Oli uusimmassa TM:ssä hyvä testi missä verrattiin keskieuroopan nopean luokan kitkarenkaita keskenään ja verrokkina oli HKPL8/Michelinin normi kitka. Kuivalla asvaltilla olivat hyviä ja sen jälkeen tarina olikin jotain aivan muuta.
Tuommoinen keskieuroopan "nopea" kitkarengas on talvella suunnilleen yhtä hyvä kuin todella hyvä kesärengas. 
Noo, tuon testin mukaan nuo 'korkean nopeusluokan talvirenkaat' ovat sekä märällä että kuivalla asfaltilla aivan ylivoimaiset 'oikeisiin' talvirenkaisiin nähden.
Ja todella yllättäen ovat huomattavasti näitä 'oikeita' talvirenkaita huonommat lumella ja varsinkin jäällä.
Kesärengasta ei ollut testissä mukana mutta oma veikkaukseni on ettei se olisi menestynyt edes noissa kylmissä olosuhteissa tehdyissä kuivan ja märän kelin testeissä.
Ja lumella ja jäällä olisivat olleet todella huonot tulokset.
Ja kun tuota testin lopputulosta katsoo niin "testin voittaja" on Continental ContiWinter Contact TS850, yleisarvosana 7,5, ennen Nokian Hakka 8 nastarengasta, yleisarvosana 7,4.
Niin, jokaisen pitää ihan itse miettiä mitä renkailta haluaa ja missä olosuhteissa ajaa.
Itse ajan kuivilla/sulilla teillä 95 % ajasta ja matkasta, luultavasti nuo Continentalit olisivat käyttööni erinomainen vaihtoehto.
Joku toinen ajaa poroja väistellen jäisillä teillä, varmasti Hakka8 on paras vaihtoehto.
Joku toinen haluaa maksimoida huonon kelin haitalliset vaikutukset, ostaa nelivetoautoonsa nastarenkaat, tarvitsi niitä oikeasti tai ei.
Ja saa tehdä niin minun puolestani.