Tuota kutsutaan ennakoivaksi ajoksi. Riippuu myös missä päin Suomea ajaa. Täti ajaa samoja kilometrejä pohjois-suomessa/lapissa ja todennut että yksi kitkoja kokeillut eikä toisia tule.
Isäukko ajaa välillä Helsinki/kilpisjärvi vähän siellä missä tuntuu olevan tarvetta (myyntityö). Ennakoivasta ajotavasta en tiedä, hitaampia hiillostaa 5m päässä ja ajo on "töksähtelevää" ellei saa ajella "omassa rauhassa". Marssivauhti on yleensä 80-120km/h oli keli mikä hyvänsä.
Muttä kyllä hänkin myöntää, että kirkas peilijää +vesi on kitkalle ihan "herran haltuun". Autoa voi vielä ohjata ja ajaa, mutta liikkeet on todella rauhallisia.
Ajotapahan on aavistuksen erilainen kitka vs. nasta. Nastalla saa esim. jäällä pitoa "raapimalla", kun taas kitkalla pito haetaan joustavan rauhallisilla liikkeillä (esim. jarrutus).
Mutta kummasti on kitkarenkaassakin kitkaa nimensä mukaisesti. Isoveljellä meni aikanaan Mirafiorista etupyörä lukkoon "jäätiellä" (järven jäällä kulkeva tie) 80km/h vauhdista. Pysäytti auton ja asian todettuaan siirsi varovasti ajaen noin kilometrin verran rantaan. Renkaan kulutuspinta suli kankaille ja teräksien läpi asti.

Joskus olisi jännä tehdä ihan oma vertailu uusi hyvä kitka vs. uusi hyvä nasta. Kaksi samanlaista autoa, vain eri renkaat. Sitten "jäsentenväliset" maarata, jäärata, jäinen mäki, luminen mäki ja jarrutuskokeet jää ja lumi.