Race.fi  TamCar

Vinokone-lohkojen tunnistusta

  • 1 Vastauksia
  • 11973 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7278
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut
Vinokone-lohkojen tunnistusta
« : 28.10.2010, 11:46:35 »
Lainaus käyttäjältä: Tomi Oksanen

Tässä kerrotaan apuja nimenomaan lohkojen tunnistamiseen, ottamatta kantaa sylinterikansiin.

B19/21/23-lohkon erottaminen B200/230-lohkosta.

Virranjakajan kiinnityskohdan tienoilta lohkot on helppo tunnistaa lohkon valusta (kts. kuvat). Lisäksi hyvänä tunnusmerkkinä on B19/21/23-lohkojen peltinen kampiakselin hihnapyörä, ja B230-lohkojen valurautainen hihnapyörä. B200/B230-lohkoissa lukee pakosarjan puolella lohkon kyljessä, kumpi lohko on kyseessä.


B19/21-lohkojen erottaminen toisistaan.

B19/21-lohkoissa ei ole vesimarkkoja imusarjan puolella. B19 ja B21-lohkojen erottaminen toisistaan on vaikeaa. Suurella todennäköisyydellä mikäli lohkon alareunassa pakosarjan puoleisella kyljellä on merkintä SN, on lohko B19. Mutta myös B21-lohkoihin SN-merkinnällä on törmätty (tosin en itse ole törmännyt kuin porattuihin), tosin harvemmin kuin B19-lohkoihin kyseisellä merkinnällä. Mikäli lohkon valuvuosi (löytyy pakosarjan puoleiselta kyljeltä moottorinkannakkeen tienoilta) on vanhempi kuin 1978 (joku saa kertoa oikean vuoden, tämä on hataraa tietoa), on lohko B21. B19/21/23ET-lohkot ovat omanlaistaan valua, niissä erona vaparilohkoihin on paluuöljylinjan paikka valussa. Ja pääöljykanavassa on reikä banjopultille jolla varastetaan öljy ahtimelle.


B23-lohkon erottaminen B19/21-lohkoista.

B23-lohkossa on imusarjan puolella vesimarkat lohkon kyljessä.


B200/B230-lohkojen erottaminen toisistaan

kts. ” B19/21/23-lohkon erottaminen B200/230-lohkosta”. B200/230 ET/FT-lohkot ovat samaa valua kuin vaparilohkot, ts. niissä on valussa paikka paluuöljylinjalle mutta sitä ei ole puhkaistu.

Huomaa kuvasta virranjakajan kiinnityskohdan valu, ei ”korvaketta” virranjakajan etupuolella. Huomaa myös että kyseessä on B23-lohko, jossa siis vesimarkat imusarjan puolella:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Huomaa kuvasta korvake virranjakajan liitospinnan etupuolella, ja vesimarkat imusarjan puolella. Kuvakulmasta ei pysty päättelemään onko lohko B200 vaiko B230:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Huomaa kuvasta lohkon mallimerkintä alareunassa. Kyseessä siis on B230-lohko.
(Kuva poistettu lainauksesta.)


Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3259
  • Boxy, but good
Vs: Vinokone-lohkojen tunnistusta
« Vastaus #1 : 12.12.2010, 11:16:52 »
Lainaus
Virranjakajan kiinnityskohdan tienoilta lohkot on helppo tunnistaa lohkon valusta (kts. kuvat). Lisäksi hyvänä tunnusmerkkinä on B19/21/23-lohkojen peltinen kampiakselin hihnapyörä, ja B230-lohkojen valurautainen hihnapyörä. B200/B230-lohkoissa lukee pakosarjan puolella lohkon kyljessä, kumpi lohko on kyseessä.

Laitan vielä niin selventävän kuvan tuosta termarin alapuolisesta merkinnästä ettei jää epäselväksi. Merkintä sitten saattaa olla ruostunut pois mutta monesti esim. teräsharjaa vähän näyttämällä stanssit tulevat näkyviin.



Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

 

Race.fi  TamCar