin vielä vanhasta tuulilasin pyyhkijästä ehjät sulanpätkät pyyhkijöihin, ja taas pelajaa.

Samalla katselin syytä tuohon "vika hälytinjärjestelmässä" -vikaan, ja olihan siellä akun hapot jo pahojaan tekemään...

Muuten tuo vielä olisi ehken pelastettavissa ollutkin, mutta tuli tupeksittua tuo piirilevyn muuntaja palasiksi... Ei kellään olisi sattumalta jäänyt nurkkiin vanhaa rikkinäistä sireeniä, tai tuota piirilevyä? Voisin nimittäin mielihyvin ottaa moisia vastaan.

Tai osaatteko sanoa, jotta minkä arvoja tuo muuntaja käsittää, jos semmosen saisi jostain hommattua. Hieman on ottanut hapoista itseensä tuo merkintä, mutta tämmöstä siinä lukee:
S+M PRO E1
------
F005 V1 0109
Sattui tuossa päivällä kaveri sopivasti paikalle, niin kuunneltiin jotta mistä se kierroksilla tuleva räminä johtuisi. Paikallaankin se näköjään sattui kuuluville tuossa noin 1500r/min paikkeilla ja paikallistuisi jakopäähän? Onkohan se miten monen pultin takana se päällikoppa, jotta pääseekö ilman apulaitehihnan irroitusta noita jakopään hiluja tutkimaan?
Hihnan toki vaihdan joka tapauksessa, kunhan saan tuon laatikkopuolen kuntoon ensin.
Hieman on vettä virrannut Kyrönjoessa, ja jotain tehtykin...
Räminä ei ole vielä häipynyt, mutta erääksi ehdokkaaksi tarjoutui apulaitehihnan kiristin. Kovin on väljän tuntuinen. Uuden ostin mutta vielä on paketissa odottelemassa.

Automaattilaatikkoon tuli vaihdettua uusi (ei korjattu, vaan tehdasuusi) ns. "late model" venttiiliyksikkö. Pihamaalla ähistellessä sai parisen päivää kulumaan vaihdossa. Uudet öljyt tuli vaihdettua ja huuhdeltua, ja oli pojat melkosen tummaa se vanha vaikka tikusta tarkasteltuna näyttikin vielä olevan kunnossa.
Koeajo ilman tietokoneella tehtyjä esivalmisteluja näytti jotta parannusta olisi tullut. Vielä kun tuolla yleismallin testerillä tuli nollattua vikakoodit alkoi myös turbiinin lukitus toimimaan. Tosin jotenkin rauhattomasti? 80km/h vauhdissa näki jotta kierrokset vaelteli runsaasti. Itellä ei ole kokemusta, mutta ei kait sen nyt niin pitäisi toimia?
Sitten nollattiin tietokoneella laatikon adaptaatiot, öljynlaatulaskurit ja opetukset, ja ei kun opetusajolle: Kaikki muut vaihdot tuli ajan saatossa opittua, PAITSI
- kiihdytys 15% kaasunasennollla: Ei yksikään
- Kiihdytys 25% kaasunasennolla: 1-2
- alasvaihdot 75km/h-0: 3-2, 2-1
Noita vaihtoja houkuttelin reilun tunnin sahaamalla pitkin kylätietä, mutta kun ei niin ei...

Perstuntumalta nuo kaikki vaihdot tuntuivat sujuneen vähintään kerran oikein, mutta tietokone oli eri mieltä.
Lopuksi ihan kurillaan testasin: D silmässä miltei täyskaasukiihtydys paikaltaan: Lähtö oli napakka, 1-2 vaihto takkusi: Sekunnin-pari mietti ja kierrokset laskivat kunnes kakkonen napsahti päälle, 2-3 oli napakka, 3-4 myös (tosin tuossa vaihdossa himmasin jo vauhtia).
Taidan vielä jokusen päivän testailla tuota ihan arkiliikenteessä, josko tulee muutosta. Mutta taitaa olla askin leväytys seuraava askel?

Minkäsmerkkiset tulpat näissä parhaiten pelaa? Tulis mieleen, jotta kun on Denson järjestelmät, niin Denson tulpat? Tai muut japsit, NGK?
Volvon paketissa olevat. Eivät ole edes pahan hintaiset.
Tuli jo tilattua Denson K20TXR:t (17€), saa nyt nähdä jotta miten ne pelajaa kunhan tulevat...
Talvirenkaat tuli pyöräytettyä tänään alle, jos tuossa ensi viikolla kävisi ottamassa uudet kumit alle.

Tuli tuossa myös Backfältiltä paketti, sai hälyttimen kuntoon ja muutaman sisustan nippelin myös.

