Autoracing  KL-varaosat

V70 2,5tdi mk1 moniurahihna katkeaa pitkittäin

  • 3 Vastauksia
  • 1848 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyrte

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Moro!

Autona siis 1997 V70 diisselinä, ja ilmastoinnin kääntöpyörä on ohitettu. Kesän lopulla katkesi ensimmäinen hihna pitkittäin, tämä oli tosin jo rispaantunut ja pykinyt. Vei haljetessaan ohjausrullan matkassaan ja rulla lähti niittauksistaan irti.

Hommailin siihen uuden hihnan, ohjainrullan sekä kokonaan uuden kiristimen. Vika tuntui lähtevän sillä, mutta nyt hihna halkeaa keskeltä kahtia aina vain aikaisemmin ja aikaisemmin. Kaikki moniurapyörät näyttäisivät olevan kunnossa, mitään leikkaavaa reunaa ei ole, ja kaikki pyörivät hyvin ilman välyksiä. Nyt on menossa kolmas hihna todella lyhyeen aikaan ja pitää uskoa että kaikki ei ole aivan kunnossa, eikä pitkittäin haljenneista hihnoista näytä paljon juttua olevan foorumeillakaan.

Hihnan selkäpuolelle näyttää olevan kulunut ura, aivan kuin kiristimen rulla tai ohjainrulla olisi painattanut taikka hionut siihen jäljen. Ne kuitenkin pyörivät hyvin eikä niissä ole mitään leikkaavaa. Voiko tuo hihna olla kuitenkin liian lyhyt ja liian tiukalla jotta se pääsisi prässättyjen rullien keskiuraan painautumaan? Vai onko rullien linjauksessa joku jippo jota ei ole hoksannut?

Hihnana on gatesin 1425mm ja reittihän menee ilman ilmastoinnin pyörää kampura, ohjainrulla, laturi, ohjaustehostin, kiristin, kampura?

Kiitos avusta!




Poissa Pyrte

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5tdi mk1 moniurahihna katkeaa pitkittäin
« Vastaus #1 : 28.12.2017, 16:34:47 »
Ratkesi! Moniurahihnan ohjainrulla oli vinossa noin 3mm. Kummallista sinänsä, sillä ohjainrulla on kiinni samassa järkyttävän kokoisessa alumiinikannakkeessa, jossa on ohjaustehostin ja laturi. Kuitenkin sen alumiinikorvakon pinta veti ohjainrullaa kieroon joka todnäk. ohjasi hihnaa laturin rullaa vasten kieroon ja lopulta halkaisi hihnan sekä pompautti hihnan pois paikoiltaan.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5tdi mk1 moniurahihna katkeaa pitkittäin
« Vastaus #2 : 29.12.2017, 10:38:17 »
Oliskohan jossain välissä raiskottu kierteet ja uudet/mahdollinen heli-coil vetäisty vinoon?
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: V70 2,5tdi mk1 moniurahihna katkeaa pitkittäin
« Vastaus #3 : 29.12.2017, 11:04:43 »
Tämä nyt ei aloittajan tapauksessa liene onglemana, mutta jos joku joskus vastaavan takia ohjeita etsii, niin omassa tdi:ssä hihna halkesi ihan siksi, että moottorin nostokorva oli asennettu väärälle puolelle kiristintä ja kiristinrulla painoi siksi hihnaa vain puolittain.
Hihnan haljettua jouduin vielä päivän sillä puolikkaalla ajelemaankin. Onneksi ei katkaissut koko hihnaa sillä kertaa.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

 

Proturbo  Autodiagnoosi