Moro! Täällä on ollut XC40 T3 Momemtum automaatti ajossa parisen viikkoa. Tässä hieman kokemuksia autosta. Keskikulutus seka-ajossa (50% maantie-, 20% moottoritie-, 30% kaupunkiajoa) on ollut 7.0l. Tehokkaampiin dieseleihin tottuneena voimalinjaan on ollut totuttelemista, mutta muuten auto on miellyttänyt. Auton alusta on mukavuuspainotteinen, jonka myötä tietty täsmällisyys puuttuu (mitä löytyy enemmän R-designin urheilualustasta). Alustasta olen kuitenkin tykännyt, vastaavat kilpailijamerkkien autot ovat jäykempiä alustaltaan, mutta niska- ja selkävaivaisena XC40:n vakioalusta on ollut passeli.
Auton ohjaus on tehostettu kevyeksi, mikä sopii kaupunkipyörittelyyn, maantiellä ajaessa ohjaus jämäköityy selvästi. Ohjaukseen kaipaisi hieman lisää tuntoa, muuten hyvä paketti. Volvon adaptiivinen vakkari toimii mielestäni hienosti esim. verrattuna edellisen auton vastaavaan (MB GLK 350 Cdi).
Moottorin veto tuntuu terveeltä jo alhaisilta kierroksilta alkaen ja itse moottori on hiljainen, mutta turbo ääntelee jo pienestä kaasunpainalluksesta. Vaihteiston sovittaminen 3-pyttyiseen moottoriin on muuten onnistunut, mutta liikkeellelähdettäessä tuntuu pientä resonointia/tärinää. Tiedä sitten onko se ihan ominaisuus tälle voimalinjalle..
Kokonaisuutena olen ollut ihan tyytyväinen autoon, toki nelipyttyinen T4 olisi hyvä vaihtoehto tälle moottorille