Tosin tuohon sireeniin täytynee hommata uusi akku - varmuuden vuoksi... Näyttäisi tuo tässä pyöritellessä ihan hyvin pelaavan, tosin termostaatin taitaa vaihdattaa kun syksymmällä maantieajossa oli tuo lämpömittari noin viivan verran alle keskivälin, ja nyt kylmemmällä kelillä heittää jo kaksi viivaa... Tosin eipä sitä mittarin näyttämästä osaa arvioida, pitänee käydä läppäri kiinni ajelemassa, jotta onko siellä lämmöt alakantissa oikeastikin.
Miten lie nuo tarviketermostaatit, pelaako ne vai pitääkö hommata originaalia? Samallahan sen tuossa nesteiden vaihdon yhteydessä vaihtaisi...
Kuskin jakkaran verhoilu kaipaisi huomiota seuraavaksi... On tuo nahka päässyt pikkasen perstumaan, ja kyljessä on jo kulumaakin... Leathermasterilta kyselin neuvoja, ja kauppasi semmosta 117€ settiä. Ihan vielä en tilannut, jos sitä sitten keväämmällä -ilmojen lämmetessä sitten siihen keskittyisi. Huonekaluliikkeestä hommasin jo aiemmin semmosen puhdistus- ja hoitoainesetin, jos semmosella pääsisi talven yli.
Miten lie nuo tarviketermostaatit, pelaako ne vai pitääkö hommata originaalia? Samallahan sen tuossa nesteiden vaihdon yhteydessä vaihtaisi...
Saattaapa ne pelatakkin ihan kuin alkuperäinenkin, mutta hinnaneroa ei taida paljoa olla alkuperäiseen.
Juu, alkuperäistermostaatti näköjään kustantaa sen reilun 20€, tarvikeliikkeessä "noin kakskymppiä" että eipä tarvitse miettiä sen enempää.

Tuli tuota räminää vielä tutkittua lisää, kun oli avustaja taas paikalla. Tosiaan tasan 1500r/min kohdalla tyhjänäkin alkaa pärinä ja moniurahihnahan se siellä ääntelee... Kiristimen uusin jo, mutta eipä se menoa muuttanut juurikaan.
Tuosta videon pätkästä (ehkä... Youtube muutti näköjään sen verran videota jotta heikosti näkyy) näkee tuon hihnan, eli värinää on siinä kampiakselin ja laturin hihnapyörien välillä:
http://www.youtube.com/watch?v=WXEZXl9U0m8Eikös tuossa teidänkin mielestä ole ihan perinteinen tuo laturin hihnapyörä? Eli tämmönen:

Vapaapyöräinen malli kun näyttää ihan erilaiselta tuohon verrattuna:

Vai onko noita vapaapyöräisiä vaihdeltu noihin jälkikäteen (asiakkaan valittaessa)? Kun ei nyt perhana luulisi jotta tehtaalta saakka on ääntä antanut... Jos testaisi ensin uudella hihnalla, jos tervehtyisi kun on uusi kiristinkin.
Jees, jatketaan tutkimuksia:
Tämän näköinen on kyseisen yksilön laturin hihnapyörä, ei minusta semmonen vapaastipyörivä malli...:

Nappasin etupyörän irti ja tutkiskelin asiaa toisesta näkövinkkelistä... Kampiakselin hihnapyörä näyttäisi olevan ehjä, ainakin päällisin puolin, enkä saanut tuohon oikein mitään eloa vaikka raudalla koetin väännellä...

Ilmastoinnin kompressorin hihnapyörässä on havaittavissa aivan hiuksenhieno välys, mutta tuo uusittu kiristinrullakin liikkuu paljon enemmän kuin se.
Hihna näytti ehyeltä ja tasan kuluneelta (paitsi että toinen kylki oli hieman kulunut), yhdessä kohdassa yhden uran pohjalla oli pieni pyöreä ärämä.
Tuo jakohihnan kotelon alaosa tosin tunnosti kovin irtonaiselta... Nappasin päälikannen pois ja huomasin jotta siellä kampiakselin hihnapyörän takana yksi 12 mm kannalla oleva leveäkantainen pultti pitää muovia paikoillaan - tosin aika kevyesti.

Kirittävää ei ollut, joten nappasin pultin lähempään tarkasteluun: Leveän kannan alla on kumista tehty ns. "aluslevy", jonka pitäisi pitää tuo alakoppa paikallaan. Ilmeisesti tuo kumi oli ajan myötä kutistunut, kun pito nyt oli mitä oli... Leikkelin sinne kaveriksi toisen kumin pätkän, ja muovihan topakoitui kummasti.

Kopistelin vielä raudalla tuon moottorin tukikumin - ehjältä tunnosti.
Vehkeet nippuun ja koeajolle: Edelleen tuo hihna pitää sitä pärinäänsä, mutta ajossa ei tuo räminä ollutkaan enää ollenkaan niin raakaa mitä ennen. :laugh:
Vielä ihmetystä riittää tuon hihan laulamisen kanssa...
